بارداری: هفته هفدهم

بارداری: هفته هفدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

استخوان‏‏‌های جنین از غضروف نرم به استخوان تبدیل می‏‌شود و بند ناف (شاهرگی که به جفت متصل است) محکم‌‏تر و ضخیم‏‌تر می‌‏شود. وزن جنین در هفته هفدهم ۱۴۱ گرم (به اندازه یک شلغم) و بلندی قد آن از سر تا‏ پا ۱۲/۵ سانتی‏‌متر است، جنین می‏‌تواند مفاصل خود را حرکت دهد و غدد عرقی در این هفته شروع به رشد می‏‌کنند.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

تعادل بدن شما کمی به هم خورده است، شکم شما بزرگ شده است و مرکز ثقل شما تغییر می‏‌کند. بنابراین گاهی هنگام ایستادن روی پاهای خود تعادل ندارید. از ایستادن در مکان‏‌هایی که امکان افتادن وجود دارد، خودداری کنید. برای جلوگیری از لغزش، کفش‏‌های پاشنه ‏بلند نپوشید، چون هرگونه ضربه‌ای برای شما و جنین خطرناک است. هنگام نشستن در اتومبیل حتماً کمربند ایمنی خود را ببندید و لبه کمربند ایمنی را زیر شکم خود قرار دهید و دور تا دور باسن خود را ببندید. همچنین از محافظ شانه که بین سینه‏‌ها بسته می‏‌شود استفاده کنید.
آیا در چشمان خود احساس خشکی می‏‌کنید؟ از قطره‏‌های مرطوب‌‏کننده موجود در داروخانه‏‌ها استفاده کنید. اگر در استفاده از لنزهای تماسی مشکل دارید سعی کنید مدت زمان کمتری از آنها استفاده کنید. اگر بازهم مشکل داشتید تا زمان وضع‏‌حمل از عینک استفاده کنید.
افزایش جریان خون در بدن باعث می‏‌شود که حتی در وسط زمستان احساس گرما و گرگرفتگی کنید. به کف دست خود نگاه کنید تا ببینید رگ‏‌های خونی چقدر به پوست کف دست شما نزدیک شده‌اند. ممکن است متوجه برجسته شدن رگ‌های روی پاهایتان شوید که وقتی زیاد می‌‏ایستید درد می‏‌گیرند. اگر قبلاً بچه‌‏دار شده‌‏اید یا اضافه‏ وزن و سابقه فامیلی دارید، امکان ابتلا به واریس در شما بیشتر است. بعضی از زنان باید در حین بارداری جوراب‏ مخصوص واریس بپوشند تا خون از سمت پاها برگشت پیدا کند. سعی کنید در هنگام نشستن یا دراز کشیدن پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. ممکن است موهایتان پُرپشت شودو معمولاً موها ریزش دارند اما در زمان بارداری این ریزش به حداقل می‏‌رسد. موها در این دوران خیلی درخشان و براق می‌‏شوند.
در هفته هفدهم بارداری ناخن‏‌ها کمی عجیب به نظر می‌‏رسند. ناخن‌های بعضی از خانم‌‏ها در دوران بارداری شکننده، ضعیف و پوسته‏‌پوسته می‏‌شوند. لاک زدن ناخن باعث محکم شدن ناخن‌‏ها می‌‏شود و هیچ آسیبی به جنین نمی‌‏رساند. فقط توجه داشته باشید که لاک زدن را در هوای آزاد انجام دهید تا بوی مواد شیمیایی آزار‏دهنده نباشد.

تغییرات عاطفی

در این هفته ممکن است از مادر شدن بترسید. به این فکر می‌کنید که آیا همسرتان پدر خوبی خواهد بود یا شما توانایی بزرگ کردن بچه را دارید یا خیر. چنین شک و تردیدهایی طبیعی است. درباره این احساسات با همسر خود گفتگو کنید و مطمئن باشید این شک و تردیدها به سراغ همه زنان باردار می‌آید.
اگر همه عمر زن مستقلی بوده‏‌اید، بارداری زمان به چالش‏ کشیدن استقلال شما است. در حین بارداری بیش‌تر از قبل به کمک همسر خود نیاز دارید اما به معنای از دست رفتن استقلال شما نیست‌ یا اینکه ناتوان شده‌‏اید؛ بلکه بارداری مشارکت همسرتان را در بعضی امور امکان‏‌پذیر می‌کند.

رویاهای زمان حاملگی

بسیاری از خانم‏‌ها می‌‏گویند در زمان بارداری در خواب، رویاهای زیادی می‌‏بینند و در مورد تولد نوزاد و نگهداری از او رویاپردازی می‏‌کنند. اکثر خواب‌‏هایی که در این دوران دیده می‏‌شود در ذهن مادر باردار نمی‌‏مانند. چون وسط خواب بیدار می‏‌شوید که به دستشویی بروید، یا سوزش معده، گرفتگی عضله پا، کمردرد یا جابجا شدن شما را از خواب بیدار می‏‌کند. بیدار شدن با حرکت تند چشم در خواب باعث فراموش شدن خواب می‌شود.
در زیر به بعضی از رویاها به همراه معانی آنها اشاره شده است.

خواب در مورد حیوانات تازه متولد‌شده

در طی دومین سه ماهه بارداری خانم باردار خواب می‏‌بیند که بچه‏‌ای شبیه به یک حیوان مانند توله‏‌سگ، جوجه یا بچه گربه را در آغوش گرفته است. در آغوش گرفتن موجودات دوست‌‏داشتنی در خواب به این معنی است که غریزه شما در حال شکل‌‏گیری است. از سوی دیگر، ترس از حیوانات نشان‏‌دهنده احساس دوگانه شما از وارد شدن یک موجود جدید به زندگی‏تان است.
خواب در مورد ارتباط همسر با دیگران
اگر در خواب می‏بینید که همسرتان با افراد بیگانه ارتباط دارد بدین معنی است که از تغییرات احساسی او، علاقه و توجه او بعد از تولد نوزاد می‏‌ترسید. در حال حاضر نیاز به حمایت بیشتری از سوی اطرافیان به خصوص همسرتان دارید. ترس از دست دادن همسر یکی از رایج‏‌ترین ترس‌‏های دوران بارداری است.

نکات بارداری: رژیم غذایی

در تمام طول بارداری باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بهترین راه برای داشتن تغذیه مناسب این است که نموداری از گروه اصلی مواد غذایی رسم کنید و روی یخچال بچسبانید و شب قبل از خواب بررسی کنید که کدام یک را خورده‌‏اید و کدام یک را فراموش کرده‌‏اید. بنابراین می‌توانید از موادی که فراموش کرده‌‏اید یک لقمه کوچک تهیه کنید و قبل از خواب بخورید، برای مثال یک کاسه ماست یا مقداری بستنی یا چند عدد میوه برای شما مناسب خواهد بود.

علائم بارداری در هفته هفدهم

• تولید ترشحات واژنی، عرق کردن، مخاط و دیگر مایعات بدن، به دلیل افزایش جریان خون در بدن زیاد می‏‌شوند.

• رویاهای غیرعادی دارید. این رویاها به خاطر تغییرات هورمونی یا به دلیل پیش‌‏بینی‌‏ها و عصبانیت‌های موجود است.

• در پستان‌های خود احساس خارش دارید. پوست بدن کشیده و نازک می‏‌شود.

• در حال چاق شدن سریع هستید و ممکن است تا هفته هفدهم حدود چهار کیلو و نیم اضافه‏ وزن پیدا کنید.

• ممکن است در اطراف پاهای خود تورم داشته باشید و انگشتان شما ملتهب شده باشد. این موضوع به خاطر افزایش فشار‏خون دوران بارداری است. هر چه عمر بارداری بیشتر شود این تورم‏‌ها بیشتر می‏‌شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید