بارداری: هفته نوزدهم

بارداری: هفته نوزدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

حواس جنین به سرعت در حال رشد است. مراکز حس بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه در مغز شکل می‏‌گیرند. بعضی مطالعات نشان می‏‌دهد که جنین از این به بعد صدای شما را می‏‌شنود. بنابراین سعی کنید با او صحبت کنید، شادمانه آواز بخوانید و با صدای بلند کتاب بخوانید.
وزن جنین در حال حاضر ۵۲۵ گرم است و از سر تا پا ۱۵ سانتی‌‏متر است که به اندازه یک گوجه‌‏فرنگی است. دست‏‌ها و پاها در مکان مناسب بدن قرار می‌‏گیرند. کلیه ادرار را دفع می‏‌کند و موها روی پوست سر شروع به رشد می‏‌کنند. یک لایه محافظ که ورنیکس نامیده می‏‌شود، پوست جنین را می‌‏پوشاند و از آسیب رسیدن به پوست در برابر مایع آمنیون جلوگیری می‌‏کند.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

فکر می‌‏کنید شکم شما خیلی برآمده شده است؟ در هفته‏‌های بعدی سریع‌تر چاق می‏‌شوید. در نتیجه ممکن است هنگام فعالیت شدید و جابه‏‌جایی در ناحیه شکم احساس درد داشته باشید یا دو طرف پهلویتان تیر بکشد. معمولاً این درد مربوط به رباط‏‌های رحم است. این رباط‏‌ها نگه‏دارنده رحم هستند. البته باید بدانید که این درد اصلاً نگران‌کننده نیست ولی اگر حتی هنگام استراحت درد ادامه دارد یا شدیدتر می‏‌شود به پزشک مراجعه کنید. ماهیچه‏ دردناک را صاف نگه‏دارید، به آرامی رباط‌‏ها را ماساژ دهید و از یک حوله گرم برای گرم نگه داشتن آن استفاده کنید.
ممکن است متوجه تغییرات پوستی شوید. آیا کف دستان‏تان قرمز است؟ اصلاً نگران نباشید قرمزی به دلیل افزایش ترشح استروژن است. ممکن است لک‏ه‌های تیره‌رنگی روی پوست ایجاد شود که به دلیل افزایش موقتی رنگدانه‌‏ها است. این لک‏ه‌ها، پشت لب بالایی، روی گونه‏‌ها و روی پیشانی ایجاد می‌‏شوند و لک‏ه‌های بارداری نامیده می‏‌شوند. ممکن است نوک پستان‌ها تیره‌‏تر شوند و متوجه لک‏ه‌ها یا زخم‌هایی زیر بغل، داخل ران‏‌ها و یا روی فرج خود شوید. خطوط تیره‌‏ای که از ناف شروع می‏‌شوند و تا استخوان شرمگاهی ادامه می‌‏یابند، خطوط تیره نام دارند.

لکه‌های تیره‌رنگ پوست کمی بعد از زایمان کم‌‌رنگ می‏‌شوند. در این حالت از قرار گرفتن مستقیم در برابر نور آفتاب خودداری کنید زیرا باعث تیره‏‌تر شدن رنگدانه‏‌های پوست می‏‌شود. خود را بپوشانید، از کلاه‏‌های نقاب‏دار استفاده کنید و کرم ضدآفتاب بزنید. برای پوشاندن لک‏ه‌ها می‏‌توانید از کمی کرم پودر استفاده کنید.
ممکن است به راحتی عرق کنید زیرا دمای داخلی بدن تا حدی افزایش می‏‌یابد. بدن‌تان سیستم گرمایشی داخلی دارد؛ بنابراین مثل دیگران نیاز به پوشیدن لباس زیادی ندارید. برای کاهش دمای بدن، مرتب دوش بگیرید و از پوشیدن لباس‌‏های دارای الیاف مصنوعی خودداری کنید.
مراقب عفونت ادراری باشید. مجاری ادرار در خانم‌‏ها مسیر کوتاهی دارد و باکتری‏‌ها به راحتی به سمت مثانه می‌روند. بعد از استفاده از توالت، خود را به طور کامل خشک کنید و قبل و بعد از داشتن رابطه جنسی مثانه را کاملاً تخلیه کنید. مایعات زیادی بنوشید و هرگز از رفتن به توالت خودداری نکنید.

تغییرات عاطفی

ذهن شما متوجه حرکت‌‏های جنین است. در حال حاضر حرکت‏‌های سریع جنین را حس می‌‏کنید و هیجان‌‏زده می‏‌شوید. احتمالاً دوست دارید دائماً شکم خود را لمس کنید تا این حرکت‏‌های ریز را احساس کنید. از همسر خود توقع احساس کردن این حرکات را نداشته باشید. اکنون توجه شما بیشتر به سمت جنین جلب می‏‌شود و توجهی به افراد دیگر ندارید. طوری وانمود نکنید که جز بچه به هیچ چیز دیگری فکر نمی‏‌کنید. اگر سابقه افسردگی یا مشکلات روانی دارید، بارداری استرس بیشتری به شما وارد می‌‏کند.

راهنمای تصمیم‏‌گیری: نام‏‌گذاری نوزاد

برای بسیاری از زوج‏‌ها نام‏گذاری نوزاد خیلی لذت‌بخش است؛ اما برای عده‌ای بحث و مشاجره ایجاد می‌کند. در هر دو حالت تصمیم‏‌گیری بسیار مهمی است زیرا هر فرد نام خود را تا پایان عمر به همراه دارد (جز اینکه خود فرد تصمیم بگیرد آن را تغییر دهد).

در اینجا چند عامل مهم در زمان انتخاب نام ذکر شده است:

توجه داشته باشید که نام نوزاد چگونه تلفظ می‏‌شود زیرا این امر زمانی مهم است که اسم با صدای بلند بیان می‏‌شود. آیا این نام آهنگین است یا گوش‏‌خراش؟ آیا با نام خانوادگی او جور است؟ نامی را انتخاب نکنید که به حرفی ختم شود که نام خانوادگی با همان حرف شروع می‏‌شود.

علائم بارداری در هفته نوزدهم

• درد در ناحیه شکم به دلیل کشیدگی ماهیچه‌‏هایی است که رحم و جنین را نگه می‌‏دارند.

• سرگیجه یا منگی

• می‌‏توانید از روش‏‌هایی برای کاهش درد گرفتگی عضلات استفاده کنید. پاهای خود را دراز کنید و قوزک را شل کنید و انگشتان پا را به طرف قوزک بکشید یا از همسر خود بخواهید ماهیچه پشت پای را ماساژ دهد.

• ممکن است در ناحیه باسن احساس درد کنید. اگر این درد در هنگام خواب آزاردهنده است روی پهلو دراز بکشید و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید.

• به دلیل افزایش وزن جنین و فشار رحم بر ریه‌ها احساس نفس‌تنگی می‏کنید و به سختی نفس می‌‏کشید. نگران نباشید مشکلی برای شما ایجاد نمی‌‏شود. تکرر ادرار یکی از شایع‏‌ترین مشکلات این دوره است که اکثر زنان از آن شکایت می‌‏کنند، این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی نیست بلکه به دلیل افزایش وزن جنین و فشار آن روی مثانه است.

• برخی دیگر از مادران از سوزش سر معده شکایت می‏‌کنند. به دلیل افزایش هورمون بارداری، دریچه معده شل شده و اسیدهای معده وارد مری می‌‏شوند و دوباره فشار رحم بر معده باعث خارج شدن بعضی از اسیدها از معده و بروز مشکلاتی می‏‌گردد.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید