بارداری: هفته هفتم

بارداری: هفته هفتم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در این هفته، دست‏‌ها و پاهای جنین در حال رشد هستند ولی بیشتر از اینکه شبیه دست و پاهایی کوچک باشند، شبیه پارو هستند. جنین در حال حاضر چیزی شبیه به یک دم کوچک دارد که استخوان دنبالچه است. این دم در هفته‏‌های بعدی از بین خواهد رفت و تنها قسمتی است که همراه با رشد جنین به مرور کوچک‏‌تر می‌شود. جنین نسبت به هفته قبل تقریباً دو برابر شده است و اندازه آن حدوداً ۱/۲ سانتی‏متر است.
اگر می‌‏توانستید درون رحم خود را ببینید، پلک‌‏هایی که تا حدی چشمان جنین (که در حال حاضر رنگی هستند) را پوشانده‌‏اند، نوک بینی و سیاهرگ‏‌های زیر پوست نازک جنین را مشاهده می‏‌کردید. هر دو نیمکره مغز همزمان در حال رشد هستند و کبد تا تشکیل مغز استخوان و ایفای نقش آن وظیفه تولید گلبول‏‌های قرمز را برعهده دارد. جنین آپاندیس و لوزالمعده نیز دارد که در نهایت با تولید هورمون انسولین به هضم غذا کمک می‏‌کند. یک حلقه از روده‏‌های درحال‌رشد جنین به سمت بند ناف می‌‏رود، هم‏‌اکنون بند ناف دارای رگ‌های خونی است که وظیفه حمل اکسیژن و غذا را به عهده دارند.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

یبوست یکی از علائم نامطلوب بارداری در این هفته است. روده بزرگ در حین بارداری کمی تنبل می‏‌شود و هورمون پروژسترون عملکرد روده را کند می‏‌کند. بهتر است که مایعات بیشتری مصرف کنید و رژیم غذایی شما دارای فیبر کافی باشد. تمام علائم قبل را کمی شدیدتر دارید مثلاً بزاق دهان افزایش می‏‌یابد و باید دائماً آن را قورت دهید. مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. به قدری نسبت به حالت تهوع حساس شده‌‏اید که با برخورد ته مسواک به ته گلو نیز حالت تهوع می‏‌گیرید.

ممکن است مثل دوران نوجوانی صورتتان جوش بزند که به دلیل افزایش هورمون در هفته هفتم بارداری است. به دلیل افزایش حجم خون در هفته‏‌های اول بارداری احساس گرمای شدیدی می‏‌کنید. ممکن است احساس کنید که کمی دور کمر شما پهن‏‎شده است؛ در صورتی که دور کمر بعد از هفته دوازدهم بارداری که رحم به طرف بالا می‌‏آید و از لگن خاصره خارج می‏‌شود، پهن می‏‌شود. برخی از زنان در سه ماه اول بارداری چند کیلو وزن اضافه می‌‏کنند و برخی وزن کم می‏‌کنند. دائماً احساس خستگی می‏‌کنید و خوابیدن تأثیر چندانی ندارد. این حالت یکی از شایع‌‏ترین علائم دوران بارداری است و در پایان سه ماهه اول بارداری انرژی خود را به دست می‌‏آورید.
رحم شما در مقایسه با پنج هفته قبل دو برابر شده است و ممکن است غذا خوردن به دلیل داشتن حالت تهوع کار سخت و طاقت‏‌فرسایی باشد. (اگر احساس خوبی دارید، نگران نباشید، خوش‏‌شانس بوده‌‏اید)
ممکن است بیشتر از مواقع عادی ادرار داشته باشید و دلیل آن افزایش حجم خون و مایع اضافی موجود در کلیه‏‌ها است. در حال حاضر ۱۰ درصد بیشتر از دوران قبل از بارداری خون دارید و تا پایان دوران بارداری ۴۰ تا ۴۵ درصد خون بیشتری از طریق رگ‌‏ها برای رفع نیاز جنین حمل می‌‏شود. هرچه رحم شما بزرگ‏‌تر شود فشار بیشتری به مثانه وارد می‌‏شود در نتیجه به دست‏شویی بیشتری نیاز دارید. تقریباً نیمی از زنان در یک ماه اول بارداری حالت تهوع دارند و این حالت تا هفته ۱۴ از بین خواهد رفت. ممکن است این حالت در بعضی از زنان بیشتر طول بکشد. احتمالاً تکرر ادرار شما نیز به مرور زمان کمتر خواهد شد. در حین بارداری تکرر ادرار افزایش می‏‎یابد.

تغییرات عاطفی

در این هفته تغییرات عاطفی زیادی احساس نمی‌‏کنید. ممکن است همچنان به بارداری خود مشکوک باشید؛ ولی به جای اینکه به ظاهر خود توجه کنید سایر علائم را در نظر بگیرید. اگر اطراف شما کسی هست که هنوز باردار نشده است ممکن است احساس گناه کنید. به احساسات خود توجه کنید و هیجانات خود را کاهش ندهید. ممکن است در این هفته علائم بارداری را به وضوح مشاهده کنید و در مورد مادر شدن و نحوه بزرگ کردن کودک نگران باشید. سعی کنید یک روز تمام به این موضوعات فکر کنید و به توانایی‏‌های خود اعتماد کنید. با مادر خود یا سایر زنان دارای فرزند در مورد احساسات خود صحبت کنید.

۳ سؤال رایج در مورد معاینات بارداری

بهترین زمان برای ملاقات با پزشک چند هفته بعد از بارداری است. با داشتن مراقبت‏‌های حین بارداری سلامت جنین خود را تضمین کنید.

سؤال اول
چطور برای اولین ویزیت پزشک آماده شویم؟

می‌توانید تمام سؤالات خود را فهرست کنید و به مطب دکتر ببرید و در صورت نیاز از مشاور حرفه‏‌ای کمک بگیرید. هر سؤالی که در ذهن دارید از پزشک بپرسید. علاوه بر این:

• فهرستی از تمام داروهایی (داروهای بدون نسخه یا با نسخه) که مصرف می‏‌کنید را با خود همراه داشته باشید تا پزشک در مورد مصرف آنها در دوران بارداری تصمیم بگیرد.

• براساس تقویم اولین روز آخرین عادت ماهانه خود را یادداشت کنید. پزشک و ماما نیز برای تعیین تاریخ زایمان از این تاریخ استفاده می‌‏کنند. در صورت نداشتن عادت ماهانه منظم اصلاً نگران نباشید. در صورتی که تاریخ قاعدگی خود را به طور دقیق به یاد ندارید پزشک می‏‌تواند سونوگرافی انجام دهد.

• زمانی را به بررسی سابقه پزشکی خود و همسرتان اختصاص دهید، در صورتی که از وجود اختلالات کروموزومی یا ژنتیکی در خانواده مطمئن نیستید از پدر و مادر و بستگان خود سؤال کنید. پزشک در مورد این موضوع از شما سؤال می‏‌کند تا آزمایش‏‌های خاص دوران بارداری را برای شما تجویز کند.

سؤال دوم
در حین اولین ملاقات با دکتر چه اتفاقی می‌‏افتد؟

پزشک درباره احساسات فیزیکی، عاطفی و داشتن مشکل از شما خاص سؤال می‌کند و بسته به نوع پاسخ شما، معایناتی انجام می‌‏دهد. ممکن است برای اطمینان بیشتر سؤالات بیشتری از شما بپرسد.
هدف از ملاقات پزشک در دوران بارداری حفظ یک روند بارداری سالم و ارائه اطلاعات مورد نیاز به مادر است. ماما یا پزشک وزن، فشار خون و ادرار شما را بررسی خواهد کرد، وضعیت شکم را اندازه‌گیری خواهد کرد و وضعیت جنین را چک می‏‌کند. او به ضربان قلب جنین گوش می‏‌دهد، در صورت نیاز آزمایش‏‌های بیشتری تجویز خواهد کرد و مشکلات شما را از نزدیک بررسی می‏‌کند.
در نهایت پزشک یافته‌‏ها را مرور می‏کند، تغییرات طبیعی هفته‏‌های بعد را برای شما توضیح می‌‏دهد، هشدارهای ضروری و توصیه‏‌های مهم را به شما گوشزد می‏‌کند، (مثلاً داشتن تغذیه سالم، اجتناب از مصرف مواد مخدر) و عوارض مثبت و منفی آزمایش‌‏های اختیاری را که می‏‌خواهید انجام دهید برای شما توضیح می‏‌دهد.

سؤال سوم
آیا برای انجام معاینات نیازی به همراهی همسر است؟

این موضوع بستگی به شما دارد. بعضی از زوج‌‏ها مایل‏ند که با هم به پزشک مراجعه کنند و سونوگرافی انجام دهند. اکثر زنان مایل‏‏ند همسرشان در ملاقات با پزشک حضور داشته باشد. اگر از پزشک خود راضی نیستید می‏‌توانید به پزشک دیگری مراجعه کنید. زنان به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ بار با پزشک خود ملاقات می‏‌کنند بنابراین باید به او اعتماد داشته باشند.

فعالیت‏‌های این هفته

سعی کنید به دندانپزشک مراجعه کنید. عدم رعایت بهداشت دهان و بیماری‏‌های لثه با زایمان زودرس و عوارض دیگر مرتبط است. در مورد حفظ سلامت بهداشت دهان و دندان در طی بارداری با دندانپزشک صحبت کنید. حتماً در مورد بارداری خود با دندانپزشک صحبت کنید چون اشعه X در هر مرحله‌‏ای از بارداری خطرناک است.

سعی کنید زنجبیل بیشتر مصرف کنید. بسیاری از زنان می‌‏گویند که بیسکویت زنجبیل و زنجبیل برای کاهش حالت تهوع مفید است. سعی کنید میان‏‌وعده‌های کوچکی مصرف کنید و غذاهای خود را بین فواصل غذایی طولانی نخورید. در اطراف خود چایی و قهوه قرار ندهید. این نوشیدنی‌‏ها ممکن است حالت تهوع را تشدید کند، چای گیاهی و نعناع مصرف کنید.

از شکم خود عکس بگیرید. قبل از اینکه آثار حاملگی در شکم شما نمایان شود و شکمتان اصطلاحاً جلو بیاید، از یک نفر بخواهید که از شکم شما عکس بگیرد سپس تا تولد فرزندتان هر ماه از شکم خود عکس بگیرید. دنبال کردن مراحل حاملگی کار جالبی خواهد بود و نگاه کردن به این یادگاری بعدها خیلی دوست‌داشتنی خواهد بود. قبل از گرفتن عکس به نکات زیر توجه کنید: اگر در همه عکس‌‏ها لباس یکسانی به تن کنید و در یک مکان بایستید و فیگور یکسانی داشته باشید، عکس‏‌هایتان خیلی جالب می‌‏شود. عکس‏‌های نیمرخ برای این کار بهتر است، عکس‌‏های سیاه و سفید هم زیبا هستند.

علائم بارداری در هفته هفتم

• حالت تهوع در این هفته زیاد است که در سه ماه دوم بارداری به مرور از بین می‌‏رود.

• در این هفته از انواع غذاها بی‌زار هستید و نسبت به بوها حساسیت دارید.

• باید دائماً دستشویی بروید. با اینکه سایز رحم دو برابر شده است ولی هنوز بارداری شما در ظاهر نمایان نیست.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید