علائم بارداری

علائم بارداری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

زنان علائم بارداری متفاوتی را تجربه می‏‌کنند. همه زنان علائم مشابهی ندارند و هریک علائم و نشانه‌‏های مختلفی را سپری می‏ کنند حتی گاهی این علائم از یک بچه به بچه دیگر متفاوت است. از آنجا که علائم اولیه بارداری شبیه دوران قاعدگی یا قبل از آن است، علائم همیشه قابل‏‌تشخیص نیستند.
بعضی از علائم اولیه بارداری به طور مختصر توضیح داده شده است. ولی باید بدانید که این علائم ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ بنابراین وجود بعضی از این علائم لزوماً نشانه بارداری نیست. مطمئن‏‌ترین راه برای اطمینان از بارداری، انجام تست بارداری است.

علائم اولیه بارداری

حساس و متورم شدن سینه

تغییرات سینه یکی از علائم اولیه بارداری است. دو هفته بعد از لقاح، تغییرات هورمونی باعث بزرگی، حساسی‏ و دردناکی سینه‏‌ها مانند دوران قاعدگی می‌‏شود. سیاهرگ‌‏های روی سینه واضح‏‌تر می‌‏شوند، نوک سینه تیره‏‌تر می‌‏شود و در سینه خود احساس سنگینی می‏‌کنید.

خستگی

خستگی نیز یکی از علائم بارداری در ۱۲ هفته اول است. در اوایل بارداری سطح هورمون پروژسترون افزایش می‏‌یابد. سطح بالای پروژسترون باعث خواب‌‏آلودگی می‏‌شود. کاهش سطح قند خون، کاهش فشارخون و افزایش تولید خون نیز در حین بارداری انرژی را کاهش می‌‏دهد.

خونریزی و درد شکم خفیف

لکه یا خونریزی خفیف واژن یکی از علائم اولیه بارداری است. این خونریزی که به آن خونریزی لانه‏‌گزینی می‏‌گویند بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح اتفاق می‏افتد. این خونریزی زودتر از عادت ماهانه اتفاق می‏افتد، رنگ آن روشن‏تر از خونریزی قاعدگی است و مقدار آن خیلی کم‌تر است. بعضی از زنان در اوایل بارداری شکم درد دارند. درد ناحیه شکم شبیه درد دوران قاعدگی است.

علائم بارداری - میترانیتا

حالت تهوع و استفراغ

یکی دیگر از علائم بارداری حالت تهوع و استفراغ است که زنان باردار اغلب صبح‌ها این حالت‌ها را احساس می‌کنند ولی تا پایان روز نیز ادامه دارد. نزدیک به نیمی از زنان باردار حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‏‌کنند و حدوداً از هر ده نفر سه نفر حالت تهوع بدون استفراغ دارند. اکثر زنان حالت تهوع صبحگاهی را ۶ هفته بعد از به تأخیر افتادن آخرین عادت ماهانه تجربه می‌‏کنند.

عقب افتادن عادت ماهانه

یکی از بارزترین علائم بارداری که اکثر زنان باردار آن را تجربه می‏‌کنند، عقب افتادن عادت ماهانه است. ولی همیشه علت عقب افتادن عادت ماهانه بارداری نیست. ممکن است اضافه وزن. مشکلات هورمونی، خستگی یا استرس در عادت ماهانه اختلال ایجاد کنند.

بیزاری از غذا

ممکن است فرد در چند هفته اول بارداری، میل به خوردن برخی از غذاها را نداشته باشد، از جمله این غذاها قهوه یا غذاهای سرخ‌کرده هستند. همچنین ممکن است میل به خوردن برخی غذاها در مادر بیشتر شود. علت این تغییرات نوسانان شدید هورمونی، به ویژه هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی، در سه ماه اول بارداری است.

حساسیت به بو

بوهایی ناخوشایند (مثل بوی سیگار) و حتی بوهای خوشایند (مثل ادکلن همسرتان) در مراحل اول بارداری باعث ایجاد تهوع می‏‌شوند. این حالت‌ها در نتیجه افزایش سطح هورمون است. بهتر است که در معرض این بوها به ویژه بوی سیگار قرار نگیرید.

تکرر ادرار

اکثر زنان از شش تا نه هفته بعد از لقاح تکرر ادرار دارند. ممکن است این حالت به خاطر عفونت ادراری یا دیابت باشد ولی در نتیجه تغییرات هورمونی نیز ایجاد می‌شود.

یبوست

در حین بارداری، افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث ایجاد یبوست می‌‏شود. پروژسترون باعث می‌‏شود که غذا با سرعت کمتری از روده بزرگ عبور کند. برای از بین بردن این مشکل، به مقدار کافی آب بنوشید، ورزش کنید و غذاهای دارای فیبر بالا مصرف کنید.

علائم بارداری - میترانیتا

سردرد

در اوایل بارداری افزایش گردش خون که در نتیجه نوسانات هورمونی است، سردردهای خفیفی ایجاد می‌کند.

خستگی و سرگیجه

در دوران بارداری رگ‏‌های خونی مادر گشاد می‏‌شوند و فشار‏خون او را کم می‌کنند، بنابراین در اوایل بارداری ممکن است احساس منگی و سرگیجه داشته باشد. قند خون پایین نیز ممکن است باعث ایجاد ضعف شود.

افزایش دمای پایه بدن

دمای بدن در صبحگاه را دمای پایه بدن می‏‌گویند. این دما بعد از تخمک‌‏گذاری به آرامی افزایش می‏‌یابد و تا قاعدگی ثابت باقی می‏‌ماند. اگر دمای پایه بدن شما بعد از دو هفته در حال افزایش بود، شما باردار هستید.

نوسانات روحی

اوایل بارداری تغییرات هورمونی بدن باعث حساس‌شدن و غمگین‌شدن مادر می‌شوند و در بیشتر مواقع او تمایل به گریه‌کردن دارد. نوسانات روحی در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول طبیعی است.
متأسفانه این علائم تنها مختص بارداری نیستند. بعضی از آنها حاکی از وجود بیماری و شروع قاعدگی هستند. گاهی بدون داشتن هیچ یک از این علائم نیز احتمال بارداری وجود دارد. با ‏این‌‏وجود اگر در عادت ماهیانه تأخیر داشتید یا یکی از علائم بالا را تجربه کردید. در خانه تست بارداری بدهید و در صورت مثبت بودن فوراً به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت‌‏های بارداری را زودتر شروع کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید