نمودار باروری

نمودار باروری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

نمودار باروری ثبت تمام علائم باروری روی یک نمودار است. دمای پایه بدن، معاینه وضعیت گردن رحم، مخاط گردن رحم و هرگونه الگوی منحصربه‌فرد در این نمودار ثبت می‌شود.
برای شروع نمودار اولیه چه مواردی مورد نیاز است؟ دمای پایه بدن، یک نمودار و یک مداد یا خودکار. شما می‌توانید برای اندازه‌گیری دمای پایه بدن دماسنج را از داروخانه‌ها تهیه کنید. این دماسنج‌ها زیاد گران نیستند. مهم است که از دماسنج مخصوص دمای پایه استفاده کنید نه دماسنج‌های جیوه‌ای معمولی. دلیل این کار نیز این است که دماسنج‌های سنجش دمای پایه دقیق‌تر هستند. این دماسنج‌ها دما را تا یک‌دهم درجه اندازه‌گیری می‌کنند. تغییرات دما بسیار ناچیز است بنابراین بهتر است از دماسنج دقیق استفاده کنید.

علائم باروری که در نمودار ثبت می‌شوند

دمای پایه بدن

مهم‌ترین نشانه باروری که باید در نمودار ثبت شود دمای پایه بدن است. بهترین زمان برای اندازه‌گیری دمای پایه بدن صبح قبل از خارج شدن از رختخواب و خوردن صبحانه است. هر روز صبح در زمانی مشخص دمای پایه بدن خود را اندازه‌گیری کنید.

مخاط گردن رحم

بررسی مخاط گردن رحم یکی دیگر از راه‌های بررسی سیکل عادت ماهانه است. معمولاً چرخه قاعدگی بدون هیچ ترشحی شروع می‌شود. هرچه که به زمان تخمک‌گذاری نزدیک‌تر می‌شوید ترشحات یکدست‌تر و شیری رنگ می‌شود. در زمان تخمک‌گذاری مخاط گردن رحم مانند سفیده تخم‌مرغ کش‌دار و شفاف می‌شود. ثبت نمونه‌های مخاط گردن رحم برای تعیین زمان تخمک‌گذاری مؤثر است.

وضعیت گردن رحم

یکی دیگر از نشانه‌های تخمک‌گذاری وضعیت گردن رحم است. وضعیت گردن رحم را می‌توانید با وارد کردن انگشت خود درون واژن مشخص کنید. اگر انگشتتان به سختی به گردن رحم رسید «قرارگیری رحم در وضعیت بالا» و اگر به راحتی به آن رسید «قرارگیری رحم در وضعیت پایین» را در نمودار ثبت کنید. می‌توانید نرمی یا سفتی آن را نیز ثبت کنید. هر چه که به زمان تخمک‌گذاری نزدیک‌تر شوید گردن رحم بالاتر می‌رود و دسترسی به آن سخت‌تر می‌شود.

کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری

استفاده از کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری یکی از روش‌های معمول برای تعیین تاریخ تخمک‌گذاری است. این کیت‌ها میزان هورمون لوتئینی در ادرار را اندازه‌گیری می‌کنند. درست قبل از تخمک‌گذاری، مقداری قند در هورمون لوتئینی وجود دارد. سطح هورمون لوتئینی فقط برای چند روز محاسبه می‌شود. این روزها همان روزهایی است که قدرت باروری به حداکثر می‌رسد. ثبت قند موجود در هورمون لوتئینی یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری است.

انقباض رحم یا درد تخمک‌گذاری: بعضی زنان در زمان تخمک‌گذاری دردی شبیه به درد انقباض‌های قاعدگی در یک سمت بدن خود حس می‌کنند. اگر این درد یا انقباض را حس کردید آن را در نمودار خود ثبت کنید.

سردرد یا دمدمی‌مزاج بودن

گاهی به همراه تخمک‌گذاری سردرد یا دمدمی‌مزاج بودن را هم تجربه می‌کنید. گاهی اوقات زنان متوجه می‌شوند که دچار تغییر وضعیت روحی و سردردهای ناگهانی شده‌اند. یادداشت تمام اتفاقاتی که در طی چرخه عادت ماهانه روی می‌دهد کمک می‌کند تا زمان تخمک‌گذاری و زمان شروع عادت ماهانه را دقیق‌تر محاسبه کنید.

حساس بودن پستان‌ها

بسیاری از زنان قبل از قاعدگی یا تخمک‌گذاری تغییراتی را در پستان‌های خود حس می‌کنند.
افزایش یا کاهش میل جنسی: افزایش میل جنسی در روزهایی که قدرت باروری زنان افزایش می‌یابد غیرعادی نیست. افزایش میل جنسی یکی دیگر از عوامل تعیین زمان تخمک‌گذاری است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید