رژیم غذایی در دوران قاعدگی

رژیم غذایی در دوران قاعدگی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

در حین قاعدگی فشار رحم باعث ایجاد گرفتگی، درد، سردرد، تهوع و حالاتی دیگر می‏‌شود. درد قاعدگی در علم پزشکی دیسمنوره نامیده می‏‌شود. درد قاعدگی در نیمی از زنان وجود دارد. برای کاهش و جلوگیری از گرفتگی و درد باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم.

چه چیزهایی باعث ایجاد درد قاعدگی می‏‌شود؟

در ۱۵ درصد زنان درد قاعدگی به حدی شدید است که مانع انجام هرگونه کار و فعالیت می‏‌شود. مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین‌‏ها قسمت اصلی این مشکل هستند. این مواد شیمیایی از چربی‏‌های ذخیره‏‌شده در غشای سلولی ساخته شده‌‏اند و موجب افزایش التهاب می‏‌شوند. این مواد در انقباضات عضلانی، انقباض رگ‏‌های خونی، لخته شدن خون و دردهای دیگر نقش دارند. کمی قبل از شروع پریودی، سلول‏‌های آندومتر که دیواره رحم را ساخته‌‏اند مقادیر زیادی پروستاگلاندین تولید می‌‏کنند. در دوران قاعدگی این سلول‌‏ها می‏‌شکنند و پروستاگلاندین‏‌ها آزاد می‏‌شوند. انقباض عروق خونی در رحم و لایه‏‌های ماهیچه‌‏ای گرفتگی عضلانی در پی دارند. برخی از پروستاگلاندین‌‏ها وارد جریان خون شده و باعث ایجاد سردرد، تهوع و استفراغ می‌‏شوند.

محققان میزان پروستاگلاندین‌‏های تولید‏شده توسط سلول‏‌های آندومتر را اندازه‏‌گیری کرده و دریافتند که زنان دارای درد قاعدگی نسبت به زنانی که درد کمتری دارند، مقدار بیشتری از این ماده در بدن آنها تولید می‏‌شود. ایبوپروفن، ناپروکسن و سایر داروهای ضد درد غیراستروئیدی تولید پروستاگلاندین‏‌ها را کاهش می‏‌دهند. داروهای ضددرد غیراستروئیدی جریان قاعدگی و درد قاعدگی را کاهش می‌‏دهند. رژیم غذایی مناسب نیز به کاهش پروستاگلاندین‏‌ها و درد قاعدگی کمک می‏‌کند.

نحوه تغییر هورمون توسط غذاها

مقدار استروژن خون زنان به طور مداوم در حال تنظیم است. رژیم غذایی کم‌‏چرب همراه با فیبر بالا به طور قابل‌‏توجهی سطح استروژن را کاهش می‌دهد. محققان سرطان علاقه شدیدی به این مقوله دارند چون کاهش سطح استروژن خون به کاهش احتمال سرطان سینه کمک می‌‏کند. استروژن کمتر به معنای تحریک کمتر رشد سلول‏‌های سرطانی است.
اگر زنی مصرف چربی خود را نصف کند، سطح استروژن ۲۰ درصد کاهش می‏‌یابد. اگر مقدار چربی بیشتری کم شود، سطح استروژن بیشتر کاهش خواهد یافت. این حالت خوبی است چون هرچه سطح هورمون پایین‌‏تر باشد، اثر کمتری روی سلول‌‏های رحم خواهد داشت. یک رژیم غذایی کم‏‌چرب مثل سبزیجات با فیبر بالا، لوبیا، میوه‌‏ها و غلات سبوس‌‏دار به کاهش سطح استروژن بدن کمک می‏‌کند.
استروژن معمولاً از طریق جریان خون توسط یک لوله کوچک به نام مجرای صفراوی از کبد به دستگاه گوارش می‌‏رود. فیبر آن را حمل می‏‌کند. هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی باشد، سیستم دفع استروژن طبیعی‌‏تر کار می‏‌کند. محصولات حیوانی فیبر ندارند. هنگامی که در رژیم غذایی فردی محصولاتی مانند مرغ، ماهی یا ماست باشد، ممکن است نیاز روزانه به فیبر رفع نشود. استروژن باید به فیبر متصل شده و از بدن خارج شود. هورمون‌‏ها میزان استروژن خون را ماهانه افزایش می‌‏دهند. با ‏این‏‌حال، جذب استروژن را می‏‌توان با فیبر موجود در حبوبات، سبزیجات، لوبیا و غذاهای گیاهی دیگر کاهش داد؛ بنابراین با کاهش مصرف محصولات حیوانی و چربی تولید استروژن کاهش می‌‏یابد. با مصرف مرغ، شیر و سایر غذاهای بدون فیبر همراه با غلات، لوبیا و سبزیجات استروژن افزایش پیدا می‏‌کند.
رژیم غذایی کم‌‏چرب و گیاهی به طور قابل‏‌توجهی درد قاعدگی زنان را کاهش می‏‌دهد. در تغییر رژیم غذایی باید به دو اصل مهم توجه کرد، تمام چربی‏‌های حیوانی و تقریباً تمام روغن‌‏های نباتی را کاهش داد و غذاهای گیاهی دارای فیبر بیشتری مصرف کرد.

رژیم غذایی نقش مهمی در تعیین سلامت هورمونی و قاعدگی ایفا می‏‌کند. اگر بدن شما دارای مواد مغذی کافی نباشد باید زمان زیادی سپری کنید که از نظر جسمی و روحی متعادل شوید. چرخه قاعدگی در زنان تعامل ظریف بین هورمون‌‏ها و پاسخ‌‏های فیزیولوژیکی بدن است. چرخه قاعدگی آماده‏‌سازی هر ماه بدن برای بارداری است. تغذیه زنان در سن باروری مسئله بسیار مهمی است.

تغذیه در دوران قاعدگی

غذاهایی که در حین قاعدگی باید خورده شوند:

در زمان قاعدگی هورمون‏‌ها سریع تغییر می‏‌کنند و از دست دادن خون می‏‌تواند ویتامین‏‌ها و مواد معدنی را از بدن شما خارج کند.

کلید موفقیت این است که رژیم غذایی را به طور کامل دنبال کنیم به طوری که اثرات سودمند آن پس از یک دوره سیکل ماهانه آشکار شوند.

بهتر است مقدار زیادی از مواد غذایی زیر مصرف کنیم:

کلسیم باعث از بین بردن گرفتگی عضله و کاهش درد قاعدگی می‏‌شود. گیاهانی با برگ‏‌های تیره مثل کلم و کلم بروکلی مصرف کنید و سعی کنید ترکیبی از شیر و ماست کم‏‌چرب را در رژیم غذایی خود داشته باشید. سبزیجات با فیبر بالا، میوه‏‌جات، لوبیا، غلات سبوس‌‏دار و سایر غذاهای گیاهی می‌‏توانند درد قاعدگی را کاهش دهند زیرا آنها برای کمک به جذب و از بین بردن پروستاگلاندین مفید هستند. فیبر این مواد را در کبد خیس کرده و از بدن خارج می‏‌کند. منابع خوب فیبر عبارت‏ند از: برنج قهوه‌‏ای، نان سبوس‏‌دار، کلم بروکلی، اسفناج، هویج، لوبیا، نخود، عدس و همه میوه‏‌ها.

اسیدهای چرب ضد التهاب اُمگا ۳ موجود در بذر کتان و گردو تولید پروستاگلاندین‌‏ها را کاهش می‌دهند. این ماده از گردش هورمون که یکی از علل عمده گرفتگی عضله است جلوگیری می‏کند. ماهی‌‏هایی مثل ماهی تن و ماهی قزل‌‏آلا، دانه کتان، دانه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان مصرف کنید. این مواد غذایی دارای اسیدهای چربی هستند که شل کننده عضلات رحم هستند و مانع از انقباضات دردناک می‏‌شوند.
ویتامین E ممکن است مانع ایجاد ترکیبات پروستاگلاندین ‏شود، در نتیجه از التهاب، گرفتگی و اسپاسم جلوگیری می‌‏کند. منابع مناسب ویتامین E عبارتند از: دانه‏‌های آفتابگردان، بادام و کره بادام زمینی.
ویتامین B6 به کاهش درد کمک می‏‌کند و مقدار فراوان آن در موز، عدس، نخود، بلغور، جو دوسر، گوشت گاو بدون چربی و سینه مرغ یافت می‏‌شود.

روی برای کاهش درد و نفخ قبل از قاعدگی مفید است و در گوشت قرمز و مرغ وجود دارد.

کمبود منیزیم ممکن است گرفتگی‏‌های قاعدگی را بدتر کند. غذاهای غنی‏‌شده از منیزیم مصرف کنید، به خصوص اگر از نفخ رنج می‏‌برید. شدت و طول مدت گرفتگی‏‌های قاعدگی را می‏‌توان با مصرف منیزیم از جمله جوانه گندم و لوبیا به سطح نرمال رساند. بادام، تخمه کدو، گردو، لوبیا و سبزی‏‌های دارای برگ‌‏های پهن، جوانه گندم، لوبیا، آناناس و بلغور برای جذب منیزیم مصرف کنید.

ویتامین B3 که نیاسین نیز نامیده می‏‌شود با کاهش اسپاسم سرخرگ رحمی از گرفتگی عضلات می‌کاهد. منابع خوب نیاسین عبارتند از: سبوس، ماهی تن، فلفل قرمز و گوجه فرنگی.

غذاهای دارای آهن بالا مصرف کنید. بدن شما برای جلوگیری از کم‏‌خونی در طول قاعدگی به آهن اضافی نیاز دارد، این حالت باعث سستی، تحریک‌‏پذیری، افسردگی و ضعف می‌‏شود. مصرف جگر و گوشت یک روش عالی برای افزایش آهن است، اما منابع غذایی مثل ماهی، مرغ و میگو، لوبیا و سبزیجات دارای برگ تیره مانند اسفناج نیز دارای آهن هستند.

طبیعی است که زنان در سن باروری با کمبود آهن روبرو شوند. کمبود آهن باعث خستگی، ضعف و کم‏‌خونی می‌‏شود. ترکیبات آهن در دوره قاعدگی از بین می‏‌رود، رژیم غذایی که آهن و ویتامین C کافی نداشته باشد، باعث ایجاد کمبود آهن در بدن می‏‌شود.

آهن در محصولات حیوانی و منابع گیاهی وجود دارد، اما آهن موجود در گوشت بهتر از غذاهای گیاهی جذب می‏‌شود. برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C می‌توانند جذب آهن از منابع گیاهی را افزایش دهند؛ بنابراین شما می‌‏توانید مقدار آهن بدن خود را با مصرف غذاهای گیاهی حاوی آهن افزایش دهید، به عنوان مثال یک لیوان آب پرتقال مصرف کنید. منابع خوب آهن عبارت‏ند از: گوشت، مرغ، ماهی، غلات غنی‌‏شده، برنج غنی‌‏شده و حبوبات.
خوردن غذاهای غنی‌‏شده با آهن کافی نیست، بلکه بهتر است مکمل مولتی‌‏ویتامین حاوی آهن مصرف کنید. بسیاری از مکمل‏‌های حاوی آهن برای زنان طراحی شده‌‏اند. دقت کنید که مکمل‌ها حتماً دارای آهن باشند.
نکته: اگر مکمل‏‌های آهن و کلسیم مصرف می‏‌کنید، آنها را به طور جداگانه در زمان‏‌های مختلف روز استفاده کنید. اگر به طور جداگانه مصرف شوند، بهتر جذب می‏‌شوند.

اگر سرتان خیلی شلوغ است و وقت کافی برای غذا خوردن ندارید و نمی‌‏توانید غذاهای مغذی مصرف کنید، از مولتی‌‏ویتامین‌‏های مخصوص زنان استفاده کنید. بسیاری از مولتی‌‏ویتامین‏‌ها دارای ویتامین‌‏ها و مواد معدنی برای تنظیم سیکل قاعدگی هستند.

غذاهایی که در طی دوره قاعدگی باید از مصرف آنها اجتناب کرد

کافئین

از خوردن قهوه، شکلات، چای، نوشابه‏‌های گازدار و سایر محصولات دارای کافئین در طی دوره قاعدگی خودداری کنید. کافئین می‏‌تواند گرفتگی عضلات، اضطراب و حساسیت پستان را در دوره قاعدگی تشدید کند. همچنین می‏‌تواند در خواب تداخل ایجاد کند و باعث تعریق شبانه و شدیدتر شدن علائم قاعدگی شود.

غذاهای چرب

محققان توصیه می‏‌کنند که زنان به ویژه کسانی که چربی‌‏های اشباع‌شده و چربی‌‏های ترانس در بدن آنها انباشته شده است، در دوره قاعدگی از خوردن غذاهای چرب خودداری کنند. غذاهای سرخ‏‌شده مثل سیب‌‏زمینی و پیاز سرخ‌کرده بدترین نوع این دسته محسوب می‏‌شوند. گوشت قرمز، تنقلاتی مثل بستنی و شکلات و کره از اصلی‏‌ترین چربی‏‌های اشباع‏‌شده هستند. داشتن رژیم غذایی کم‏‌چربی در طی دوره قاعدگی به تسکین درد و گرفتگی عضله‌ها کمک می‏‌کند.

غذاهای شور

سعی کنید در طی قاعدگی از خوردن غذاهای شور خودداری کنید. غذاهای منجمد، غذاهای کنسرو شده و فست‏‌فود مصرف نکنید. اجتناب از خوردن این غذاها تأثیر مثبتی در کاهش درد قاعدگی دارد.

غذاهای دارای قند بالا

کاهش مصرف شکر در دوران قاعدگی به کاهش دل درد و سایر علائم قاعدگی کمک می‏‌کند. همان‏طور که در توضیحات کافئین و چربی مشاهده کردید، هم‌پوشانی قابل‌‏توجهی در بسیاری از این غذاها وجود دارد مثلاً شکلات حاوی تعداد زیادی از عناصری است که درد قاعدگی را افزایش می‌‏دهند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید