تشخیص یائسگی

تشخیص یائسگی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

اگر زنی به مدت ۱۲ ماه، بدون داشتن دلیل پزشکی عادت ماهانه نشود، یائسه شده است. گاهی زن باید تحت معاینه پزشکی قرار بگیرد تا سایر دلایل پزشکی عقب افتادن قاعدگی بررسی شود. شما و پزشکتان براساس سن، سابقه قاعدگی و علائم می‏‌توانید بگویید که در دوره پیش از قاعدگی هستید یا خیر.

اگر قبل یا بعد از یائسگی علائم وخیم داشتید، پزشک مشکوک به بیماری بود یا اگر نوعی بیماری دارید که تشخیص را دشوار می‏‌کند، پزشک یک یا چند آزمایش زیر را تجویز می‏‌کند:

• آزمایش بارداری در صورتی که احتمال آبستنی وجود داشته باشد.

• آزمایش هورمون محرکه فولیکولی را می‏‌توان برای تأیید اینکه به یائسگی رسیده‏‌اید یا خیر انجام داد. سطح هورمون محرکه فولیکولی حوالی یائسگی و بعد از یائسگی بالا است.

• گاهی برای مشاهده میزان کاهش استروژن بعد از یائسگی، آزمایش استروژن انجام می‌‏شود.

• آزمایش هورمون تحریک‌‌کننده تیروئید نیز تجویز می‌شود تا پزشک متوجه شود که دوره قاعدگی نامنظم یا علائمی شبیه به حوالی یائسگی به مشکلات تیروئید مربوط است یا خیر.

اگر به مدت یک سال عادت ماهانه نشدید، به یائسگی رسیده‏‌اید و در دوره پس از یائسگی هستید. اکنون زمان مناسبی برای معاینه کامل پزشکی با توجه ویژه به سلامت قلب و عوامل خطر پوکی استخوان است. حتماً هر خونریزی واژنی غیرمنتظره‏‌ای را به پزشک اطلاع دهید.

خونریزی قاعدگی یا واژنی غیرمنتظره

در صورتی که در دوره حوالی یائسگی خونریزی نامنظم دارید یا به طور مستمر هورمون درمانی انجام داده‌‏اید و بعد از ۶ تا ۱۲ ماه درمان، خونریزی واژنی دارید، پزشک یک یا چند آزمایش دیگر تجویز می‏‌کند تا دلیل خونریزی را تشخیص دهد. این آزمایش‌‏ها عبارتند از:

• سونوگرافی ترانس واژینال برای مشاهده غده‌‏ها یا اختلالات ساختاری رحم.

• بافت‏‌برداری آندومتریال برای مشاهده اینکه آیا دیواره رحم (آندومتریوم) در حین قاعدگی به طور طبیعی عمل می‏‌کند یا خیر و همچنین برای بررسی نشانه‌‏های سرطان.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید