بارداری: هفته بیست و هشتم

بارداری: هفته بیست و هشتم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

این هفته وزن جنین ۱ کیلوگرم و از سر تا پاشنه پا ۳۸ سانتی‌‏متر (یا اندازه یک بادمجان بزرگ) است. مژه‏‌ها رشد کرده‌‏اند و جنین می‌‏تواند پلک بزند. با رشد قدرت بینایی، نوری که از طریق شکم وارد رحم می‏‌شود را می‏‌بیند. میلیاردها سلول عصبی در مغز جنین رشد کرده است، همچنین چربی جنینی بیشتری در بدن او تشکیل شده است تا برای تولد و زندگی در این دنیا آماده شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

شما در سه ماه آخر بارداری هستید. سومین و آخرین سه ماهه بارداری این هفته شروع می‏‌شود. اگر مثل خیلی از خانم‌‏ها باشید در این سه ماهه ۵ کیلوگرم وزن اضافه خواهید کرد. از این به بعد باید هر دو هفته یک ‌بار به پزشک یا ماما مراجعه کنید. از هفته ۳۶ به بعد باید هر هفته نزد پزشک بروید. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، پزشک آزمایش خون برای تشخیص HIV و سفلیس و همچنین برای اطمینان بیشتر قبل از زایمان کشت کلامیدیا و عفونت‏‌های لگن خاصره تجویز می‏‌کند. همچنین اگر قند خون بالا بود و هنوز آزمایش‏‌های تکمیلی را انجام نداده‌‏اید، فوراً آزمایش مقاومت در برابر گلوگز سه ساعته را انجام دهید.
اگر آزمایش‏‌ها نشان دهد که آرهاش (Rh) شما منفی است، فوراً باید آرهاش ایمونوگلوبولین تزریق کنید تا بدن در مقابل رشد پادتن‌‏هایی که به خون جنین حمله می‏‌کنند، مقاومت کند. اگر آرهاش جنین مثبت باشد یک واحد ایمونوگلوبولین بعد از زایمان به شما تزریق می‏‌شود.

در این هفته ترک‏‌های پوست روی شکم نمایان می‎‏شوند. اگر این ترک‏‌ها تاکنون ایجاد نشده‌‏اند نگران نباشید. هیچ‌چیزی برای جلوگیری از این ترک‌‏ها وجود ندارد. اگرچه آنها قرمز و قابل مشاهده‌‏اند ولی در مدت یک سال یا کمتر به رنگ سفید در می‌‏آیند و دیگر نمی‌توان آنها را دید.

برخی از خانم‌‏ها حس ناخوشایندی را در قسمت پایین پاهای خود احساس می‏‌کنند و هنگام دراز کشیدن باید به آنها کمک کرد. اگر این حس بعد از حرکت به طور موقت برطرف می‏‌شود، دچار سندرم پای بی‏قرار شده‏‌اید. هیچ کس دلیل اصلی سندرم پای بی‏‌قرار را نمی‏‌داند اما می‌‏توان گفت در بین مادران باردار یک امر طبیعی است. سعی کنید پاها را دراز کرده و ماساژ دهید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید. از پزشک زنان سؤال کنید که آیا لازم است برای بهبود سندرم پای بی‏‌قرار مکمل آهن مصرف کنید یا خیر.

تغییرات عاطفی

احساسات بارداری، ظاهر بارداری، فکر کردن به بارداری، کل زندگی شما را تحت شعاع قرار داده است. بعضی از زنان در این مرحله از بارداری به دنبال هویت گذشته خود می‏‌گردند. متأسفانه، همه چیز پیش از بهبودیافتن بدتر می‏‌شود. ممکن است کار کردن در این هفته دردسرساز باشد. بسیاری از زنان تا هفته ۳۴ یا ۳۶ بارداری کار می‌‏کنند ولی آنها نیز آرزو می‌‏کنند که کاش مرخصی زایمان را زودتر رد کرده بودند. درباره هزینه‏‌های اقتصادی در مقایسه با هزینه‌‏های عاطفی و جسمی کار کردن برای هفته‏‌های بعدی بیشتر فکر کنید.

سه سؤال درباره پره‏‌اکلامپسی

پره اکلامپسی یک مشکل پیچیده است که ۳ تا ۸ درصد زنان باردار را تحت تأثیر قرار می‏‌دهد. زمانی این مشکل در زنان باردار تشخیص داده می‏‌شود که شخص بعد از هفته بیستم فشار خون بالا داشته باشد و پروتئین در ادرار او دیده شود. بسیاری از افرادی که در اواخر حاملگی دچار پره‌‏اکلامپسی می‏‌شوند با مراقبت‏‌های ویژه به سلامت وضع‌حمل می‏‌کنند؛ اما وقتی که پره‌‏اکلامپسی وخیم باشد بسیاری از اندام‌‏ها را تحت تأثیر قرار می‏‌دهد و حتی مشکلات جدی و خطرات جانی به دنبال دارد. تنها راه بهبود، زایمان است.

سؤال اول

علائم پره‌‏اکلامپسی چیست؟

پره‌اکلامپسی به طور اتفاقی روی می‏‌دهد پس باید مراقب علائم بود. اگر هر یک از علائم هشدار‌دهنده زیر را مشاهده کردید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• ورم صورت و زیر چشم‌‏ها، البته بیش از یک ورم ساده دست‏‌ها یا ورم ناگهانی پاها و قوزک.

• افزایش سریع وزن، بیش از ۲ کیلو در هفته.

• سردردهای شدید

• تغییر در بینایی مانند دو بینی، تار بینی، نقطه‌بینی یا نور چشمک‏‌زن، حساسیت به نور یا از دست دادن موقتی دید

• دردهای شدید یا ضعیف در قسمت بالای شکم

• تهوع و استفراغ

پره‌‏اکلامپسی ممکن است بدون هیچ نشانه خاصی، به خصوص در سنین پایین، اتفاق بیفتد در حالی که بعضی از علائم به شکل مشکلات عادی حاملگی به نظر می‏‌رسند؛ بنابراین ممکن است خود شما از مشکلتان اطلاعی نداشته باشید تا زمانی که برای معاینات قبل از زایمان مراجعه کنید. این مسئله بهترین دلیل برای این است که در مراجعه به پزشک سهل‌انگاری نکنید.

سؤال دوم

چه چیزی باعث می‌‏شود که مادر در خطر ابتلا به پره‌‏اکلامپسی قرار بگیرد؟

ابتلا به پره‌‏اکلامپسی در طی بارداری اول بسیار عادی است. با این وجود وقتی برای اولین بار و در اولین حاملگی به آن مبتلا شدید، در حاملگی‏‌های بعدی به راحتی مبتلا می‌‏شوید. عوامل خطرزای دیگر عبارتند از:

• فشار خون بالای مزمن

• مشکلات لخته شدن خون، دیابت، بیماری‏‌های کلیوی یا بیماری‌‏های سیستم ایمنی بدن مثل سل پوستی

• سابقه ارثی پره‌‏اکلامپسی (مادر، خواهر، مادربزرگ، خاله)

• چاقی بیش‌‏از‏حد (شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر)

• بارداری بیش از دوقلو

• سن زیر ۲۰ سال و بالای ۴۰ سال

سؤال سوم

آیا روشی برای مبتلا نشدن به پره اکلامپسی وجود دارد؟

هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از ابتلا به پره‏‌اکلامپسی وجود ندارد ولی تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است. بعضی از مطالعات نشان داده‌‏اند که مصرف کلسیم، ویتامین‏‌ها و مقدار کمی آسپرین ممکن است نتیجه خوبی داشته باشد اما هنوز جواب دقیقی در دست نیست. تنها کاری که در حال حاضر می‏‌توان انجام داد این است که مراقبت‏‌های پیش از زایمان را به دقت انجام دهید و طبق برنامه منظم به پزشک مراجعه کنید. هربار که نزد پزشک می‌‏روید فشار خون و میزان پروتئین ادرار شما بررسی می‏‌شود. همچنین مراقب علائم هشداردهنده باشید و به محض اینکه یکی از علائم را مشاهده کردید فوراً به پزشک اطلاع دهید.

وضعیت تولد

می‏‌توانید با تمرین وضعیت تولد شرایط تولد را برای خود راحت‏‌تر کنید. با این کار کمر درد شما کاهش می‏‌یابد. هیچ چیز پیچیده‌‏ای در مورد وضعیت زایمان وجود ندارد. انقباضات قوی انجام دهید. به پشت روی صندلی بنشینید و پشتی یا کوسنی را در پشت خود قرار دهید. جلوی همسر خود بنشینید و دست‏های خود را دور گردن او حلقه بزنید و سر خود را روی شانه او قرار دهید.
روی چهار دست و پا زانو بزنید در حالی که در یک طرف شما بالشت و کوسن قرار دارد و سپس روی پای همسر، توپ یا صندلی تکیه بدهید. روی توپ زایمان بنشینید به سمت عقب و جلو بروید. به کمک همسرتان به پشت روی تخت و سطح صاف بخوابید. این کار در مراحل آخر بارداری بسیار مفید است و به شما کمک می‌‏کند که به راحتی خود را آزاد کنید. لگن خود را به جلو و عقب تکان دهید، این کار درد را کمتر می‌‏کند و جنین را به سمت دهانه زایمان هدایت می‌‏کند.

علائم بارداری در هفته بیست و هشتم

• هر چه به تاریخ زایمان نزدیک‏‌تر می‏‌شوید به خاطر تغییرات هورمونی و عصبی با خوابیدن مشکل دارید.

• رشد جنین به ریه‏‌ها فشار می‏‌آورد؛ بنابراین تنس تنگی دارید.

• در این هفته درد دارید. تحمل سه ماهه سوم به دلیل نوسانات هورمونی واقعاً دشوار است.

• درد دروغین زایمان دارید. این دردها به مرور شدیدتر می‏‌شوند زیرا بدن شما آماده وضع حمل می‏‌شود.

• پستان‏‌ها نشت می‏‌کنند، پستان‏‌ها اولین غذای کودک که یک ماده زرد رنگ به نام آغوز است را شروع به تولید می‏‌کنند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید