بارداری: هفته بیست و سوم

بارداری: هفته بیست و سوم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

رادیو را روشن کنید و به موسیقی گوش دهید. جنین با داشتن احساسات کنونی، حتی متوجه رقصیدن شما می‌‏شود. در حال حاضر جنین بیش از ۲۸ سانتی‏‌متر قد و ۴۵۴ گرم وزن دارد (به اندازه یک انبه بزرگ است) و حرکات او از زیر لباس قابل ‏مشاهده است. رگ‏‌های خونی و ریه‏‌ها برای نفس کشیدن بهتر، رشد کرده‌‏اند و صداهایی که گوش جنین می‏‌شنود او را برای ورود به دنیای جدید آماده می‏‌کند. صداهای بلند آشنا با گوش جنین مثل صدای جارو برقی، بعد از تولد برای او آزاردهنده نیستند.

زندگی شما چگونه تغییر می‌‏کند

تغییرات جسمی

شکم شما به تدریج به طرف بالا حرکت می‌‏کند و حالا بالای ناف قرار دارد. ممکن است این طور به نظر برسد که ناگهان بیرون آمده است. مردم کنجکاوانه دو بار به شما نگاه می‏‌کنند و می‏‌خواهند از بارداری شما مطمئن شوند و حتی ممکن است درباره آن از شما سؤال کنند.
حتماً متوجه ورم قوزک و پاها مخصوصاً در پایان روز یا در فصل تابستان شده‌اید، کندی گردش خون به همراه تغییرات شیمیایی خون باعث تجمع آب و ایجاد ورم می‏‌شود. بعد از زایمان از دست مایعات جمع شده در بدن خلاص می‏‌شوید، زیرا چند روز بعد از وضع حمل، زیاد ادرار و عرق می‏‌کنید؛ اما در حال حاضر به پهلوی چپ دراز بکشید و در صورت امکان پاهای خود را بالا بگذارید، وقتی می‏‌نشینید پاهای خود را دراز کنید و به مدت طولانی نه بنشینید نه بایستید.
برای افزایش جریان خون مرتب ورزش کنید و جوراب‏‌های محکم و کفش‏‌های راحتی بپوشید. ممکن است سعی کنید با مصرف کم مایعات، ورم‏‌ها را کاهش دهید اما باید بدانید که مجبور هستید به اندازه کافی آب بنوشید زیرا تشنگی خود باعث تجمع مایعات زیر پوست می‌‏شود. ورم کردن بدن در زمان حاملگی طبیعی است اما ورم بیش‌‏از‏حد نشانه بیماری خطرناکی به نام پره‌‏اکلامپسی است. اگر قوزک و پاها، دست‏‌ها، صورت یا زیر چشم‌‏ها به طور غیر‏عادی ورم کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بعضی از زنان از سوزن‌سوزن شدن دستشان شکایت می‏‌کنند و این موضوع به دلیل سندرم مجرای مچ است که انگشت شست و انگشت سبابه را مبتلا می‏‌کند. این حالت به خاطر فشردگی مایعات اعصاب است. گاهی برای کاهش درد نیاز به انجام فیزیوتراپی یا آتل‏‌بندی است.
یکی دیگر از شکوه‌‏های رایج زنان در این دوران، سردردهای مزمن است که در هفته‌های بعد بیشتر می‌شوند. دلیل این سردردها تغییرات هورمونی در بارداری است. سعی کنید از کم شدن آب بدن جلوگیری کنید، دمای محیط را متعادل نگه دارید، در اتاقی تاریک بخوابید و کمپرس آب سرد روی چشمان خود قرار دهید. گاهی خوردن غذاهای سبک مفید است. اگر دچار سردرد ناگهانی و شدید همراه با اختلالات بینایی می‏‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید.
در این هفته ترشحات واژنی افزایش می‌‏یابند. این ترشحات آب‌مانند، شفاف، سفیدرنگ و بی‌بو هستند. بسیاری از زنان باردار برای جذب این ترشحات از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند. با این وجود، زنان در دوران بارداری به راحتی به کاندیدیازیس مبتلا می‏‌شوند؛ بنابراین در صورت داشتن خارش و سوزش حین ادرار به پزشک مراجعه کنید. داروهای ضد قارچ بسیار مؤثر هستند و به شدت تجویز می‏‌شوند.
ممکن است شروع انقباضات برکستون – هیکس را احساس کنید. این انقباضات رحمی بدون درد هستند و بیشتر در بالای رحم جمع می‏‌شوند. بعد از ورزش، خم شدن، ارتباط جنسی یا حتی زمانی که کار زیادی انجام نمی‌‏دهید، با قرار دادن دست در بالای شکم می‌توان این انقباضات را احساس کرد. این انقباضات تمرین بدنی برای زایمان هستند.

تغییرات عاطفی

آرام آرام متوجه تغییرات و هیجاناتی می‌شوید. شما خیلی بیشتر از گذشته با جنین ارتباط برقرار کرده‌‏اید و نادیده‌گرفتن بارداری سخت است. احساس می‌کنید همسرتان بیشتر از گذشته شما را درک می‏‌کند چون رشد شکم‏تان را می‏‌بیند.
ولی ممکن است این دوران برای عده‌‏ای از مادران نگران‏‌کننده باشد. انجام آزمایش غربالگری چند هفته زودتر گاهی مشکل احتمالی را نشان می‏‌دهد که صددرصد مشخص نیست. انتظار کشیدن برای والدین خیلی سخت است. با پزشک یا ماما درباره نگرانی‌های خود صحبت کنید.
ممکن است مادر به دلیل ماندن بیش‌‏از‏حد در خانه افسرده شود و احساس یأس و نامیدی کند. در مورد غلیان احساسات با همسر خود صحبت کنید وی را در جریان احساسات خود قرار دهید. این‌گونه احساس بهتری خواهید داشت.

راهنمای تصمیم‌‏گیری: آیا باید خون بند ناف را نگه داشت؟

نگه‌‏داشتن خون بند ناف نوزاد روندی است که خون بند ناف و جفت بعد از تولد برای مصارف پزشکی منجمد و نگهداری می‏‌شود. چون خون بند ناف منبع غنی سلول‏‌های بنیادی، ساختار سلولی خون و سیستم ایمنی است، از اهمیت زیادی برخوردار است.
سلول‌‏های بنیادی این توانایی را دارند که به بافت‏‌های مختلف تبدیل شوند و با خون بند ناف می‌توان بیماری‏‌های زیادی مانند سرطان خون و کم‏‌خونی داسی شکل را درمان کرد. فقط باید ببینید خون بند ناف کودک برای سلامت خانواده مناسب است یا خیر.
در سراسر دنیا مطالعاتی در حال انجام است و بسیاری از محققان به آینده خوش‌‏بین هستند. برای مثال، محققان خون معتقدند که روزی می‌‏توان بیماران سرطانی را با سلول‏‌های بنیادی بند ناف خود فرد که زمان تولد نگهداری شده است، درمان کرد. امید است سرطان‏‌های غیرمرتبط را نیز با سلول‏های بنیادی درمان کرد.

دانشمندان با کمک آزمایش‏‌هایی که روی حیوانات انجام داده‌‏اند به این نتیجه رسیده‌‏اند که در آینده می‌‏توان با استفاده از خون بند ناف دیابت، آسیب‏‌های نخاعی، مشکلات قلبی، سکته و بیماری‏‌های شدید عصبی را درمان کرد.
اگر کودک شما از یک بیماری ژنتیکی رنج می‏‌برد، نمی‌‏توان او را با خون بند ناف خودش درمان کرد چون این خون نیز حاوی همان ژن‏‌ها است؛ بنابراین باید از بانک خون بند ‏ناف کمک خواست تا با استفاده از خون بند ناف موجود در بانک، او را درمان کرد. بسیاری از خون‏‌های بند ناف موجود در بانک بند ناف برای درمان بیماری‏‌های خواهرها و برادرها استفاده می‌‏شود. احتمال پیدا کردن سلول‌‏های بنیادی مشابه در بانک خون نسبت به پیدا کردن این تشابه بین افراد خانواده بیشتر است. شانس پیدا کردن تشابه بافت بین دو خواهر و برادر ۲۵ درصد است؛ در عوض شانس یافتن خون بند ناف مشابه در بانک بند ناف ۷۵ درصد است.

نکات بارداری: کاهش نگرانی و اضطراب

آیا در مرود جنین نگران هستید؟ بهتر است در این دوران کمی تکنیک‏‌های تمدد اعصاب یاد بگیرید، نه تنها این تکنیک‌ها برای برطرف کردن نگرانی‏‌های بارداری (و زودتر از آنچه که فکر کنید، برای انقباضات زایمان) مفید هستند، بلکه این تکنیک‏‌ها برای بعد از زایمان نیز بسیار مؤثر هستند (برای زمانی که نوزاد در حال گریه است، همسر شما تا دیر وقت کار می‏‌کند، آخرین قابلمه تمیز را کثیف کرده‌اید و مادر شما دوباره پشت تلفن است). یوگا برای از بین بردن استرس بسیار مؤثر است، اگر وقتش را دارید به کلاس بروید (به شما کمک می‌‏کند که یاد بگیرید چگونه بر تنفس خود تمرکز کنید، چیزی که به صورت خودکار انجام می‏‌دهیم). با استفاده از تکنیک‌هایی که در ادامه آمده است می‏‌توانید در هر جا و هر زمانی برای تسکین روح خود اقداماتی انجام دهید. با چشمان بسته در جایی بنشینید و منظره‌ه‏ای آرامش‌‏بخش و زیبایی را تصور کنید (غروب خورشید در ساحل مورد علاقه‏‌تان، موج‌‏ها به آرامی به ساحل می‏‌خورند، منظره کوه را می‌بینید که با صدای رود کامل می‌‏شود). سپس از انگشتان به سمت صورت بروید و روی شل کردن هر عضله تمرکز کنید. به آرامی و عمیق و فقط از طریق بینی نفس بکشید و کلمه‌ه‏ای ساده (مثل «بله» یا «یک») را انتخاب کنید و بعد از هر بازدم بلند تکرار کنید. ده تا بیست دقیقه این کار را انجام دهید، اگرچه حتی یک یا دو دقیقه انجام دادن این کار نیز مفید است.

علائم بارداری در هفته بیست و سوم

• قوزک و پاهای ورم می‌‏کنند (به طورکلی طبیعی است اما اگر به یک باره و شدید بود، پزشک خود را مطلع کنید)

• اگر درد دروغین زایمان دارید، مقدار کافی آب بنوشید و وضعیت مناسب داشته باشید.

• کمر درد دارید. متأسفانه این درد تا مدت‏‌ها ادامه دارد.

• خونریزی و تورم لثه‌‏ها به دلیل ترشح هورمون‏‌های دوران بارداری طبیعی است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید