جلوگیری از ناباروری

جلوگیری از ناباروری - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

یکی از مراحل مهم باروری، اطمینان از صحت و سلامت خود است. می‌توانید با در پیش گرفتن زندگی سالم و اعمال تغییراتی ساده در شیوه زندگی و همین‌طور انجام آزمایش و معاینه مداوم از ناباروری جلوگیری کنید.
وزن ایده‌آل
در مقایسه با زنانی که وزن طبیعی دارند، زنانی که کمبود وزن یا اضافه وزن دارند به صورت نامنظم تخمک‌گذاری می‌کنند یا گاهی اصلاً تخمک‌گذاری نمی‌کنند.
برای شانس بیشتر بارداری، شاخص توده بدن (BMI) زنان باید بین ۱۹ تا ۲۵ باشد. شاخص توده بدن کمتر از ۱۹ بدین معنی است که تخمک‌گذاری منظم نیست. در صورتی که شاخص توده بدن بیشتر از ۲۹ باشد، پزشک کاهش وزن را تجویز می‌کند.
مردانی که شاخص توده بدنی بیش از ۲۹ دارند نیز با کاهش ناباروری مواجه می‌شوند و پزشک کاهش وزن را برای آنها تجویز می‌کند. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم به تداوم وزن ایده‌آل کمک می‌کند.

رژیم

رژیم غذایی مغذی و متعادلی داشته باشید و حداقل پنج میوه و سبزی در روز مصرف کنید. این رژیم شامل کربوهیدرات‌هایی مانند نان و پاستا، گوشت کم‌چربی، ماهی و حبوبات برای تأمین پروتئین است. سبزیجات سبز و برگ پهن سرشار از فولیک اسید هستند، فولیک اسید به جلوگیری از نقص تولد کمک می‌کند.

مکمل‌های غذایی

زنانی که برای بارداری اقدام می‌کنند باید هرروز مکمل فولیک اسید ۰,۴ میلی‌گرمی مصرف کنند. در صورت بارداری باید تا هفته دوازدهم بارداری این مکمل غذایی را مصرف کنید. فولیک اسید کمک می‌کند که نوزاد متولد نشده به بیماری‌هایی مثل اسپینابیفیدا (عدم رشد صحیح ستون فقرات) مبتلا نشود.

داروها و مواد مخدر

مواد مخدر بر باروری تأثیر می‌گذارند و در صورت بارداری به رشد نوزاد آسیب می‌زنند. از مصرف آنها خودداری کنید.
در صورتی که تصمیم به بارداری دارید، باید از مصرف بعضی داروهای تجویزشده با نسخه نیز خودداری کنید. درباره داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

سیگار کشیدن

اگر تصمیم به بارداری دارید، باید سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث کم‌وزنی نوزاد می‌شود یا مشکلاتی را در حین بارداری برایتان به وجود می‌آورد. این توصیه هم برای مردان و هم زنان است، به این دلیل که دود سیگار برای نوزادان متولد نشده و کودکان خطرناک است.

فشار روحی

فشار روحی اغلب بر باروری تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که به صورت منظم رابطه جنسی نداشته باشید. برای شانس بیشتر بارداری باید هر دو یا سه روز نزدیکی داشته باشید. اگر اضطراب و فشار روحی دارید و می‌خواهید به روان‌پزشک مراجعه کنید (گفتگودرمانی) با همسر خود صحبت کنید. ورزش منظم نیز در کاهش فشار روحی مؤثر است.

معاینه‌های سلامتی و آزمایش برای زنان

حتماً آزمایش غربالگری دهانه رحم (آزمایش اسمیر) را به طور منظم انجام دهید. بسته به سن شما، این آزمایش را باید هر سه تا پنج سال انجام دهید.
مطمئن شوید که به بیماری‌های مقاربتی مبتلا نشده‌اید. عفونت‌هایی مثل کلامیدیا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد؛ ولی در صورتی که درمان نشود، ناباروری را در پی دارد.
اگر تصمیم به بارداری دارید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک احتمالاً آزمایش‌های بیشتری، مثلاً سرخجه (سرخک آلمانی)، برای شما تجویز می‌کند. حتی اگر قبلاً در برابر این بیماری واکسینه شده‌اید، باید این آزمایش را انجام دهید؛ به این دلیل که ممکن است باعث نقص تولد جدی در نوزاد متولد نشده بشود. احتمال دارد که پزشک آزمایش ویروس واریسلا زوستر را نیز تجویز کند؛ مگر اینکه سابقه آبله‌مرغان یا زونا داشته باشید.

ژنتیک

ژنتیک کلمه‌ای مربوط به ژن‌ها است، صفات ارثی دریافتی از اعضای خانواده را ژنتیک می‌گویند.
در صورتی که در خانواده خود سابقه بیماری‌های ژنتیکی از قبیل فیبروز کیستیک (نوعی بیماری که ترشحات داخل بدن غلیظ و چسبنده می‌شود) یا سندرم داون (نوعی بیماری که بر ظاهر افراد و توانایی آنان در یادگیری و رشد ذهنی تأثیر می‌گذارد) دارید، باید با پزشک درباره انجام آزمایش ژنتیک مشورت کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید