بلوغ زودرس به چه معنا است؟

بلوغ زودرس به چه معنا است؟ - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

بلوغ زودرس یا بلوغ زودهنگام به معنی پدیدار شدن علائم بلوغ (رشد پستان‏‌ها، بیضه‏‌ها، موهای زیر بغل و شرمگاهی، بوی بدن، خونریزی عادت ماهانه و رشد ناگهانی) زودتر از موعد مقرر است. بلوغ زودرس به بلوغی گفته می‌شود که در دختران قبل از ۸ سالگی و در پسرها قبل از ۹ سالگی شروع شود.

بلوغ زودرس دو نوع است. عادی‏‌ترین نوع آن بلوغ زودرس مرکزی است. بلوغ زودرس مرکزی زمانی اتفاق می‌‏افتد که مغز روند بلوغ را به‌طور طبیعی شروع می‌‏کند و هورمون‌‏های مختلف به‌طور طبیعی در بدن ترشح می‏‌شوند – اما این اتفاق خیلی زودتر از موعد مقرر می‌‏افتد. در بسیاری از افراد هیچ دلیل خاصی برای بلوغ زودرس وجود ندارد. در شرایط بسیار نادر، بلوغ زودرس مرکزی به دلیل بیماری‏‌های خاص از قبیل عفونت مغز، بروز می‌‏کند.
نوع دوم که غیرمعمول‌‏تر از نوع اول است بلوغ زودرس محیطی نام دارد. این نوع بلوغ زودهنگام زمانی اتفاق می‏‌افتد که تخمدان‏‌ها یا بیضه‌‏ها که هورمون‏‌های استروژن یا تستوسترون ترشح می‌‏کنند مشکلی از قبیل کیست یا تومور داشته باشند.

برای تشخیص بلوغ زودرس پزشک از شما سؤالاتی می‏‌پرسد و آزمایش‏‌هایی انجام می‌‏دهد. این آزمایش‏‌ها عبارتند از:
آزمایش فیزیکی

برای مشخص شدن هرگونه تغییر در بدن.

تاریخچه خانوادگی

برای مشخص شدن اینکه بلوغ زودرس سابقه فامیلی دارد یا نه.

آزمایش خون

برای اندازه‏‌گیری هورمون‏‌ها و تیروئید کودک.

عکس‏برداری با اشعه ایکس

معمولاً از دست یا مچ گرفته می‌‏شود تا سن استخوانی کودک را مشخص کند. عکس‏برداری شیوه مناسبی برای مشخص کردن سرعت رشد کودک است.

تصویربرداری ام‌آر‌آی (MRI) از مغز

تصویربرداری ام‌آرآی یا تشدید مغناطیسی برای تشخیص بیماری‌‏هایی که باعث بلوغ زودرس مرکزی مانند تومور می‏‌شوند، انجام می‏‌گیرد. برای همه کودکان نمی‌‏توان از MRI استفاده کرد. از این روش زمانی استفاده می‏‌شود که مشکلات نهفته خاص مانند بلوغ زودرس در کودکان زیر ۶ سال یا علائم دیگر وجود داشته باشد.

آغاز بلوغ معمولاً با فعال شدن ژن GPR54 شروع می‏‌شود، این ژن با ارسال سیگنال‏‌هایی به مغز و ایجاد یک سری واکنش باعث ترشح هورمون‌‏ها در بدن می‏‌شود.

شروع زودهنگام این واکنش‏‌های زنجیره‌‏ای ممکن است در اثر موارد زیر باشد:

• مشکل مغزی (مانند تومور)

• آسیب مغزی به دلیل ضربه به سر

• عفونت مغز (مانند مننژیت)

• مشکلات تخمدان‌‏ها یا غده تیروئید

• زمینه‌‏های ارثی (ممکن است در خانواده شما سابقه بلوغ زودرس وجود داشته باشد)

بااین‌وجود، بسیاری از دخترها بدون هیچ دلیلی با بلوغ زودرس روبرو می‏‌شوند. در پسرها بلوغ زودرس به‌ندرت دیده می‏‌شود جز اینکه فرد دچار یک بیماری نهفته باشد.

چه عواملی باعث بلوغ زودرس می‏‌شوند؟

در بسیاری از موارد بلوغ زودرس بدون هیچ دلیلی اتفاق می‏‌افتد. در بعضی موارد، غده هیپوفیز که مسئول تنظیم ترشح بسیاری از هورمون‏‌های بدن است، زودتر از موقع به تخمدان‌‏ها و بیضه‌‏ها برای ترشح هورمون‌‏های تولیدمثل سیگنال می‏‌فرستد. علائم بلوغ ممکن است به دلیل بیماری غده فوق کلیوی یا عملکرد بد تخمدان‏‌ها و بیضه‏‌ها خیلی زود ظاهر شود. پزشک کودک شما ممکن است با انجام چند آزمایش مشخص کند که کودک بیماری نهفته‌‏ای دارد یا نه. بعضی از دلیل‏‌های بلوغ زودرس هایپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیوی (CAH)، سندرم مک‌کین-آلبرایت و بیرون‌زدگی نخاع با تجمع مایع در جمجمه است.

به نظر می‌‏رسد بعضی از دلایل نهفته بلوغ زودرس چاقی، عوامل اجتماعی و آلودگی محیط باشد. علاوه بر این‌ها انجام پرتودرمانی برای درمان سرطان نیز باعث بلوغ زودرس می‌شود. هرروزه مواد شیمیایی زیادی، از قبیل محصولات بهداشتی، محصولات خانگی و شوینده‌ها در محیط‌زیست یافت می‏‌شود که باعث برهم خوردن تعادل سیستم غدد درون‌‏ریز بدن می‌‏شوند. با مشاهده مطالعات انجام‌شده روی انسان‏‌ها و حیوانات، متوجه می‏‌شویم که بسیاری از مشکلات غدد درون‏‌ریز باعث برهم خوردن زمان بلوغ می‏‌شوند.

آیا دختر من به دلیل داشتن علائم بلوغ باید به پزشک مراجعه کند؟

چنانچه مشکوک هستید که فرزندتان دچار بلوغ زودرس است، او را برای چکاپ نزد پزشک ببرید.

بلوغ زودرس چگونه رشد فیزیکی را تحت تأثیر قرار می‏‌دهد؟

کودکان در طی بلوغ به‌سرعت رشد می‏‌کنند. اگر در ابتدا بیشتر از حد معمول چاق شوند، رشد نمی‏‌کنند و کوتاه‌قد می‏‌مانند.

بلوغ زودرس چگونه به شیوه‌‏های مختلف روی کودکان تأثیر می‏‌گذارد؟

همیشه متفاوت بودن سخت است و رشد کردن پیش از موعد فشار زیادی به کودکان وارد می‏‌کند. هم پسرها و هم دخترها وقتی با تغییرات زودهنگام بلوغ روبرو می‏‌شوند، مشکلات زیادی دارند. این کودکان شرایط سختی را پشت سر می‏‌گذارند و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌‏دهند. همچنین تغییراتی که در بدن آن‌ها صورت می‌‏گیرد باعث گیج شدن آن‌ها می‌‏شود، ممکن است احساسات نامأنوسی را تجربه کنند.
دخترانی که زودتر به بلوغ می‏‌رسند رفتارهای پرخطری را تجربه می‏‌کنند حتی ممکن است زودتر از بقیه ازدواج کنند. دخترانی که بلوغ زودرس دارند با مشکلات رفتاری بیشتری روبرو هستند و خطر خودکشی و سوءمصرف مواد آن‌ها را تهدید می‏‌کند.

اگر نگران رفتار کودکان خود هستید با پزشک یا کادر مدرسه آن‌ها صحبت کنید و از یک مشاور روانشناس ماهر برای پشت سر گذاشتن این دوران کمک بگیرید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید