بارداری: هفته نهم

بارداری: هفته نهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

در این هفته جنین تقریباً ۲/۵ سانتی‏متر، به اندازه یک دانه انگور و وزن او تقریباً ۲۸ گرم است. او هر روز بیشتر شبیه انسان می‌‏شود، اندام‏‌های ضروری او شکل می‏‌گیرند و در ماه‏‌های آتی آرام‌آرام شروع به حرکت می‏‌کند. قلب جنین به چهار حفره تقسیم شده است و دریچه‌های قلب و همین‏‌طور دندان‏‌های کوچکش شروع به رشد می‏‌کنند. در این هفته دنبالچه جنینی کاملاً از بین می‌‏رود. اندام‌‏ها، عضلات و اعصاب کودک فعالیت خود را آغاز می‏‌کنند. اندام‌‏های تناسلی خارجی وجود دارند ولی هنوز چند هفته تا زمان تشخیص جنسیت باقی مانده است. چشم‌‏ها شکل گرفته‌اند ولی پلک‏‌ها هنوز بسته هستند و تا پایان هفته ۲۷ بارداری باز نمی‌‏شوند. جنین لاله گوش کوچکی دارد و دهان، بینی و سوراخ‏‌های بینی قابل تشخیص هستند. در حال حاضر جفت به اندازه کافی رشد کرده است تا وظایف حیاتی مثل تولید هورمون را بر عهده بگیرد. حالا اندام‏‌های اصلی جنین کاملاً شکل گرفته‌‏اند و جنین آماده اضافه‏ وزن است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

اگرچه دور کمرتان کمی پهن‏‌شده، ولی بارداری هنوز در ظاهر شما مشخص نیست، به هرحال بارداری را حس می‏‌کنید. اکثر زنان حالت تهوع صبحگاهی و سایر علائم جسمی را به شدت احساس می‌‏کنند و احساسات آنان دائم در حال نوسان است. ممکن است رگ‏‌های ناحیه سینه و پا را به طور واضح مشاهده کنید. اگر طولانی‌مدت بایستید و بنشینید در ناحیه پاهای خود احساس درد می‏‌کنید. سعی کنید پاهای خود را بالاتر از سطح بدن روی صندلی یا زیر پایی قرار دهید.

از این به بعد متوجه افزایش ترشحات واژن خواهید شد. این حالت‌ در دوران بارداری عادی است مگر اینکه بدبو و زرد رنگ باشد. بسیاری از زنان باردار در این دوران نوار بهداشتی مصرف می‌‏کنند. ممکن است گاهی در قسمت پایینی شکم احساس گرفتگی و درد کنید. این حالت طبیعی است و شبیه ناراحتی قبل از قاعدگی است. با این حال اگر همیشه این حالت یا خونریزی داشتید، به پزشک یا ماما مراجعه کنید. ممکن است نوک سینه‌‏ها بزرگ‏تر و تیره‌‏تر شوند و در اطراف سینه خود جوش‌‏های کوچکی مشاهده کنید. این جوش‏‌ها سینه شما را برای شیردهی آماده می‌‏کنند، آن‏ها را فشار ندهید.

تغییرات عاطفی

نوسانات روحی در بارداری طبیعی است، چون مادر شدن اضطراب و احساسات خاصی را با خود به همراه دارد. سعی کنید برخی از حالات منفی را از خود دور کنید. بسیاری از زنان بر این باورند که نوسان روحی حدوداً در هفته شش تا ده بارداری شدت می‏‌گیرد، در سه ماهه دوم کمتر می‌‏شود و در ماه‏‌های آخر بارداری از بین می‌‏رود.
ممکن است در این هفته کمی احساس افسردگی کنید. تهوع و خستگی همچنان وجود دارد و راه‌حلی برای کاهش آن وجود ندارد. بسیاری از زنان بعد از سه ماه اول بارداری احساس بهتری دارند. شمارش معکوس شروع می‏‌شود. همسر شما به اندازه شما بارداری را درک نمی‏‌کند. او تمام علائم بارداری را از زبان شما می‏‌شنود. عدم آگاهی را پای بی‏‌علاقگی‌ او نگذارید. هنوز چند هفته باقی مانده که او واقعیت بارداری را در ظاهر شما مشاهده کند.
برخی از زنان به دلیل عشق مادری شدید احساس گناه می‏‌کنند. آنها نگرانند که جنین احساست منفی را دریافت کند. اگر چنین احساسی دارید، نگران نباشید. جنین توانایی درک احساسات شما را ندارد.
بهترین زمان برای پخش خبر بارداری پایان سه ماه اول است. این زمانی است که در مورد سلامت کودک نگران نیستید و می‏‌توانید به وظایف خود خوب فکر کنید.

راهنمای تصمیم‏‌گیری: چطور به همکاران بارداری خود را اطلاع دهیم؟

بعضی از زنان خبر بارداری خود را در هفته‏‌های اول به همکاران خود اطلاع می‏‌دهند. برخی دیگر منتظر می‌‏مانند چون نگران هستند که بارداری آنها بر نحوه رفتار رئیس و همکاران با آنها تأثیر بگذارد. بسیاری از زنان تا سه ماهه دوم بارداری صبر می‏‌کنند یعنی تا زمانی که خطر سقط جنین کاهش یابد.

بهترین زمان برای اعلام خبر چه زمانی است؟

در اینجا علائمی وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید:

آیا مشکل خاصی دارید؟ اگر مجبورید که دائم با پزشک خود در تماس باشید هر چه زودتر به همکاران خود این موضوع را اعلام کنید احساس بهتری خواهید داشت.

چه مشکل خاصی دارید؟

اگر دائماً حالت تهوع یا استفراغ دارید باید بارداری خود را زودتر به رئیس‏تان اطلاع دهید. قبل از اعلام خبر، خواسته‏‌های خود را در نظر بگیرید: درک شرایط شما؟ مرخصی؟ یک برنامه کاری انعطاف‏‌پذیر؟ در مورد خواسته‏‌های خود صحبت کنید و این اطمینان را به وی دهید که در سه ماه سوم بارداری حال شما بهتر خواهد شد.

آیا کار شما به طور بالقوه خطرناک است؟

برای سلامت جنین و خودتان کار را با دقت بیشتری انجام دهید. با اعلام خبر می‏‌توانید در مورد تغییر مسئولیت‌‏های شغلی خود صحبت کنید.

آیا رئیس و همکاران از شما حمایت می‏‌کنند؟

این موضوع با فرهنگ محل کار، تعداد زنان باردار و ارتباط شما با سرپرست بستگی دارد. اگر به همکاران خود اعتماد دارید با اعلام خبر بارداری، امکان پشت سر گذاشتن بارداری سالم و بدون استرس برای شما فراهم می‏‌شود.

متاسفأنه ممکن است برخی از کارفرمایان در مورد بارداری اطلاعات اندکی داشته باشند. اگر نگران واکنش کارفرما هستید، با احتیاط عمل کنید و تا نمایان شدن بارداری صبر کنید. همچنین می‏‌توانید بی‏‌سر و صدا از یکی از همکاران دارای تجربه بارداری در مورد نحوه عملکرد او در محیط کار سؤالاتی بپرسید. در نهایت باید از حق و حقوق قانونی خود آگاهی داشته باشید.

فعالیت‏‌های این هفته

کنار آمدن با حالت تهوع و استفراغ در حین بارداری آسان نیست به خصوص زمانی که در مورد تغذیه نوزاد و خودتان مضطرب هستید. نگران نباشید، سعی کنید روزانه ۶ وعده غذایی کوچک مصرف کنید. نه تنها هضم میان‏‌وعده آسان است بلکه از خالی بودن معده جلوگیری می‏‌کند. غذاهای سالم مصرف کنید. مصرف زنجبیل را فراموش نکنید.
برنامه‌‏ای روزانه برای ارتباط با کودک خود شروع کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در گوشه‌‏ای بشینید و به کودک خود فکر کنید. چند دقیقه قبل از خواب و چند دقیقه بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای انجام این کار است. به آرامی دست‌‏هایتان را روی شکم خود قرار دهید. ابتدا روی نفس کشیدن خود و سپس روی جنین متمرکز شوید. به آینده شیرین خود همراه با فرزندتان فکر کنید، رویای داشتن فرزندی زیبا را در ذهن خود مجسم کنید.

علائم بارداری در هفته نهم

• در این هفته به دلیل نوسان هورمونی دمدمی می‌‏شوید و در ماه دوم بارداری این حالت‌ها بیشتر می‏‌شود.

• صبح‌‏ها حالت تهوع صبحگاهی دارید.

• تکرر ادرار، خستگی، گرفتگی بینی و سردرد دارید.

• در این هفته بین نیم کیلو تا دو کیلو نیم اضافه ‏وزن خواهید داشت.

تقریباً در این هفته می‏‌توانید آزمایش‌‏هایی انجام دهید که انواع بیماری‏‌های سندرم داون، فیبروز سیستیک، برخی از انواع هموفیلی، دیستروفی عضلانی دوشن، کم‌‏خونی سلول داسی شکل و سندرم ترنر را نشان دهند. در این آزمایش قسمتی از بافت جنین توسط یک سوزن از ناحیه شکم برداشته می‏‌شود. این آزمایش ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، دردناک نیست و کاملاً قابل‏ تحمل است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید