بارداری: هفته سی و دوم

بارداری: هفته سی و دوم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

در حال حاضر وزن جنین یک کیلو و پنجاه ‏و ‏یک گرم و قد او ۴۳ سانتی‏‌متر است و فضای زیادی در رحم اشغال می‌‏کند. هفته‌‏ای ۴۵۳ گرم وزن اضافه می‏‌کنید که نیمی از آن مستقیم به جنین می‌‏رسد. در واقع، جنین یک سوم تا نیمی از وزن خود را در طی ۷ هفته آینده به دست می‌‏آورد تا خارج از رحم بتواند زنده بماند. اکنون ناخن‏‌های انگشتان پا، انگشتان دست و موهای واقعی جنین (که مانند کرک‏‌های روی هلو هستند) رشد کرده‌‏اند. در این هفته پوست نرم و صاف می‌شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

از زمان بارداری، برای رشد بهتر جنین و تأمین نیازهای او، حجم خون شما ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. شکم شما بزرگ‌‏تر شده است و پستان‏‌ها نیز به دنبال آن بزرگ‏‌تر می‏‌شوند. زانوها و ناف برجسته می‏‌شوند. فضای زیادی بین پستان‌‏ها و ناف وجود ندارد. مراقب باشید زیر پستان‏‌ها عرق‌‏سوز نشود. دوش آب خنک، استفاده از پودرهای جاذب عرق و رعایت بهداشت فردی از عرق‏‌سوز شدن بدن جلوگیری می‏‌کنند.
به دلیل بزرگ شدن رحم و فشاری که به دیافراگم وارد می‏‌شود، احساس تنگی نفس و سوزش معده دارید. برای جلوگیری از این مشکل از بالش بلند استفاده کنید و وعده‌‏های غذایی سبک‏‌تری میل کنید. با پیش رفتن بارداری، درد قسمت تحتانی کمر بیشتر می‌‏شود. در صورتی که قبلاً کمر درد نداشتید، فوراً به پزشک زنان خود خبر دهید زیرا ممکن است از علائم وضع حمل زودرس باشد. اگر نشانه زایمان زودرس نباشد به دلیل بزرگ شدن رحم و تغییرات هورمونی است. با بزرگ شدن رحم، مرکز ثقل تغییر می‏‌کند، ماهیچه‏‌های شکمی ضعیف می‌شوند و فرم بدن تغییر می‌‌کند در نتیجه به کمر فشار می‏‌آید. تغییرات هورمونی در بارداری، مفاصل و رباط‏‌های اتصال‏‌دهنده استخوان‌‏های لگن به ستون فقرات را شل می‏‌کنند. این مسئله کنترل شما را هنگام راه رفتن، ایستادن، نشستن و خوابیدن در رختخواب کم می‌کند. وقتی از روی مبل یا صندلی کوتاه بلند می‏‌شوید، خم می‏‌شوید یا چیزی را از زمین بلند می‏‌کنید، درد دارید.
هنگام خوابیدن از همسر خود کمک بگیرید. یکی از بهترین راه‏ها برای خوابیدن این است که پشت به همسرتان بخوابید تا بدن او مانند چارچوب بدن شما عمل کند. همراه با این کار از یک بالش بین پاها هم کمک بگیرید.
از انجام فعالیت‌های طولانی‌مدت مثل خرید کردن بپرهیزید و سعی کنید استراحت کنید. هر چه جلوتر می‌روید، انجام فعالیت‏‌های جسمی مشکل‏‌تر می‏‌شود. سعی کنید در طول روز طوری برنامه‏‌ریزی کنید که فرصت استراحت نیز داشته باشید.

هرچه جنین بزرگ‏‌تر می‏‌شود وزن شما هم بیشتر می‏‌شود. در این هفته‏‌ها بعضی از خانم‌ها هر هفته نیم کیلو وزن اضافه می‏‌کنند. تجمع مایعات به خصوص در سه ماه سوم نیز باعث اضافه‏ وزن می‏‌شود. مراقب افزایش وزن ناگهانی و سردردهای شدید باشید. این علائم حاکی از وجود مشکلات دوران بارداری هستند، بنابراین با مشاهده این علائم، سریعاً پزشک خود را در جریان بگذارید.
از این هفته به بعد تا هفته سی و ششم هر دو هفته یک‏بار معاینه قبل از زایمان انجام می‏‌شود. سعی کنید به طور مرتب آزمایش ادرار دهید، فشار‏خون خود را اندازه‌گیری کنید و شکم خود را بررسی کنید. ممکن است این کارها خسته‏‌کننده باشند اما شرایط جسمانی شما باید به دقت بررسی شود. در سه ماهه سوم بارداری مشکلاتی از قبیل پره‌اکلامپسی، دیابت دوران بارداری و زایمان زودرس طبیعی هستند.

تغییرات عاطفی

در هفته سی و دوم بارداری دوست ندارید بارداری هرگز تمام شود در صورتی که تا زایمان وقت زیادی ندارید.
اگر کودک دیگری در خانه دارید که باید از او هم مراقبت کنید، بارداری از نظر جسمی برای شما مشکل خواهد شد. شستشوی کودک در حمام، بلند کردن کودک از داخل کالسکه و جمع و جور کردن اسباب‏‌بازی‏‌های او در این شرایط خیلی سخت است. احساس می‏‌کنید در زمان بارداری مشغله کاری شما بیشتر شده است. اگر احساس خستگی می‏‌کنید با همسرتان در میان بگذارید.

فعالیت‏‌های این هفته

فهرستی از افرادی که بعد از زایمان می‌‏توانند به شما کمک کنند، تهیه کنید. ممکن است دوستان، اقوام یا مادرتان تصمیم بگیرند بعد از تولد نوزاد برای کمک نزد شما بیایند. چگونه می‏‌توان از کمک آنها استفاده کرد:

• نام افرادی را که می‌‌توانند در هفته‌‏های بعد از زایمان به شما کمک کنند یادداشت کنید.

• فهرستی از مایحتاج خود تهیه کنید تا یکی از دوستان بتواند در خرید آنها به شما کمک کند.

• در صورتی که کودکی دیگر در خانه دارید، برای مراقبت از او برنامه‌ریزی کنید.

علائم بارداری در هفته سی و دوم

• دردهای کاذب زایمان دارید

• نوک پستان‏‌ها تیره‌تر شده‌‏اند تا نوزاد بعد از تولد راحت آن‌ها را ببیند و تغذیه کند.

• تنگی‏‌نفس دارید، نگران نباشید. جنین اکسیژن زیادی مصرف می‏‌کند.

• سوزش معده دارید. داروی ضد‏ترشی معده مصرف کنید.

• پستان‏‌ها نشت می‏‌کنند.

• ترشحات واژنی دارید. بدن شما با کمک این ترشحات از عفونت‏‌هایی که ممکن است ایجاد شود جلوگیری می‌‏کند و آماده زایمان می‌‏شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید