همراهی والدین در طی بلوغ

همراهی والدین در طی بلوغ - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

بلوغ مرحله بین کودکی و بزرگسالی است که حول‌وحوش سن ۱۰ سالگی شروع می‏‌شود و تا ۲۰ سالگی ادامه پیدا می‏‌کند. بیشترین تغییرات بلوغ عبارتند از رشد فیزیکی، تکامل روانی و توانایی تولیدمثل. در این راه والدین هستند که نقش مهم و اساسی در حمایت از کودکان خود را بر عهده دارند.
آغاز بلوغ برای والدین دلهره‌‏آور است، زیرا تصور می‌‏کنند کودکان توانایی تحمل شرایط سخت را ندارند؛ اما آنها می‌‏توانند با صحبت‏‌های مداوم و توضیح اینکه تغییرات ایجادشده کاملاً طبیعی است و برای همه اتفاق می‏‌افتد شرایط را برای کودکان خود آسان‏‌تر کنند. والدین باید درک کنند که کودکان در طی روند بلوغ با تغییرات فیزیکی و روانی زیادی روبرو می‌‏شوند تا به تکامل برسند.
بلوغ معمولاً در دخترها بین سنین ۸ تا ۱۲ سالگی اتفاق می‌‏افتد، درحالی‌که در پسرها کمی دیرتر، بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی روی می‏‌دهد. آغاز بلوغ در هر فردی متفاوت است، گروهی زودتر و گروهی دیرتر به بلوغ می‌‏رسند. مهم نیست دیر یا زود شروع شود، مهم این است که هر فردی بالاخره به بلوغ می‌‏رسد.

رشد پستان‌‏ها در دختران از اولین نشانه‌‏های بلوغ است، اما پسرها، البته نه تمام آنها، با رشد ناگهانی بلوغ را شروع می‏‌کنند. این تمام تغییراتی است که در کودکان در هنگام بلوغ اتفاق می‌‏افتد، اما تغییرات فیزیکی و تغییرات احساسی در هر فرد کاملاً متفاوت است.
زمانی که کودکان وارد سن بلوغ می‌‏شوند، والدین باید توجه، تمرکز، احترام و حمایت خود را به سمت آنها سوق دهند، به صحبت‌های آنها گوش دهند و تجربه‏‌های خود را در اختیار آنها قرار دهند. وقتی کودکان مشکلی دارند، باید به آنها کمک کنند تا بتوانند مشکل خود را حل کنند و مراحل بلوغ را به راحتی طی کنند.
بسیاری از والدین از اینکه می‏‌بینند کودکانشان به خصوص دخترها زودتر از خودشان به بلوغ رسیده‏‌اند تعجب می‏‌کنند. این پدیده، بلوغ زودرس نام دارد، بلوغ زودرس بلوغی است که دخترها در سن ۶ یا ۷ سالگی متوجه علائم آن می‏‌شوند.

کودکانی که مراحل بلوغ را پشت سر می‏‌گذارند دچار نوسانات روحی می‌‏شوند. افرادی که دیر یا زود به بلوغ می‌‏رسند فشار روحی زیادی را تحمل می‏‌کنند.

درک سنین نوجوانی

نوجوانی به طور واقعی چه زمانی شروع می‌‏شود؟ تنها چیزی که به کودکان می‏‌توان گفت این است که شروع سن بلوغ در هر فرد متفاوت است.
باید مرزی را بین بلوغ و نوجوانی در نظر گرفت. بسیاری از ما از بلوغ به عنوان رشد صفات جنسی یاد می‏‌کنیم: رشد پستان‌‏ها، شروع عادت ماهانه، رشد موهای شرمگاهی و موهای صورت. این علائم، علائم آشکار بلوغ هستند اما تغییرات دیگری نیز در طی بلوغ درون بدن صورت می‏‌گیرد که از بیرون نمی‌توان آنها را دید. این تغییرات، تغییرات نوجوانی نام دارد.
بسیاری از کودکان نوجوانی را با تغییرات شگرف در رفتار خود شروع می‏‌کنند. آنها با فاصله گرفتن از پدر و مادر و استقلال بیشتر نوجوانی را شروع می‏‌کنند. بدین معنی که دوست دارند امور مربوط به خود را خودشان بر عهده ‌گیرند تا به همه نشان دهند که بزرگ‌شده‌اند و به استقلال رسیده‌اند.

نکاتی برای راهنمایی والدین در طی سال‌‏های نوجوانی

به دنبال یافتن راهی برای همراهی با کودکان خود در طی این سال‌‏ها باشید. در اینجا به نکاتی اشاره‌ شده است:

اطلاعات خود را زیاد کنید

درباره سنین نوجوانی کتاب بخوانید. نوجوانی خود را به یاد آورید. راه‌کارهایی را که برای درمان یا بهبود جوش‏‌های صورت به کار می‏‌بردید، به یاد آورید. انتظار نوسانات روحی زیادی از کودکان خود داشته باشید زیرا می‌‏دانید که حالات روحی هر فرد متفاوت است. اگر بدانید در طی روند بلوغ درون کودک شما چه اتفاقاتی می‏‌افتد، بهتر می‏‌توانید او را همراهی کنید. هر چه بیشتر بدانید بهتر می‏‌توانید از پس آن بر‏آیید.


با کودکان خود قبل از اینکه دیر شود، صحبت کنید

همراهی والدین در طی بلوغ - میترانیتا

قبل از اینکه احتلام یا عادت ماهانه در فرزندتان شروع شود، شرایط را به طور کامل برای او توضیح دهید. به سؤال‏‌های اولیه آنها که درباره تفاوت بین پسرها و دخترها است، پاسخ دهید؛ اما مغز آنها را از اطلاعات پر نکنید، تنها به سؤالات آنها پاسخ دهید. اگر پاسخ را نمی‏‌دانید به کودکان خود کمک کنید از یک منبع مناسب مانند یک دوست مورد اطمینان یا پزشک پاسخ خود را پیدا کنند.

شما بهتر از هر شخص دیگری کودک خود را می‏‌شناسید. به راحتی می‏‌توانید از تفریحات کودکان خود و همچنین علایق آنها آگاه شوید. زمانی که از تفریحات و علایق آنها مطلع شدید، بهترین زمان برای مداخله و پرسیدن سؤال‏‌های شما است:

از فرزند خود بپرسید آیا متوجه تغییرات ظاهری خود شده‏ است؟

آیا از نظر احساسی نیز تغییر کرده‏ است؟

از آنها بپرسید آیا از اینکه زمانی شاد و زمانی غمگین است، رنج می‌‏برند؟

آزمایش‏‌های سالانه به درک این موارد بیشتر کمک می‏‌کند. پزشک بهتر از هر کس می‏‌تواند به شما و نوجوان شما بگوید که در چند سال اخیر انتظار چه تغییراتی داشته باشید. انجام آزمایش‌های پزشکی به والدین و فرزندان آنها کمک می‏‌کند تا راحت‏‌تر به هدف خود برسند.

سنین نوجوانی سن کسب تجربه است که گاهی اوقات کسب تجربه با رفتارهای خطرناک نیز همراه می‏‌شود. ارزش‎های خانوادگی را برای فرزندان خود بازگو کنید و درباره راه‌‏های درست و نادرست زندگی کردن با آنها صحبت کنید.
دوستان و خانواده دوستان فرزندان خود را بشناسید. ارتباط بین خانواده‌‏ها باعث می‏‌شود راحت‏‌تر بتوانید محیط امنی را برای فرزندان خود ایجاد کنید. والدین می‏‌توانند به یکدیگر کمک کنند تا فعالیت‏‌های فرزندان خود را بدون اینکه اجازه دهند آنها متوجه شوند، زیر نظر داشته باشند.

علائم هشداردهنده را درک کنید و بشناسید

تغییراتی که طی بلوغ در فرزندان شما روی می‏‌دهد تا حدودی طبیعی است اما تغییرات شدید و طولانی‌مدت که با تغییرات شخصیتی و رفتاری همراه باشد، خطرناک و هشداردهنده است. بعضی از این علائم هشداردهنده در پایین ذکرشده است:

• کاهش وزن شدید یا اضافه‌وزن بیش‌ازحد

• مشکلات خواب

• تغییرات شدید و سریع در شخصیت فردی

• تغییر ناگهانی دوستان

• فرار پی‌درپی از مدرسه

• افت نمرات

• صحبت درباره خودکشی

• علائم مصرف دخانیات، الکل یا مواد مخدر

• سرپیچی از قانون

هرگونه رفتار ناشایست نیز که بیش از ۶ هفته طول بکشد، نشان‌دهنده مشکلات نهفته روانی است. می‏‌توانید انتظار تغییرات جزئی در رفتار فرزندان خود داشته باشید اما توجه داشته باشید نمرات فرزندان شما نباید به طور قابل‌توجهی افت کند و فردی که به طور عادی زندگی می‏‌کرده است نباید ناگهان گوشه‏‌گیر و منزوی شود. پزشک، مشاور، روانشناس یا روان‏پزشک به بهترین شکل می‏‌توانند شما را راهنمایی کنند.


به حریم خصوصی فرزند خود احترام بگذارید

همراهی والدین در طی بلوغ - میترانیتا

در طی بلوغ نوجوانان بیشتر از هر زمان دیگر به حریم خصوصی نیاز دارند. به فرزندان خود اجازه دهید حریم خصوصی داشته باشند اما مراقب باشید زیاد از خانواده فاصله نگیرند. ارتباط در این برهه از زمان بسیار مهم است. سعی کنید با کودکان درباره احساسات و رویدادهای این مدت صحبت کنید. ممکن است علاقه‏‌ای به صحبت کردن با شما نداشته باشند. آنها را به صحبت کردن با برادر یا خواهر بزرگ‌تر ترغیب کنید تا بتوانند از تجربیات آنها استفاده کنند. در صورت لزوم آنها را نزد مشاور ببرید.

بسیاری از والدین نمی‏‌توانند حریم خصوصی فرزندان را درک کنند. این والدین تصور می‏‌کنند هر کاری که فرزندانشان انجام می‌‏دهند به آنان نیز مربوط است؛ اما باید بدانند برای اینکه فرزندشان به بهترین شکل بزرگ شود تا حدی نیاز به حریم خصوصی دارد. بعد از مشاهده علائم هشداردهنده است که می‏‌توانید به حریم خصوصی وارد شوید تا مشکل را به طور واقعی حل کنید. در غیر این صورت بهتر است که حریم خصوصی آنها حفظ شود.
به این معنی که اتاق نوجوان، تلفن‌‏های او، ایمیل‏‌ها و نوشته‏‌های او حریم خصوصی او محسوب می‌‏شوند. شما هم نباید انتظار داشته باشید نوجوان طرز فکر و فعالیت‏‌های خود را با شما در میان بگذارد. البته به دلیل امنیت بیشتر همیشه باید از مکان‌‏هایی که نوجوان شما به آنجا رفت‌وآمد دارد، زمان بازگشت به خانه، کارهایی که خارج از خانه انجام می‏‌دهد و افرادی که با آنها رفت‌وآمد دارد اطلاع داشته باشید، اما سعی نکنید که به جزئیات وارد شوید. همچنین نباید انتظار داشته باشید شما را نیز با خود همراه کند.

به نوجوانان اعتماد کنید. اجازه دهید که نوجوان متوجه شود به او اعتماد دارید؛ اما اگر این اعتماد از بین رفت، آزادی کمتری به فرزند خود بدهید تا اعتماد دوباره به وجود آید.
مطالبی را که فرزندانتان مطالعه می‌‏کنند و فیلم‌‏هایی را که تماشا می‏‌کنند به دقت زیر نظر داشته باشید
تلویزیون، مجلات، کتاب‏‌ها و اینترنت حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار فرزندان شما قرار می‏‌دهند. از اینکه وقت فرزندانتان را در استفاده از کامپیوتر و تلویزیون محدود کنید، هراس نداشته باشید. درباره افرادی که از طریق اینترنت با آنها ارتباط دارند یا مطالبی را که در رسانه‌‏ها یاد می‏‌گیرند اطلاع کامل داشته باشید.
نباید به نوجوانان اجازه دهید به طور خصوصی و نامحدود از تلویزیون یا اینترنت استفاده کنند. این کارها باید به طور عمومی انجام شود. دسترسی به فناوری نیز باید در ساعت‏‌های مشخص انجام شود تا نوجوانان ساعت خواب کافی و مشخص داشته باشند. استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر در ساعات خواب و استراحت قابل‌قبول نیست.

قوانین مناسبی وضع کنید

خواب مناسب همان‏‌قدر که برای نوزادان لازم است برای نوجوانان نیز ضروری است. نوجوانان به ۸ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند.
هرگز به نوجوان در حال رشد توهین نکنید. گاهی علاقه‌‏ای به همراهی شما ندارند. به گذشته فکر کنید: وقتی شما هم نوجوان بودید گاهی اوقات تمایلی به همراهی والدین خود نداشتید.


آیا این اتفاقات پایان می‌‏پذیرد؟

همراهی والدین در طی بلوغ - میترانیتا

هرچه کودکان به سن بزرگسالی نزدیک‏تر می‏‌شوند رفتارهای خاص نیز در آنها کمتر دیده می‏‌شود؛ تا درنهایت به افراد مسئول، مستقل و اجتماعی تبدیل شوند.
بنابراین شعار گروهی از والدین را درباره نوجوانان به یاد داشته باشید: ما به کمک هم بلوغ را پشت سر می‏‌گذاریم و سربلند از آن بیرون می‌‏آییم!

چگونه می‏‌توان به نوجوانان کمک کرد تا تغییرات احساسی بلوغ را تحمل کنند

بلوغ زمان تلاش برای والدین و نوجوانان است. بلوغ زمانی است که نوجوانان تغییرات احساسی زیادی را تجربه می‏‌کنند. اگر والدین خود را برای آزمون و خطاهایی که فرزندان در طی بلوغ انجام می‏‌دهند آماده کرده باشند از این مرحله به سلامت بیرون می‏‌آیند. والدینی که آمادگی ندارند با تغییرات رفتاری ناگهانی در فرزندان روبه‌رو می‏‌شوند. در اینجا درباره مشکلات احساسی که نوجوانان در طی بلوغ تجربه می‏‌کنند و چگونگی کمک والدین به آنها برای پشت سر گذاشتن این مرحله صحبت می‏‌کنیم.

در طی دوران بلوغ پسرها و دخترها تغییرات احساسی مشابهی دارند. احساس آنها نسب به خودشان و دیگران به طور مدام در حال تغییر است. بیشتر اوقات دمدمی‌مزاج و حساس هستند. هم پسرها و هم دخترها نوسانات روحی زیادی را تجربه می‏‌کنند که قادر به کنترل آن نیستند. نوجوانان درباره تغییراتی که در بدنشان اتفاق می‌‏افتد آگاهی دارند. تغییرات سطح استروژن در دخترها باعث نوسانات روحی می‏‌شود و تغییرات سطح تستوسترون در پسرها این مشکل را به وجود می‏‌آورد. در طی این مدت تغییرات فیزیکی باعث می‏‌شود کودکان خجالتی و عصبی به نظر رسند. آنها نسبت به نگاه مردم و تصورات آنها نسبت به خودشان حساس می‌‏شوند.

نوجوانان در طی بلوغ بسیار آسیب‏‌پذیر می‏‌شوند. ممکن است خودخواهانه، متکبرانه یا بی‌‏ادبانه رفتار کنند. به یاد داشته باشید نوجوان در این مرحله تلاش می‏‌کند که خود را قوی و توانا نشان دهد. حتی اگر فرزند شما اشتباهی مرتکب می‏‌شود او را در آغوش بگیرید و اجازه دهید متوجه شود علاقه زیادی به او دارید و به هیچ‌وجه او را تنها نمی‏‌گذارید. اگر نیاز به تلاش بیشتر باشد سعی کنید خود را به فرزندتان نزدیک کنید و در کنار او قرار بگیرید تا بتواند این مرحله را به راحتی پشت سر گذارد. درک و همدلی با نوجوانان در طی بلوغ باعث زیاد شدن عشق و احترام آنها نسبت به شما می‌‏شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید