دلایل ناباروری

دلایل ناباروری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

ناباروری دلایل متفاوتی دارد. گاهی عامل زنانه و گاهی عامل مردانه موجب ناباروری می‏‌شود و در ۲۵ تا ۳۰ درصد از موارد، هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد.

ناباروری زنان

اختلالات تخمک‌‏گذاری

ناباروری در اکثر مواقع به دلیل مشکلات تخمک‌‏گذاری (آزاد شدن ماهانه تخمک) است. بعضی مشکلات و بیماری‌ها از تخمک‌گذاری زنان جلوگیری می‌کند و بعضی دیگر تخمک‌گذاری را بی‌نظم می‌کند؛ یعنی در بعضی دوره‌ها تخمک آزاد می‌شود و در بعضی دوره‌ها آزاد نمی‌شود.

بیماری‏های زیر موجب مشکلات تخمک‌گذاری می‌شود:

تنبلی تخمدان (تخمدان پلی‏کیستیک) تولید تخمک را با مشکل مواجه می‌کند.

• مشکلات تیروئید، مثل پرکاری غده تیروئید و کم‏کاری غده تیروئید از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.

یائسگی زودهنگام باعث می‏شود تخمدان زنان پیش از سن ۴۰ سالگی کارایی خود را از دست بدهد و دیگر تخمک آزاد نکند.

رحم و لوله رحمی

لوله‏‌های رحمی، تخمک را از تخمدان به رحم حمل می‌‏کنند. تخمک در لوله رحمی و هنگامی که به سمت پایین لوله رحمی حرکت می‏‌کند، بارور می‏‌شود، سپس در دیواره رحم لانه‌گزینی کرده و رشد می‏‌کند.
اگر رحم یا لوله رحمی آسیب ببیند یا وظیفه خود را درست انجام ندهد، زن باروری خود را از دست می‌دهد. جراحی لگن خاصره گاهی به لوله رحمی آسیب می‌‏زند و آن را زخم می‏‌کند. علاوه بر این، جراحی دهانه رحم نیز گاهی لوله رحمی را زخم می‏‌کند یا گردن رحم را کوتاه می‌کند.

مشکل مخاط دهانه رحم

هنگام تخمک‏‌گذاری، مخاط موجود در گردن رحم رقیق‌‏تر می‏‌شود و اسپرم می‏‌تواند به راحتی در آن حرکت کند. اگر این مخاط مشکلی داشته باشد، بارداری دشوار می‌‏شود.

فیبروئیدهای تحت مخاطی

فیبروئیدها تومورهای خوش‏‌خیم غیرسرطانی هستند که در داخل یا اطراف رحم رشد می‏‌کنند. فیبروئیدهای تحت مخاطی در ماهیچه‌های زیر لایه داخلی دیوار رحم رشد می‌کنند و در مرکز رحم بزرگ می‌‏شوند. هنوز مشخص نیست که این فیبروئیدها چگونه از باروری جلوگیری می‌کنند.

آندومتریوز

در بیماری آندومتریوز، قسمت‏‌های کوچک لایه رحم یا همان آندومتریال در نقاط دیگر مثل تخمدان شروع به رشد می‏‌کند.
دلیل این بیماری و تأثیر آن بر باروری هنوز به‌طور کامل مشخص نیست، آندومتریوز ممکن است به دلیل رشد دوباره چسبندگی‏‌ها (نقاط چسبنده بافت) یا کیست‏‌هایی (کیسه‏‌های پر از مایع) به وجود بیاید که لگن خاصره را مسدود می‌کنند یا تغییر شکل می‌دهند و موجب ناباروری نیز می‌شوند. آندومتریوز ممکن است با اختلال در رشد فولیکول (قسمت‏‌های حاوی مایع که تخمک در آن رشد می‌‏کند) و آزاد شدن تخمک و جلوگیری از لانه‌گزینی آن در رحم باعث ناباروری شود.

بیماری التهاب لگن خاصره

منظور از بیماری التهاب لگن خاصره عفونت قسمت بالایی دستگاه تولید مثل زنان از جمله رحم، لوله رحمی و تخمدان است. این بیماری معمولاً ناشی از بیماری‏‌های مقاربتی است. بیماری التهاب لگن خاصره موجب زخم شدن لوله رحمی می‌شود و حرکت تخمک به رحم را با مشکل مواجه می‌کند.

عقیم‌‏سازی

زنانی که دیگر نمی‌خواهند فرزند بیشتری داشته باشند، تصمیم به انجام عقیم‏‌سازی (توبکتومی) می‏‌گیرند.
توبکتومی لوله رحمی را مسدود می‌کند و مانع حرکت تخمک به رحم می‏‌شود. توبکتومی به ندرت برگشت‏‌پذیر است و برگشت آن بدین معنا نیست که دوباره می‏‌توانید باردار شوید.

داروها و مواد مخدر

بعضی از داروها و مواد مخدر بر باروری شما تأثیر می‏‌گذارند. این داروها از این قرارند:

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

مصرف بیش از حد یا طولانی‌مدت داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن یا آسپرین ممکن است بر باروری شما تأثیر بگذارد.

شیمی‏‌درمانی

داروهای استفاده شده در شیمی‏‌درمانی (درمان سرطان) گاهی از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند؛ یعنی تخمدان‌ها دیگر کار خود را درست انجام نمی‌دهند. نبود تخمک‏‌گذاری بر اثر شیمی‏‌درمانی ممکن است دائمی باشد.

داروهای اعصاب

از این داروهای آرامبخش اغلب برای درمان روان‌پریشی استفاده می‏‌شود. این داروها گاهی سبب عقب افتادن قاعدگی یا ناباروری می‏‌شود.
مواد مخدر مثل ماری‏جوانا و کوکائین به شدت بر باروری تأثیر می‌گذارند و تخمک‏‌گذاری را با مشکل مواجه می‏‌کنند.

سن

ناباروری در زنان به سن نیز مربوط است. باروری در دهه سی زندگی به شدت کاهش می‌یابد و با افزایش سن میزان باروری کاهش می‏‌یابد.

نقص مرحله لوتئال

نقص مرحله لوتئال اختلال در قاعدگی ماهیانه زنان است. مرحله لوتئال یکی از مراحل قاعدگی است که بعد از تخمک‏‌گذاری و شروع عادت ماهانه اتفاق می‏‌افتد. در طول این مرحله، دیواره رحم معمولاً ضخیم‏‌تر می‏‌شود تا برای بارداری احتمالی آماده شود.

در صورتی که فرد دچار این اختلال باشد، دیواره رحمش هر ماه درست رشد نمی‌‏کند؛ به همین دلیل باردار شدن و باردار ماندن دشوار می‏‌شود. البته هنوز دلیلی مبنی بر اینکه نقص مرحله لوتئال باعث ناباروری است؛ وجود ندارد.

دلایل زیر موجب نقص مرحله لوتئال می‌شوند:

• تخمدان به اندازه کافی پروژسترون آزاد نمی‏‌کند.

• دیواره رحم به پروژسترون درست پاسخ نمی‌‏دهد.

درباره ناباروری زنان بیشتر بدانید.

ناباروری در مردان

منی

ناباروری مردان به دلیل منی غیرطبیعی روی می‌‏دهد (مایعی که حاوی اسپرم است و در حین رابطه جنسی بیرون می‌‏ریزد). بعضی دلایل منی غیرطبیعی را در زیر آورده‌‏ایم:

• تعداد کم اسپرم: ممکن است اسپرم خیلی کمی داشته باشید یا اصلاً اسپرم نداشته باشید.

• کاهش حرکت اسپرم: اگر حرکت اسپرم کم باشد، حرکت به طرف تخمک برای اسپرم دشوارتر است.

• اسپرم غیرطبیعی: گاهی ممکن است اسپرم شکلی غیرطبیعی داشته باشد که حرکت آنها و بارور کردن تخمک را با مشکل مواجه می‏‌کند.

• در بسیاری از موارد هیچ توضیحی برای منی غیرطبیعی وجود ندارد، ولی عوامل بسیاری بر منی و اسپرم تأثیر می‌گذارد.

بیضه‌‏ها

بیضه‏‌ها اسپرم را تولید و ذخیره می‌کنند. اگر بیضه‌ها آسیب ببینند، به شدت بر کیفیت منی تأثیر می‏‌گذارند. مشکلات و بیماری‏‌هایی که به بیضه‌ها آسیب می‌زنند، از این قرارند:

• عفونت بیضه‏‌ها

• سرطان بیضه

• جراحی بیضه‏‌ها

• نقص‌‏های مادرزادی (مشکلات مادرزادی مربوط به بیضه‌ها)

• نهان‌بیضگی (هنگامی که یک یا هر دو بیضه در داخل کیسه بیضه قرار نمی‏‌گیرند)

• ضربه جسمی (جراحت) به بیضه‏‌ها

نبود اسپرم

گاهی بیضه‌ها اسپرم تولید می‌کنند؛ ولی این اسپرم‏‌ها به منی نمی‌رسند. نبود اسپرم در منی را آزواسپرمی انسدادی می‌گویند. این مشکل به دلیل انسداد یکی از لوله‌‏های کوچک دستگاه تولید مثل به وجود می‌‏آید و معمولاً ناشی از عفونت یا جراحی است.

عقیم‌‏سازی

وازکتومی عمل جراحی عقیم‏‌سازی مردان است. در این عمل رگ‏‌های اطراف مجرای منی (لوله‏‌ای که اسپرم را از بیضه‌‏ها بیرون می‌‏برد) را برش می‌دهند و مسدود می‏‌کنند؛ بنابراین منی دیگر حاوی اسپرم نیست. وازکتومی قابل برگشت است؛ ولی برگشت آن همیشه موفقیت‌آمیز نیست.

اختلالات انزال

بعضی مردان مشکلات انزال دارند و انزال برای آنها دشوار است. این مشکلات عبارت‏ند از:

• انزال معکوس که منی به داخل مثانه می‏‌ریزد

• انزال زودرس که انزال بسیار سریع اتفاق می‌‏افتد

هیپوگنادیسم

هیپوگنادیسم به معنای میزان پایین غیرطبیعی هورمون تستوسترون، یعنی هورمون جنسی مردانه و عامل تولید اسپرم است. این مشکل می‏‌تواند به دلیل تومور، مصرف مواد مخدر یا سندرم کالمن (اختلال نادری که به دلیل ژن اشتباه به وجود می‌‏آید) باشد.

داروها و مواد مخدر

بعضی داروها بر توان باروری مردان تأثیر می‌گذارد. این داروها از این قرارند:

• سولفاسالازین نوعی داروی ضدالتهاب است که برای درمان بیماری‏‌هایی همچون بیماری کرون (التهاب روده) و روماتیسم مفصلی (تورم پر درد مفصل‏‌ها) تجویز می‌‏شود. سولفاسالازین ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد؛ ولی اثرات آن موقت است و پس از قطع مصرف دارو، تعداد اسپرم‏‌ها به وضعیت طبیعی خود برمی‏‌گردند.

• استروئیدهای آنابولیک به طور غیرقانونی و برای افزایش حجم عضله و بهبود عملکرد ورزشی مصرف می‏‌شود. مصرف طولانی‌مدت یا سوءمصرف استروئیدهای آنابولیک باعث کاهش و کم‌تحرکی اسپرم می‌شود.

• داروهای استفاده شده برای شیمی‌درمانی گاهی به شدت تولید اسپرم را کاهش می‏‌دهد.

درباره ناباروری مردان بیشتر بدانید.

ناباروری مرد و زن

بعضی از عوامل ناباروری بر مردان و زنان تأثیر می‏‌گذارد. این عوامل در زیر آمده‏‌اند:

وزن

اضافه وزن یا چاقی باروری مرد و زن را کاهش می‌‏دهد. اضافه وزن و کمبود وزن زنان بر تخمک‌‏گذاری تأثیر می‏‌گذارد و زنانی که کمبود وزن شدید دارند، تخمک‏‌گذاری نمی‌‏کنند.

بیماری‏‌های آمیزشی

بیماری‏‌های آمیزشی یا مقاربتی باعث ناباروری می‏‌شوند. برای مثال، کلامیدیا به لوله رحمی زنان آسیب می‌‏زند و باعث تورم و التهاب کیسه بیضه در مردان می‌‏شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن همان‌طور که بر سلامت عمومی شما تأثیر دارد بر باروری‌تان نیز تأثیر می‏‌گذارد.

عوامل شغلی و محیطی

قرار گرفتن در معرض بعضی آفت‏‌کش‏ها، فلزات و حلال‏‌ها بر باروری مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.

فشار روحی

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی مبنی بر ارتباط بین فشار روحی و ناباروری وجود ندارد؛ ولی بررسی‌‏هایی که در این زمینه صورت گرفته است، نشان می‏‌دهد که تأثیرات فشار روحی را نمی‌‏توان نادیده گرفت. فشار روحی بر روابط شما و همسرتان تأثیر می‏‌گذارد و گاهی باعث از دست دادن میل جنسی و کاهش روابط جنسی می‌شود. فشار روحی شدید بر تخمک‌گذاری زنان نیز تأثیر می‏‌گذارد و تولید اسپرم را کاهش می‏‌دهد. فشار روحی نه تنها بر بارداری‏‌های طبیعی تأثیر می‏‌گذارد، بلکه در انجام درمان‏‌های ناباروری، مثلاً لقاح خارج رحمی (IVF) نیز اختلال به وجود می‌آورد.

مصرف مشروبات الکلی

نوشیدن مشروبات الکلی باروری مردان و زنان را کاهش می‌دهد و مصرف بیش از اندازه آن بر کیفیت اسپرم تأثیر می‌گذارد.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید