سیکل قاعدگی طبیعی

سیکل قاعدگی طبیعی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

سیکل قاعدگی ماهانه مجموعه‌ای از تغییرات بدن زن است که وی را برای بارداری آماده می‌کند. هر‏ماه دیواره جدیدی (آندومتر) برای ایجاد تخمک در رحم رشد می‏‌کند. اگر تخمک بارور‏شده‌‏ای برای شروع بارداری وجود نداشته باشد، دیواره رحم فرو می‌‏ریزد و خونریزی خواهید داشت؛ به این خونریزی ماهانه قاعدگی یا پریودی می‌گویند که زنان از سال‏‌های اولیه نوجوانی تا ۵۰ سالگی آن را تجربه می‌کنند.
سیکل ماهانه از اولین روز خونریزی تا اولین روز خونریزی بعدی است. میانگین سیکل ۲۸ روز است ولی داشتن سیکل بلندتر و کوتاه‌‏تر نیز طبیعی است.

سیکل قاعدگی دختران معمولاً بین ۱۱ تا ۱۴ سالگی شروع می‏‌شود. زنان بین سن ۳۹ تا ۵۱ سالگی پریودی‌های کمتری تجربه خواهند کرد. پریود زنان در دهه ۴۰ سالگی و دوران نوجوانی بسیار تغییر می‏‌کند. اگر نوجوان هستید ممکن است یک ماه هیچ سیکلی نداشته باشید. اگر نزدیک به سن یائسگی هستید، سیکل شما طولانی‌‏تر می‌شود و نهایتاً متوقف خواهد شد.

اگر در سیکل قاعدگی خود متوجه تغییرات بزرگی شدید حتماً با پزشک صحبت کنید. در‏صورتی که دو یا سه سیکل داشته‌‏اید که بیش از ۷ روز طول کشیده است، در بین عادت ماهانه خود خونریزی داشتید و در ناحیه لگن خود احساس درد کردید، به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزی سیکل قاعدگی را کنترل می‏‌کند؟

هورمون‏‌ها سیکل قاعدگی را کنترل می‌‏کنند. در حین هر قاعدگی، هیپوتالاموس مغز و غده هیپوفیز سیگنال‏‌های هورمونی را به تخمدان ارسال می‌‏کنند. این سیگنال‏‌ها رحم و تخمدان‏‌ها را برای بارداری آماده می‌‏کنند.
هورمون‏‌های استروژن و پروژسترون نقش بزرگی را در تغییرات رحمی هر سیکل ایفا می‏‌کنند.

• استروژن پوشش رحم را می‌‏سازد.

• پروژسترون پس از تخمک‏‌گذاری افزایش می‏‌یابد و به استروژن کمک می‏‌کند تا دیواره رحم را ضخیم نگه دارد و برای تخمک بارور آماده کند.

• کاهش پروژسترون همراه با استروژن باعث ریزش دیواره رحم شده و قاعدگی شروع می‏‌شود.

تغییرات هورمونی روی قاعدگی و باروری تأثیر می‏‌گذارند. مثلاً سطح استروژن در نوجوانان متغیر و پایین است. تغییرات هورمونی نزدیک به یائسگی زنان نیز ایجاد می‌شود. به همین خاطر در دوره دوران نوجوانی و دهه ۴۰ زندگی پریودی‏‌ها سنگین و نامنظم است. موارد دیگری نیز سیکل قاعدگی را تغییر می‌‏دهند. قرص‏‌های جلوگیری از بارداری، چربی پایین، کم بودن چربی بدن یا افزایش وزن. استرس و تمرینات ورزشی سنگین نیز ممکن است سیکل قاعدگی را تغییر دهند. بارداری یکی از رایج‏‌ترین دلایل عقب افتادن پریودی است.


چه زمانی اولین عادت ماهانه اتفاق می‌‏افتد؟

سیکل قاعدگی طبیعی - میترانیتا

 

به طور میانگین اولین قاعدگی در سن ۱۲ سالگی شروع می‏‌شود ولی سن بلوغ در همه دختران یکسان نیست. پریود دختران ممکن است هر‏زمانی بین سن ۸ تا ۱۵ سالگی آغاز شود، اولین عادت ماهانه ۲ سال بعد از شروع رشد سینه شروع می‌‏شود. اگر دختری تا سن ۱۵ سالگی پریود نشده باشد باید به پزشک مراجعه کند.

عادت ماهانه چه مدت یک‏بار اتفاق می‏‌افتد؟

مدت زمان بین هر قاعدگی را سیکل قاعدگی می‏‌نامند (سیکل از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی است). سیکل برخی از دختران ۲۸ روزه است، درحالی که امکان دارد سیکل برخی دیگر از دختران ۲۴ روزه، ۳۰ روزه یا حتی بیشتر باشد. پس از بلوغ، سیکل قاعدگی بین ۲۱ تا ۴۵ روز طول می‏کشد، پس از گذشت چند سال به ۲۱ تا ۳۴ روز می‏‌رسد.
قاعدگی غیرطبیعی در دختران نوجوان طبیعی است. ممکن است چند وقت طول بکشد تا بدن هورمون‏‌ها را منظم کند، بنابراین ممکن است دختری دو ماه ۲۸ روزه سیکل داشته باشد و یک ماه هیچ سیکلی نداشته باشد. معمولاً بعد از یک یا دو سال، چرخه قاعدگی منظم‌‏تر می‌‏شود. برخی از زنان در سن بزرگسالی نیز قاعدگی نامنظم دارند.

هر چه سن بالاتر می‌‏رود قاعدگی منظم‌‏تر می‏‌شود و دختران می‌‏توانند زمان قاعدگی خود را پیش‌‏بینی کنند و تاریخ عادت ماهانه خود را در تقویم یادداشت کنید.

عادت ماهانه چقدر طول می‏‌کشد؟

مدت زمان پریودی در زنان متفاوت است. در برخی از زنان پریودی تنها ۲ یا ۳ روز طول می‏‌کشد و در برخی دیگری پریودی ۷ روزه است. مقدار خونریزی قاعدگی در زنان متفاوت است.
برخی از دختران نگرانند که خون زیادی در حین قاعدگی از دست می‏‌دهند. دیدن این همه خون شوک‌‏آور است ولی نگران نباشید خون زیادی از دست نمی‌‏دهید. مقدار خونی که در هر پریودی خارج می‏شود، حدوداً دو قاشق غذا‏خوری (۳۰ میلی‌‏لیتر) است. اکثر نوجوانان روزانه ۳ تا ۶ نوار بهداشتی عوض می‏کنند و هر چه میزان خون پریودی آنها بیشتر باشد این کار را بیشتر انجام می‏‌دهند.

علائم مرتبط با سیکل قاعدگی

بعضی از زنان در این دوره هیچ‏گونه درد یا مشکلی ندارند. ولی برخی دیگر از زنان در حین قاعدگی یا قبل از آن علائمی را تجربه می‏‌کنند. این علائم معمولاً یک هفته قبل از قاعدگی شروع می‌‏شوند. ممکن است ناراحت یا عصبی باشید، در بدن خود احساس ورم کنید، سینه‌‏های شما حساس شوند، جوش بزنید و انرژی کمتری نسبت به همیشه داشته باشید. یک یا دو روز قبل از عادت ماهانه در شکم، کمر و پاهای خود احساس درد می‌‏کنید. این علائم در روزهای اول پریودی از بین می‏‌روند.

هنگامی که تخمدان در اواسط سیکل ماهانه تخمک آزاد می‏‌کند، ممکن است در ناحیه پایین شکم خود احساس درد داشته باشید یا برای چند ساعت لکه‌‏های قرمز مشاهده کنید. همه این علائم عادی هستند.


گرفتگی عضلات

سیکل قاعدگی طبیعی - میترانیتا

 

بعضی از دختران در نزدیکی پریودی خود تغییرات جسمی را تجربه می‌‏کنند. شکم‌‏درد در حین قاعدگی بسیار طبیعی است. در حقیقت بیش از نیمی از زنان در روزهای اول پریودی خود گرفتگی عضله دارند. پزشکان فکر می‏‌کنند که گرفتگی عضلات به دلیل تولید پروستاگلاندین است، این ماده شیمیایی موجب انقباض ماهیچه‌‏های رحم می‏‌شود.
درد عضلانی در هر دختری متفاوت است، ممکن است خفیف و مداوم یا شدید و ناگهانی باشد، این درد علاوه بر شکم گاهی در کمر نیز احساس می‌‏شود. گرفتگی عضلات با افزایش سن اغلب کمتر می‌‏شود و گاهی کاملاً از بین می‏‌رود.
خیلی از زنان بدون تجویز پزشک، دارو (مثل استامینوفن یا ایبوپروفن) مصرف می‏‌کنند یا از حمام آب گرم یا کیسه آب گرم استفاده می‏‌کنند. با تمرین منظم در حین هرماه می‏‌توانید درد گرفتگی عضله را کاهش دهید. درصورتی که هیچ یک از موارد بالا مؤثر نبود به پزشک مراجعه کنید.

سندرم قبل از قاعدگی و جوش

برخی از زنان و دختران پیش از قاعدگی یا در حین قاعدگی احساس ناراحتی می‏‌کنند و فوراً عصبانی می‌‏شوند. برخی دیگر از زنان بیشتر از سایر مواقع عصبانی می‏‌شوند و اغلب گریه می‌‏کنند. برخی از دختران مایل به خوردن غذاهای خاصی هستند. این نوع تغییرات روحی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی است.

سندرم پیش از قاعدگی با تغییرات هورمون‌‏های بدن در ارتباط است. در حین سیکل قاعدگی هورمون‌‏ها بالا و پایین می‏‌روند و روی احساسات فرد تأثیر می‌‏گذارند. برخی از دختران، علاوه بر احساسات، متوجه تغییرات جسمی نیز می‏‌شوند، از جمله این تغییرات پف بدن به دلیل جذب آب، ورم، درد سینه و سردرد است.

سندرم پیش از قاعدگی بعد از شروع پریودی از بین می‏‌رود و ماه بعد دوباره بازمی‏‌گردد. غذا خوردن صحیح، خواب کافی و ورزش سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌‏دهند. اگر در مورد این علائم ناراحت هستید با دکتر خود صحبت کنید.

به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دختران در بعضی از روزهای سیکل خود جوش بزنند. خوشبختانه به مرور زمان این جوش‏‌ها کم می‏‌شوند.
پریودی نباید ورزش، لذت و شادی‏‌های ما را متوقف کند. زنانی که خیلی فعال هستند به ویژه شنا می‏‌کنند، تامپون برای آنها بهترین گزینه است.

مراقبت از خونریزی و علائم

می‏توانید از پد یا تامپون برای جلوگیری از لک شدن لباس استفاده کنید، حتماً هر ۴ تا ۶ ساعت آنها را تعویض کنید. پد برای شب‏‌ها بهترین انتخاب است.
خیلی از زنان با انجام ورزش منظم و مصرف رژیم غذایی سالم می‏‌توانند وضعیت خود را بهبود ببخشند. همچنین کاهش مصرف کافئین مفید است. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید.
پد گرمایی، کیسه آب گرم یا دوش گرم به کاهش درد کمک می‏‌کند. از داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن و یا ناپروکسن در حین پریودی برای کاهش درد و خونریزی کمک بگیرید.

چه زمانی در مورد پریودی خود باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

• اگر تا سن ۱۵ سالگی پریود نشدید

• اگر سه سال بعد از بزرگ شدن سینه پریود نشدید یا سینه‌‏هایتان تا ۱۳ سالگی هیچ رشدی نداشتند.

• بیش از ۹۰ روز پریود نشده‏‌اید.

• اگر بعد از چند ماه سیکل قاعدگی شما بسیار نامنظم شد.

• اگر کمتر از هر ۲۱ روز یا بیشتر از هر ۳۵ روز پریود شدید.

• اگر بیش از ۷ روز خونریزی داشتید.

• اگر میزان خونریزی شما بیشتر از همیشه بود و هر ۱ یا ۲ ساعت مجبور به تعویض نوار بهداشتی یا تامپون شدید.

• اگر در حین سیکل خونریزی داشتید.

• اگر در حین پریودی دردهای شدیدی داشتید.

• اگر بعد از استفاده از تامپون احساس تب یا بیماری کردید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید