بارداری: هفته بیستم

بارداری: هفته بیستم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

جنین شما در حال حاضر ۴۷۶ گرم است. از سر تا کمر حدوداً ۱۷ سانتی‏‌متر و از سر تا پاشنه پا حدوداً ۲۵ سانتی‏‌متر است و تقریباً اندازه یک موز است، برای اولین بار در هفته بیستم پاهای جنین به سمت بدن خم می‏‌شود و اندازه‌گیری مشکل می‏‌شود. در این هفته از سر تا کمر اندازه‌‏گیری می‏‌شود و بعد از هفته بیستم از سر تا انگشتان پا اندازه‌‏گیری می‌‏شود. در این هفته قدرت بلع جنین افزایش می‌‏یابد و قدرت دستگاه گوارش افزایش می‌یابد. همچنین جنین از این به بعد مدفوع می‏‌کند.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

تبریک می‏‌گوییم، تقریباً نیمی از حاملگی خود را پشت سر گذاشته‌‏اید. بالای رحم تقریباً مماس با ناف است و تقریباً چهار کیلو و نیم اضافه وزن داشته‌اید. از این به بعد چند کیلوگرم دیگر نیز وزن اضافه می‏‌کنید. اگر زمانی که باردار شدید لاغر بودید باید چند کیلوگرم بیشتر چاق شوید و اگر چاق بودید لازم نیست زیاد وزن اضافه کنید. به اندازه کافی آهن و مواد معدنی که برای ساخت هموگلوبین (بخشی از گلبول‏‌های قرمز که اکسیژن حمل می‏‌کنند) لازم است مصرف کنید.

در این هفته رحم تقریباً مماس با ناف شما قرار دارد. متوجه می‏‌شوید که پهنای بدن از زیر بازوها تا باسن ادامه پیدا کرده است. اگر قبلاً بچه‏‌دار شده‏‌اید زودتر از بارداری قبلی چاق می‏‌شوید. ماهیچه‏‌های شکمی کشیده می‌شوند و شکم مانند قبل سفت و محکم نیست.

در طی بارداری بدن به آهن بیشتری نیاز دارد تا بتواند حجم خون را افزایش دهد. افزایش حجم خون برای رشد جنین و جفت مورد نیاز است. گوشت قرمز یکی از بهترین منابع تأمین آهن برای زنان باردار است. گوشت مرغ نیز آهن دارد. بعضی از منابع غیر گوشتی آهن عبارت‏ند از سبزی‏‌های خوراکی، سویا، اسفناج، آبمیوه طبیعی، کشمش و غلات غنی‌شده از آهن. هرچه که از بارداری شما بیشتر می‏‌گذرد خوابیدن مشکل‌‏تر می‏‌شود و تمام این مشکلات به دلیل تغییرات ظاهری و باطنی بدن است.

خروپف کردن به خاطر افزایش استروژن است که باعث ورم کردن پرده غشایی داخل بینی می‏‌شود و مخاط بینی نیز افزایش می‌‏یابد. روی پهلو دراز بکشید و سر خود را کمی بلند کنید.
سوزش معده و سوءهاضمه خوابیدن را مشکل‏‌تر می‏‌کند. برای رفع این مشکل از خوردن غذاهایی که باعث سوزش معده می‏‌شوند اجتناب کنید. دو تا سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید و سعی کنید به حالت نیم صاف بخوابید و یک بالش زیر بدن خود قرار دهید.

اگر با گرفتگی عضله پا از خواب بیدار می‏‏‌شوید، می‏‌توانید پاهای خود را دراز کنید، انگشتان را به طرف ساق پا خم کنید یا چند لحظه آهسته راه بروید.
اگر تمام شب را در رختخواب غلت می‌‏زنید و نمی‏‌توانید بخوابید، روی پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. برای آسایش بیشتر چند بالش زیر شکم و پشت کمر خود بگذارید یا از تشک‏‌های طبی محافظ بدن استفاده کنید.

ممکن است نیمه شب عرق ‏کنید و احساس گرما ‏کنید و بین پاها، زیر بغل و زیر سینه شما عرق‏‌سوز شود. زنان باردار به دلیل تغییرات سوخت‌وساز بدن بیشتر احساس گرما می‌کنند و این حالت کاملاً طبیعی است. می‌توانید با خنک کردن اتاق خواب و پوشیدن لباس‏‌های سبک و راحت این مشکل را برطرف کنید. فقط لباس زیر نخی بپوشید. بیشتر از اینکه به فکر زیبایی باشید به فکر راحتی خود باشید.
در این هفته به سختی از تخت پایین می‌آیید. برای حل این مشکل روی پهلو و لبه تخت قرار بگیرید. پاها را آویزان کنید و از دست‌‏ها برای نشستن کمک بگیرید. پاها را روی زمین قرار دهید و بایستید.

تغییرات عاطفی

این هفته به زایمان و نحوه آن بیش از پیش فکر می‌‏کنید. در هفته بیستم بارداری، تغییرات روحی زیادی در شما اتفاق می‌‏افتد زیرا آهسته‌آهسته به زمان زایمان نزدیک می‏‌شوید. درصد کمی از خانم‌‏ها از زایمان وحشت دارند و در دوران بارداری نگران زایمان خود هستند. اگر شما جزء این دسته هستید حتماً با پزشک یا ماما درباره نگرانی خود صحبت کنید. گاهی اوقات مشاوره قبل از زایمان ضروری است.
بسیاری از خانم‌‏ها تا زمان انجام سونوگرافی که سلامت جنین تأیید می‌‏شود نگران هستند. این نگرانی‏‌ها را کاملاً می‌توان درک کرد. دیدن چهره جنین برای اولین بار حتی از طریق صفحه نمایش کاملاً هیجان‌‏انگیز است. گاهی اوقات با دیدن چهره جنین چنان هیجان‏‌زده می‏‌شوید که دوست دارید فریاد بکشید و ناخودآگاه دستتان به سمت شکمتان می‏‌رود.

نکات بارداری: تهوع بارداری

در پی هفته‌‏ها تهوع و تنفر از غذا، در حال حاضر آمادگی خوردن همه نوع غذایی را دارید. در حال حاضر آمادگی خوردن چهار وعده غذایی را هم دارید! اما قبل از اینکه به سمت غذا هجوم ببرید چند نکته را در نظر داشته باشید. در ماه‌‏هایی از بارداری که تهوع دارید سعی کنید تعداد وعده‏‌های غذایی را زیاد کنید زیرا در زمان بارداری غذا خوردن فقط به منظور سیر شدن نیست. این کار نه تنها سوزش معده در سه ماهه دوم بارداری را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‏‌شود جنین به طور دائم مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کند. در واقع مطالعات نشان می‏‌دهد مادرانی که در طول روز پنج تا شش وعده غذایی کوچک میل می‏‌کنند، زایمان راحت‏‌تری دارند.

علائم بارداری در هفته بیستم

• در این هفته ترشحات واژنی دارید و ممکن است این ترشحات تا زمان زایمان وجود داشته باشند و گاهی بیشتر هم می‏‌شوند.

• عضلات پاها می‏‌گیرد، پاها را دراز کنید و در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.

• سوزش معده یا سوءهاضمه دارید چون رشد جنین، دستگاه گوارش را تحت فشار قرار می‏‌دهد.

• انرژی و شهوت زیادی دارید.

• اگر ورم کردید نگران نباشید. این ورم بعد از زایمان کم می‏‌شود؛ اما در حال حاضر پاهای خود را آویزان نکنید.

• تنگی نفس دارید، هر چه رحم بزرگ‌تر می‏‌شود بیشتر به ریه‏‌ها فشار می‌‏آورد.

• در این دوره از بارداری باید از لباس‏‌های گشاد مخصوص بارداری استفاده کنید. می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‏‌ها، این لباس‌‏ها را از دوستان و اقوام خود که قبلاً سابقه بارداری داشته‏‌اند، قرض بگیرید. از کفش‏‌های پاشنه کوتاه استفاده کنید تا فشار موجود روی پاها و ساق پاها کم شود. با پوشیدن کفش پاشنه کوتاه فشار کمتری به کمر وارد می‏‌شود و وزن به طور مساوی روی تمام اعضای بدن تقسیم می‏‌شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید