دلایل یائسگی

دلایل یائسگی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

یائسگی روند طبیعی پا به سن گذاشتن است و ناشی از تغییر در میزان هورمون‏‌های جنسی بدن است.
هورمون جنسی زنان استروژن نام دارد و عادت ماهانه زنان را تنظیم می‏کند. با نزدیک شدن به یائسگی، میزان استروژن کاهش می‏‌یابد و در نتیجه، تخمدان تولید تخمک (تخمک‏‌گذاری) ماهانه را متوقف می‌کند.
اکثر زنان یائسگی را در سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی تجربه می‌‏کنند. میانگین سن یائسگی ۵۲ سالگی است. با این وجود، همه زنان طبیعی یائسه نمی‏‌شوند. بعضی زنان در نتیجه عمل جراحی یا درمان‌‏های پزشکی مثل شیمی‏‌درمانی یا پرتودرمانی لگن خاصره، یائسگی را زودتر تجربه می‏‌کنند.

دلایل پزشکی یائسگی

اگرچه به ندرت، ولی بعضی زنان یائسگی را پیش از سن ۴۵ سالگی تجربه کنند که به آن یائسگی زودرس می‏‌گویند. یائسگی زودرس در هر سنی اتفاق می‌‏افتد و در بسیاری از موارد هیچ دلیلی ندارد.
با این وجود، عادت ماهانه همه زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می‏‌کنند به طور کامل قطع نمی‏‌شود. تخمدان بسیار کمی از زنان هنوز به طور متناوب کار می‏‌کند؛ بدین معنی که تخمدان آنها گاهی تخمک آزاد می‏‌کند و هنوز توانایی باروری دارند.

دلایل یائسگی زودرس از این قرارند:

• عمل جراحی برای برداشتن تخمدان یا رحم (هیستروکتومی)

• بعضی انواع پرتودرمانی یا شیمی‏‌درمانی به تخمدان‌‏ها آسیب می‌زنند و موجب یائسگی می‌شوند.

• برداشتن بخشی از شکم، روندی پزشکی است که برای درمان سرطان روده بزرگ انجام می‌‏شود. در این عمل جراحی، معمولاً روده بزرگ پایینی و راست روده (که به مقعد می‏‌رسد) را بر می‏‌دارند؛ اما گاهی همه یا قسمتی از رحم و تخمدان و دیواره پشتی واژن را نیز برمی‌دارند.

• در صورت سرطان گردن رحم، احشای لگنی را کاملاً خارج می‌کنند؛ اگر این بیماری با جراحی و پرتودرمانی درمان نشود دوباره عود می‏‌کند. پزشک با انجام عمل جراحی، اکثر اندام‏‌های لگن خاصره را برمی‏‌دارد که عبارتند از رحم، گردن رحم، تخمدان، لوله‌‏های رحمی، واژن، مثانه، مجرای ادرار و قسمتی از راست روده.

• بعضی عفونت‌‏ها مثل سل، اوریون، مالاریا، واریسلا (ویروس عامل آبله‌‏مرغان و زونا) و باسیل شیگلا (ویروس عامل اسهال خونی) نیز یائسگی زودهنگام در پی دارند.

• بعضی وضعیت‌های پزشکی مثل کمبود آنزیم، سندرم داون، سندرم ترنر، بیماری آدیسون و پرکاری غده تیروئید در یائسگی نقش دارند.

بااین وجود، همه زنانی که این روندها را طی می‏‌کنند یا این بیماری‌‏ها را دارند، یائسگی زودرس را تجربه نمی‏‌کنند. علاوه بر این، حتی اگر تخمدان‏‌ها آسیب ببینند، این آسیب همیشگی نیست.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید