مراقبت از باروری

مراقبت از بارداری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

اگر قصد بارداری دارید، بهتر است با مطالعه بیشتر اطلاعات خود را در زمینه باروری افزایش دهید. حتی اگر بچه‌دار شدن آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید، باید موارد زیر را برای باروری در نظر داشته باشید.

سن و باروری

سن در باروری بسیار مهم است. امروزه مردم برای بچه‌دار شدن زیاد عجله‌ای ندارند؛ اما باید بدانند که قدرت باروری با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. در اوایل بیست سالگی، قدرت باروری زنان و مردان برابر است. قدرت باروری در زنان با افزایش سن سریع‌تر کاهش پیدا می‌کند. کاهش باروری بعد از سن سی و پنج سالگی سریع‌تر است که دلایل آن بی‌شمار است اما مهم‌ترین دلیل آن کم شدن کیفیت تخمک‌هایی است که از تخمدان رها می‌شوند. حدود یک سوم از زوج‌هایی که زن بیش از ۳۵ سال سن دارد دارای مشکلات باروری هستند. این آمار با افزایش سن خانم‌ها به بالای ۴۰ سال، دو سوم می‌شود. زنان بالای ۳۵ سال کمتر با روش‌های درمانی مانند IVF باردار می‌شوند و اگر هم باردار شوند احتمال سقط جنین در آن‌ها زیاد است. قدرت باروری مردان نیز حدود ۴۰ سالگی به آرامی کاهش می‌یابد اما بیشتر آقایان در سن ۵۰ سالگی و بیشتر توانایی پدر شدن را دارند.

تغذیه مناسب و ورزش

تغذیه غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با اسید چرب ترانس پایین، بدن زنان را در شرایط آماده برای بارداری نگه می‌دارد. مولتی ویتامین‌هایی که حداقل حاوی ۴۰۰ میلی‌گرم اسید فولیک هستند را به چرخه غذایی خود اضافه کنید. مهم‌ترین هدف تناسب وزن، سلامتی و بارور بودن است. تناسب اندام یکی از عوامل مؤثر در باروری است. وزن یکی از عوامل سازنده یا بازدارنده در باروری است. زنانی که کمبود وزن یا اضافه وزن دارند بیشتر از افرادی که تناسب اندام دارند در باروری با مشکل مواجه می‌شوند. اضافه وزن باعث ایجاد مشکل در باروری می‌شود. در افراد چاق هورمون انسولین به درستی عمل نمی‌کند که باعث مشکلات تخمدانی می‌شود. زنانی هم که کمبود وزن دارند با مشکلات تخمک‌گذاری مواجه می‌شوند. اگر زنی درصد چربی بدنی پایین دارد، تخمک‌گذاری به ندرت در بدن او انجام می‌شود؛ بنابراین سعی کنید تناسب اندام داشته باشید. مراقب وزن و شاخص توده بدنی خود باشید و ورزش کنید. اگر اضافه وزن دارید، با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن به وزن ایده‌آل برسید.

مراقبت از بدن

دلیل مراقبت از بدن این است که بیماری‌های مقاربتی به دستگاه تولید مثل آسیب می‌رساند. شرایطی مثل التهاب لگن خاصره به رحم آسیب می‌رساند، در حالی که بیماری‌های مقاربتی سیکل عادت ماهانه را مختل می‌کند. در رأس تمام این موارد، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (تنبلی تخمدان یا کم‌کاری تخمدان) شانس بچه‌دار شدن را کاملاً کاهش می‌دهد.
بهترین روش برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی استفاده از کاندوم در زمان داشتن رابطه جنسی است. علاوه بر این، هر ساله آزمایش پاپ اسمیر بدهید تا عفونت‌هایی مانند ویروس پاپیلوم انسانی، سفلیس، سوزاک و تبخال دستگاه تناسلی مشخص شود. اگر به بیماری مقاربتی مبتلا شدید یا دستگاه تولید مثلتان مشکلاتی داشت، فوراً درمان را شروع کنید.

قرص‌های ضد بارداری

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی تأثیر مثبتی روی سلامت دستگاه تولید مثل دارد. این قرص‌ها خطر ابتلا به بیماری‌هایی ازقبیل سرطان تخمدان، کیست، آندومتریوز و عفونت لگن خاصره را در زنان کاهش می‌دهد. با پزشک خود درباره مصرف قرص‌های ضد بارداری مشورت کنید. قرص‌های ضد بارداری زیادی در بازار موجود است، در نتیجه پزشک می‌تواند بهترین نوع قرص که با بدن شما سازگار است به شما پیشنهاد دهد.

روند عادت ماهانه و بیماری‌های مقاربتی

زنان باید مراقب شرایط خاص مانند بی‌نظمی عادت ماهانه یا آندومتریوز باشند که نشان دهنده مشکلاتی است که در آینده ممکن است به وجود آید. به بدن خود توجه کنید و به طور منظم به پزشک زنان مراجعه کنید تا معاینه شوید و در مورد تأثیرات درمان بر باروری خود سؤال کنید. عمل‌های خاص مانند برداشتن کیست و فیبروئید به دیواره رحم آسیب می‌زند و بهتر است به طور کلی انجام نشود؛ اما نباید درمان را به تأخیر انداخت بلکه باید راهی پیدا کرد تا کمترین آسیب را وارد کند. حتی اگر مشکل با عمل جراحی برطرف می‌شود باید این کار را انجام داد.
به تعویق انداختن حاملگی نیز احتمال خطر مشابهی در پی دارد. به تعویق انداختن بارداری باعث آسیب به رحم یا چسبندگی داخل رحم یا زخم می‌شود که از شکل‌گیری جنین درون رحم جلوگیری می‌کند. همچنین خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف دخانیات قدرت باروری زنان و مردان را کاهش می‌دهد و باعث بسیاری از مشکلات غیر مرتبط با جنین می‌شود. دود سیگار اندام‌ها را طی فرآیند اکسیداسیون، تحت تأثیر قرار می‌دهد. بافت‌های بدن از قبیل تخمک‌ها با اکسیدان‌ها آسیب می‌بینند.

مردان را نیز با خود همراه کنید

سلامت دستگاه تولید مثل خانم‌ها نیمی از باروری است، مراقبت از سلامت اسپرم آقایان نیز در باروری اهمیت دارد.
از آلت تناسلی و کیسه بیضه در برابر گرما محافظت کنید زیرا گرما باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود. لپ‌تاپ داغ را روی پاها قرار ندهید و از فرو رفتن در وان آب بسیار داغ بپرهیزید. آقایان باید به جای پوشیدن لباس زیر تنگ و چسبان لباس زیر راحت و گشاد بپوشند زیرا لباس زیر چسبان مانع رسیدن جریان خون به اندام‌های تناسلی می‌شود که در اثر آن اسپرم‌ها از بین می‌رود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید