خونریزی غیرطبیعی قاعدگی

خونریزی غیرطبیعی قاعدگی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

خونریزی غیرطبیعی قاعدگی یا قاعدگی نامنظم با قاعدگی طبیعی متفاوت است. با توجه به آناتومی و فیزیولوژی بدن، عادت ماهانه طبیعی بین ۲۳ تا ۳۵ روز است که معمولاً قابل پیش‌‏بینی است، بدین معنا که اگر بین ۲۳ روز یا ۳۵ روز پریود شوید، پریودی طبیعی است. ولی قاعدگی نامنظم اکثراً کوتاه‏تر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۶ روز است. اگر طول سیکل ماهیانه از ماهی به ماه دیگر متفاوت باشد، مثلاً یک دوره ۲۸ روزه، دوره دیگر ۴۰ روزه و دوره بعدی ۳۲ روزه باشد، قاعدگی نامنظم نامیده می‌‏شود.

به ‏طور عمومی خونریزی قاعدگی:

• هر ۲۸ روز اتفاق می‌‏افتد

• حدوداً ۵ روز طول می‏‌کشد

• و ۲ تا ۸ قاشق غذاخوری خون از بدن خارج می‏‌شود

مدت زمان قاعدگی، فاصله بین قاعدگی و میزان خونریزی در هر زن متفاوت است و اغلب با‏وجود تمام این تفاوت‏‌ها، قاعدگی طبیعی است. ولی گاهی تغییرات و تفاوت‏‌هایی در خونریزی ماهانه غیرطبیعی است و ممکن است نشانه‌ای از وجود بیماری خاصی باشد. موارد زیر ممکن است باعث ایجاد قاعدگی غیرطبیعی شود:

• لکه‌بینی یا قاعدگی بین عادت ماهانه

• خونریزی بعد از رابطه جنسی

• خونریزی غیرطبیعی خیلی زیاد یا خیلی کم

• پریودی‏ کوتاه‌‏تر یا طولانی‌‏تر از پریودی طبیعی

• چرخه قاعدگی کمتر یا بیشتر از حالت عادی

• خونریزی بعد از یائسگی

• عقب افتادن پریودی


دلایل خونریزی غیرطبیعی قاعدگی چیست؟

خونریزی غیرطبیعی قاعدگی - میترانیتا

بسیاری از علل احتمالی خونریزی غیرطبیعی قاعدگی موارد زیر هستند:

عقب افتادن عادت ماهانه یک تجربه ترسناک برای اغلب افراد است. اکثر زنان در صورت عقب افتادن پریودی به بارداری فکر می‏کنند. ممکن است در صورت عقب افتادن عادت ماهانه باردار باشید. ولی عوامل دیگری نیز وجود دارد که عادت ماهانه را عقب می‏‌اندازد. اگر جواب آزمایش بارداری منفی بود، به دنبال دلیل عقب افتادن عادت ماهانه خواهید گشت. در زیر به شایع‏‌ترین دلایل عقب افتادن عادت ماهانه اشاره ‌شده است:

تغییر وزن

یکی از شایع‌‏ترین علل عقب افتادن پریودی تغییر وزنی زیاد است. ممکن است به دلیل اضافه وزن یا کاهش وزن زیاد، پریودی عقب بیفتد. به همین دلیل اکثر افرادی که اختلالات غذایی دارند، پریودی‏شان نامنظم است اما به یاد داشته باشید که کاهش و افزایش وزن نیز دلایل عمده‌‏ای دارد.

مصرف نامنظم قرص جلوگیری از بارداری

مصرف نامنظم قرص‌‏های جلوگیری از بارداری تأثیر زیادی روی عادت ماهانه می‏‌گذارد. شروع مصرف قرص‌‏های ضد‏بارداری از وسط بسته یا مصرف بسته دیگر بدون تمام کردن آخرین بسته ممکن است باعث عقب افتادن پریودی شود. برای اینکه عادت ماهانه شما با مصرف قرص نامنظم نشود، هر روز سر ساعت مشخص قرص‏‌های خود را مصرف کنید. اگر باردار شوید، بدن سطح متفاوتی از هورمون را تولید می‏‌کند. این تغییرات علائم مختلفی از بارداری را در بدن ایجاد می‏‌کند که یکی از این علائم، قطع عادت ماهانه است.

استرس مزمن

هرکس به گونه‌‏ای با استرس کنار می‌‏آید. وجود تغییراتی در عادت ماهانه هنگام وجود استرس طبیعی است. ممکن است این موضوع با افزایش وزن نیز در ارتباط باشد. بسیاری از زنان هنگام پریودی، اضافه وزن و کاهش وزن دارند، بنابراین استرس تأثیر مستقیمی بر نحوه تنظیم عادت ماهانه دارد. توجه داشته باشید که خستگی نیز مشکل مشابهی برای شما به وجود می‌‏آورد.

عدم تعادل هورمونی

بدن هورمون‏‌هایی مثل استروژن و پروژسترون تولید می‏‌کند. این هورمون‏‌ها در هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و در داخل تخمدان‌‏های بدن نگهداری می‏‌شوند. برای تخمک‏‌گذاری و پریودی، این بخش‏‌های بدن برای ارسال سیگنال باید با‏هم در ارتباط باشند. گاهی این سیگنال‌‏ها با‏هم تداخل دارند و باعث ایجاد پریودی نامنظم می‌‏شوند. تغییر سطح هورمون باعث ایجاد تغییراتی در جریان قاعدگی شود.
چه چیزی باعث عدم تعادل هورمونی می‏‌شود؟ قطع قرص ضد‏بارداری یا مصرف قرص‌‏های خاص ضد‏بارداری مانند دپو پروورا به‌‏طور موقت چرخه قاعدگی را متوقف می‏‌کند. شرایط خاصی مثل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) روی تغییر سطح هورمون تأثیر می‏‌گذارد و باعث نامنظم شدن پریودی می‌‏شود. سندرم تخمدان پلی‏کیستیک یک عارضه نسبتاً شایع است که تقریباً ۱۰ درصد زنان را مبتلا می‏‌کند، این سندرم کیست تخمدان تولید می‌کند و در تخمک‏‌گذاری تداخل ایجاد می‌‏کند. علائم این سندرم عبارت‏ند از: رشد بیش‌از‌حد مو، افزایش وزن، آکنه، شوره سر، فشار خون بالا و ناباروری. اگر هریک از این علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید. اگر این علائم درمان نشود به مشکلات دیگری مثل آندومتریوز، بیماری قلبی و سرطان تخمدان منجر می‏‌شود.

شیردهی

در دوران شیردهی، پریودی معمولاً نامنظم است. باید در مورد تغییرات هورمونی بدن خود در زمان شیردهی با پزشک صحبت کنید.

ورزش

ورزش شدید ممکن است بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد پریودی نامنظم شود.

اولین قاعدگی

بعد از اولین پریودی، عادت ماهانه نامنظم می‏‌شود. ممکن است منظم شدن دوره‏‌ها سه سال طول بکشد.

یائسگی

یائسگی باعث ایجاد تغییرات در سطح هورمون‏‌ها می‏‌شود که اغلب باعث قاعدگی نامنظم می‌‏شود.

التهاب روده بزرگ

رود بزرگ به خاطر التهاب روده تحتانی ملتهب می‌شود. این عارضه با قاعدگی نامنظم مرتبط است و ممکن است موجب کاهش وزن، درد شکمی و اسهال نیز شود. گاهی بیماری التهابی روده حاد می‌‏شود و به بستری شدن در بیمارستان یا عمل جراحی نیاز است. اگر هر یک از این علائم را داشتید از پزشک خود بخواهید که بیماری التهابی روده را بررسی کند.

همان‏طور که می‏‌بینید عوامل مختلفی روی نامنظم شدن پریودی تأثیر می‏‌گذارد. اگر پریودی شما همچنان نامنظم است و دلیل آن را نمی‏‌دانید، می‏‌توانید به پزشک مراجعه کنید. مطمئن شوید هیچ مشکل نگران‏‌کننده‏‌ای ندارید. پریودی نامنظم چیزی نیست که در مورد آن نگران باشید، ولی پریودی اکثر زنان منظم است. گاهی اوقات مشکلاتی باعث ایجاد اختلالات پریودی می‏‌شود. اگر متوجه عادت ماهانه نامنظم شدید یا یک سال یا بیشتر پریودی‏‌تان عقب افتاد و همین‏طور در صورت گرفتگی شدید عضله، خونریزی سنگین، سرگیجه و تهوع به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی غیرطبیعی قاعدگی چگونه تشخیص داده می‌‏شود؟

تشخیص علت خونریزی قاعدگی غیرطبیعی با یک معاینه کامل جسمی و سابقه پزشکی مثل اطلاعات دقیق در مورد خونریزی قاعدگی انجام می‏‌شود. زمان شروع عادت ماهانه و پایان آن، مقدار خونریزی و سایر موارد مربوط به خونریزی را ثبت کنید.

با توجه به دلیل خونریزی غیرطبیعی، آزمایش‌‏های زیر تجویز می‏‎شود:

• آزمایش خون و ادرار

• سونوگرافی

• بافت‌‏برداری آندومتریال که در آن قسمت کوچکی از بافت رحم برای آزمایش برداشته می‏‌شود.

• لاپاراسکوپی با استفاده از ابزاری کوچک و ایجاد برشی کوچک در شکم برای بررسی ناهنجاری اندام‌‏های تناسلی انجام می‏‌شود.

• هیستروسکوپی تشخیصی برای بررسی داخل رحم تلسکوپی کوچک را وارد واژن و دهانه رحم می‎‌کنند.


درمان پریودی غیرطبیعی

خونریزی غیرطبیعی قاعدگی - میترانیتا

با توجه به علت پریودی نامنظم، ممکن است کارهایی را برای منظم‏ کردن آن بتوان انجام دهید. اگر برای مدت کوتاهی پریودی‌تان نامنظم شد (کمتر از ۷ ماه) احتمالاً بعد از مدتی منظم می‌‏شود. به‏‌هر‏حال اگر بیماری خاصی دلیل پریودی نا‏منظم است، درمان بیماری به منظم شدن پریودی کمک می‏‌کند. اگر تحمل پریودی نامنظم ندارید، می‌‏توانید کارهایی برای تعادل هورمون‌‏ها انجام دهید. سطح استرس خود را کاهش داده و زمانی را برای ریلکس و آرام شدن اختصاص دهید. این کار به تنظیم عادت ماهانه کمک می‏‌کند. اختلالات غذا خوردن خود را حل کنید. اگر بی‌‏اشتها هستید یا از سایر مشکلات غذا خوردن رنج می‌‏برید، به پزشک مراجعه کنید. این اختلالات نه‏‌تنها سیکل ماهانه را نامنظم می‏‌کند، بلکه تأثیر شدیدی بر کبد، روده، گلو و عملکرد قلب دارد. بیش‏‌از‏حد ورزش نکنید. اگرچه ورزش کردن به‏‌طور منظم بسیار مهم است ولی بیش‌‏از‏حد ورزش کردن نیز مشکل ایجاد می‏‌کند. اگر ورزشکار استقامتی هستید، سعی کنید تمرینات خود را تا منظم شدن عادت ماهانه کاهش دهید.

درمان با دارو

درمان‏‌های پزشکی متعددی برای تنظیم عادت ماهانه وجود دارند:

قرص‌‏های ضد‏بارداری هورمونی

قرص‏‌های ضد‏بارداری هورمونی اغلب برای تنظیم عادت ماهانه استفاده می‏‌شوند. این قرص‌‏ها دارای استروژن و پروژسترون هستند. این دارو با نسخه پزشک قابل دسترسی است و به شکل خوراکی، چسب‏‌های ضد‏بارداری، حلقه مهبلی و تزریقی استفاده می‌‏شوند. به خاطر داشته باشید که این درمان‌‏ها موقتی است.

مکمل‏‌های هورمونی

اگر مشکل هورمونی خاصی مثل تولید بیش‌‏از‏حد هورمون تستوسترون دارید ممکن است مصرف مکمل‏‌های هورمونی عادت ماهانه را تنظیم می‌کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

عمل جراحی

عمل جراحی برای برداشتن پولیپ و فیبروئید نیز به درمان کمک می‏‌کند. پولیپ یا فیبروئید ممکن است باعث ایجاد خونریزی غیرعادی شوند. جراحی اغلب با استفاده از هیتروسکوپی انجام می‏‌شود و این یک روش تهاجمی برای بررسی و درمان داخل رحم است.

سایر روش‌‏ها

روش‌‏های دیگر عادت ماهانه را تنظیم می‏‌کنند. طب سوزنی نقش مهمی در تنظیم هورمون و قاعدگی دارد. ماساژ درمانی و ماساژ با روغن، ناراحتی‏‌های ناشی از پریودی‌‏های نامنظم را از بین می‌‏برند، ورزش و رژیم غذایی مناسب نیز مؤثر است. ولی انجام ورزش سنگین می‏‌تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شود. فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی را به‌‏طور قابل‌توجهی کاهش می‏‌دهد، هورمون‌‏ها را تغییر می‏‌دهد و بر سیستم تولید مثل تأثیر می‏‌گذارد. می‌‏توانید با ورزش عادت ماهانه نامنظم را درمان کنید. یک رژیم غذایی پر‏کالری انتخاب کنید تا چربی بدن را به سطحی مناسب برای قاعدگی برساند. زنانی که مبتلا به آمنوره هستند و کالری خود را افزایش داده و فعالیت‏‌های خود را کاهش می‌‏دهند معمولاً قبل از منظم شدن عادت ماهانه یک هفته خونریزی مکرر را تجربه می‏‌کنند. بسیاری از ورزشکاران زن که به ‏طور جدی کار می‏‌کنند، اختلالات قاعدگی به نام آمنوره را تجربه می‏‌کنند.

در زیر به ویژگی‌‏های آمنوره اشاره شده است:

• کمتر از سه بار قاعدگی در سال

• از سه تا دوازده ماه پریود نشدن

• یک پریودی در ده ماه گذشته

این حالت در زنان ورزشکار ۲۰ برابر سایر زنان عادی است، ۵۰ درصد از زنان ورزشکار این حالت را تجربه می‏‌کنند.


چرا داشتن پریودی نامنظم بر بارداری تأثیر می‏‌گذارد؟

پریودی نامنظم حاکی از آن است که شما تخمک‌‏گذاری نامنظم دارید یا اصلاً تخمک‏‌گذاری ندارید. همان‏طور که می‏‌دانید، بارداری بدون تخمک امکان‏‌پذیر نیست بنابراین هرچه میزان تخمک کمتر باشد احتمال بارداری کمتر است.

در صورت داشتن پریودی نامنظم چه کارهایی برای افزایش احتمال بارداری می‏‌توان انجام داد؟

بازگرداندن پریودی منظم و افزایش تخمک‏‌گذاری امری ضروری است. خوشبختانه با انجام کارهای ساده می‏‌توانید میزان تعادل هورمون‏‌ها را افزایش دهید و عادت ماهانه خود را منظم‏‌تر کنید.

رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید: غلات کامل، میوه‏‌جات و سبزی‌جات مصرف کنید و از غذاهای غنی‌شده از کربوهیدرات‏‌ها و چربی استفاده نکنید.

به وزن مناسب برسید

اگر اضافه وزن دارید، با استفاده از یک رژیم غذایی و ورزش می‏‌توانید مقداری از وزن خود را کاهش دهید. به همین ترتیب اگر کمبود وزن دارید سعی کنید وزن اضافه کنید. کاهش بیش‏‌از‏حد چربی با کاهش سطح استروژن در ارتباط است و این حالت باعث نامنظم شدن سیکل ماهانه می‌‏شود.

به‌‏طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم کلید باروری است. از سوی دیگر ورزش بیش‌‏از‏حد می‏‌تواند تأثیرات مخربی بر بارداری داشته باشد. باید روزهای باروری در هر سیکل ماهانه را مشخص کنید. به یاد داشته باشید که برای باروری، اسپرم در زمان تخمک‌‏گذاری باید در لوله فالوپ قرار بگیرد. چون اسپرم فقط ۵ روز در دستگاه تناسلی زن باقی می‌‏ماند، پیش‏‌بینی زمان تخمک‌‏گذاری امری ضروری است. زمانی که پریودی منظمی ندارید، پیش‌‏بینی تخمک‏‌گذاری سخت است.

آیا یائسگی با عادت ماهانه نامنظم ارتباطی دارد؟

خیر، عادت ماهانه نامنظم به دلیل عدم تعادل هورمون‌‏ها است و در واقع ارتباطی با یائسگی ندارد. پریود نشدن زنان بعد از یک سال یائسگی نامیده می‌‏شود.

به‏ طور کلی بدن زن بعد از دست دادن تخمک، یائسگی را تجربه می‌‏کند. زنانی که بی‏‌نظمی قاعدگی را تجربه کرده‏‌اند، زودتر یائسه می‏‌شوند. در واقع عکس این قضیه نیز درست است. زنانی که بارداری بیشتری داشته‌‏اند، دیرتر یائسه می‌‏شوند.

آیا یائسگی با عادت ماهانه نامنظم ارتباطی دارد؟

پریودی نامنظم یکی از علائم یائسگی است. بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زنان قبل از یائسگی به دلیل عدم تعادل پروژسترون قاعدگی نامنظم را تجربه می‏‌کنند، چون پروژسترون وظیفه تنظیم خونریزی را برعهده دارد. هنگامی که پریودی نامنظم می‏‌شود، تخمک‏‌گذاری انجام نمی‌‏شود و در نتیجه پریود نمی‌‏شوید. رژیم غذایی ضعیف، استرس، بیماری یا فعالیت‌‏های ورزشی بر این حالت تأثیرگذار است. عادت ماهانه روی احساست زنان تأثیر بسزایی دارد. ممکن است زنان چند ماه پریود نشوند و بعد پریودی شدیدی را تجربه کنند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید