بارداری: هفته سی‌‏اُم

بارداری: هفته سی ام - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

جنین در این هفته حدود چهل سانتی‏‌متر و وزنش یک کیلو و سی شش گرم (به اندازه یک کلم بزرگ) است. ۷۱۰ میلی‏‌لیتر مایع آمنیون اطراف آن را احاطه کرده است ولی حجم این مایع با بزرگ‏‌تر شدن جنین در رحم کمتر می‏‌شود. قدرت بینایی جنین به رشد خود ادامه می‏‌دهد، اگرچه حتی بعد از تولد هم این رشد متوقف نمی‌شود. بعد از تولد اکثر اوقات چشمان جنین بسته است اما زمانی که باز می‌‏کند در برابر تغییر نور عکس‌‏العمل نشان می‌‏دهد اما قدرت بینایی او از ۲۰/۴۰۰ است، یعنی فقط قادر به تشخیص اشیا در نزدیکی صورت خود است. (قدرت بینایی افراد بزرگسال از ۲۰/۲۰ است).

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

این روزها احساس خستگی می‏‌کنید به خصوص اگر برای خوابیدن مشکل داشته باشید. احساس می‏‌کنید دست و پا چلفتی شده‌‏اید که در این شرایط طبیعی است. نه تنها به دلیل سنگینی وزن، بلکه به دلیل افزایش وزن در قسمت شکم مرکز ثقل شما تغییر کرده است. همچنین به دلیل تغییرات هورمونی، رباط‏‌ها شل و مفاصل آزادتر شده‌‏اند که باعث برهم خوردن تعادل بدن می‏‌شود.
همچنین به دلیل شل‌‌شدن رباط‌‏ها، پاها به طور موقت بزرگ‌‏تر می‌‏شوند؛ بنابراین ممکن است نیاز به پوشیدن کفش‏‌های بزرگ‏تری داشته باشید. ممکن است رگ‏‌های واریس پا دردسرساز شوند. متأسفانه، این دردها پیش از بهتر شدن بدتر می‏‌شوند. واریس در بعضی زنان در بخش بیرونی آلت تناسلی به وجود می‌‏آید که به شدت آزاردهنده است به ویژه اگر با بواسیر همراه باشد. جوراب ‏شلواری نخی بپوشید، با آب سرد دوش بگیرید و از ایستادن طولانی‌مدت خودداری کنید. به اضافه ‏وزن خود توجه کنید و هر وقت می‏‌توانید پاهای خود را بالا ببرید. بعد از زایمان دردهای واریس کم می‌شوند، اگرچه برخی از زنان این درد را بعد از زایمان نیز تجربه می‌‏کنند.
از این هفته به بعد دائماً تکرر ادرار دارید. نوزاد شما بزرگ‌‏تر می‏‌شود و تا نزدیکی مثانه می‌‏آید و مثانه نمی‌تواند حجم ادرار زیادی را نگه نمی‏‌دارد و شما فوراً احساس ناراحتی می‌‏کنید.

تغییرات عاطفی

نوسانات روحی که در ابتدای حاملگی داشتید را به یاد می‌‏آ‌ورید؟ تلفیق علائم ناخوشایند و تغییرات هورمونی باعث بازگشت نوسانات روحی می‏‌شود. نگرانی در مورد نحوه زایمان و اینکه آیا از عهده نگهداری نوزاد بر‏می‌‏آیید یا خیر کاملاً طبیعی است؛ اما اگر همیشه ناراحت هستید و نسبت به قبل تند‏خو یا آشفته شده‌‏اید با پزشک یا ماما مشورت کنید. از هر ۱۰ نفر خانم باردار یک نفر در طی دوران بارداری دچار کشمکش‌‏های افسردگی می‏‌شود. اگر همیشه نگران و دلواپس هستید پزشک زنان خود را در جریان قرار دهید.
احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید. حالا مدتی است که باردار هستید و اشتیاق اولیه او از بین رفته است. ویزیت‏‌های پیش از زایمان را با هم بروید و با او درباره وظایف پدری صحبت کنید. رابطه او با نوزاد بسیار مهم است و مانند رابطه شما از لحظه آبستنی شروع می‏‌شود.
نمی‏‌توانید روی چیزی تمرکز کنید؟ اگر درس می‏‌خوانید ذهنتان همه جا می‏‌رود ولی نمی‌‏توانید روی درس‏‌های‏تان تمرکز کنید. در سه ماهه سوم بارداری، تمرکز روی کارها توان ذهنی زیادی می‏‌برد. اگر در انجام کارها تعلل می‏‌کنید، سعی کنید از زمان‏‌سنج برای یادآوری استفاده کنید. با خودتان قرار بگذارید که یک ساعت روی کار مورد نظر تمرکز کنید و سپس استراحت کنید. این کار واقعاً جواب می‏‌دهد.

حقایق جالب: ترس‏‌های معمول زمان وضع‌‏حمل

آیا نگران زایمان هستید؟ شما تنها نیستید. در زیر به ترس‌‏های دوران بارداری و راه‏‌های غلبه بر آنها اشاره شده است.

نمی‏‌توانم درد زایمان را تحمل کنم

بعضی از خانم‏ها ترجیح می‏‌دهند زایمان بدون درد داشته باشند به همین علت با انتخاب تزریق مواد بی‏‌حسی در نخاع، زایمان بدون درد را انتخاب می‏‌کنند. گروهی ترجیح می‌‏دهند بدون استفاده از دارو وضع حمل کنند. این افراد با یادگیری خاص درد را مدیریت می‏‌کنند. این افراد با آمادگی و حمایت کافی یک زایمان طبیعی و رضایت‌‏بخش خواهند داشت.

نیاز به برش یا پاره کردن فرج

برش فرج یک نوع برش جراحی است که در آن ماهیچه‏‌های ناحیه بین واژن و مقعد که در هنگام زایمان به باز شدن واژن کمک می‏‌کنند، برش داده می‏‌شوند. در بعضی خانم‏‌ها این ماهیچه‌ها به طور خود‌به‌خود در حین زایمان پاره می‏‌شود، این پارگی ممکن است کم یا بسیار شدید باشد و به بخیه نیاز داشته باشد؛ اما امروزه متخصصان عقیده دارند که پزشکان نباید همیشه از این برش استفاده کنند. با پزشک زنان درباره این برش صحبت کنید و از او بخواهید تا حد امکان از این برش استفاده نکند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌‏دهد اگر پنج هفته قبل از زایمان شروع به ماساژ دادن ناحیه بین فرج و مقعد خود کنید، نیازی به بخیه نخواهید داشت.

مدفوع کردن در حین وضع حمل

شاید باورش مشکل باشد اما بدانید که اگر در حین زایمان مدفوع کنید هیچ‏کس ناراحت نمی‏‌شود. پزشک زنان قبل از اینکه شما متوجه شوید چه اتفاقی افتاده است آن را تمیز می‌‏کند.

برای غلبه کردن بر ترس خود با پزشک صحبت کنید. اگر به پزشک خود اطمینان کنید خواهید دید که او بیشترین تلاش را برای حفظ سلامتی شما و نوزاد در زمان وضع حمل انجام می‏‌دهد.

زایمان با عمل جراحی سزارین

از آنجایی که از هر پنج زن یک نفر مجبور است با عمل سزارین زایمان کند این ترس کاملاً طبیعی است. اگر از ابتدا قصد زایمان طبیعی داشته باشید، زایمان با عمل سزارین ناامیدکننده است.

فعالیت‏‌های این هفته

با استفاده از یک عروسک به همسر خود آموزش دهید که چگونه در نگهداری از نوزاد به شما کمک کند.

علائم بارداری در هفته سی‌‏ام

• سوزش معده که باعث ایجاد مشکلاتی در خوابیدن می‏‌شود.

• بدن ورم دارد. تا زمانی که به صورت تصادفی و شدید نباشد عادی است.

• به خاطر بزرگ شدن شکم مشکلات عمومی دارید.

• تنگی نفس دارید چون ریه‌‏ها بیشتر و بیشتر جمع می‌‏شوند.

• با خوابیدن مشکل دارید چون باعث ایجاد خستگی می‏‌شود.

• به خاطر تغییرات هورمونی رویاهای صادقانه و غیرعادی می‏‌بینید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید