بارداری: هفته سی و ششم

بارداری: هفته سی و ششم - م میترانیتا

جنین شما چگونه رشد می‏‌کند

جنین هر روز حدوداً ۲۸ گرم وزن اضافه می‏‌کند. اکنون تقریباً ۲ کیلو و ۷۲۰ گرم وزن دارد و قدش حدوداً ۴۷ سانتی‏متر (تقریباً به اندازه سر یک کاهو) است. موهایی پرز مانند و لایه محافظ مومی که از پوست جنین در طی این نه ماه محافظت کرده است، به آهستگی از بین می‏‌روند. جنین این مواد محافظ را به همراه ترشحات دیگر می‌‏بلعد و ترکیب تیره رنگی به نام قیرک در بدن او تشکیل می‌‏شود که بعد از تولد اولین مدفوع او را تشکیل می‌دهد.
تا پایان این هفته، جنین به طور کامل رشد می‏‌کند. (مدت بارداری کامل بین ۳۷ تا ۴۲ هفته است؛ به نوزادی که قبل از ۳۷ هفتگی به دنیا می‌‏آید نارس و نوزادی که بعد از ۴۲ هفتگی به دنیا می‏‌آید دیررس می‏‌گویند). سر اغلب نوزادان از این هفته به بعد به طرف پایین است. اگر نوزاد در چنین حالتی قرار نگرفته باشد، پزشک یا ماما از شما می‏‌خواهد که برای تغییر وضعیت قرارگیری سر نوزاد که به آن تحریک خارجی سر گفته می‏‌شود، برنامه‏‌ریزی کنید، در این روش سر جنین به آرامی لمس می‌‌شود تا در رحم تغییر وضعیت دهد.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

اکنون جنین فضای زیادی اشغال کرده است، به شکلی که شما حتی قادر به خوردن یک وعده غذای عادی نیستید. در این مرحله باید تعداد وعده‌‏های غذایی خود را بیشتر و مقدار آن را کم کنید. از طرفی زمانی که جنین به سمت لگن سرازیر می‌‏شود، سوزش معده کم می‌شود و تنفس راحت‌تر می‏‌شود. اگر اولین حاملگی شما باشد، این روند اغلب چند هفته قبل از زایمان اتفاق می‌‏افتد (اگر قبلاً نیز زایمان کرده‌‏اید، این اتفاق تا قبل از شروع وضع حمل نمی‏‌افتد). اگر جنین به سمت پایین سرازیر شود، در قسمت پایین شکم خود احساس فشار می‌کنید، راه رفتن سخت‏‌تر می‌شود و دائماً تکرر ادرار دارید. اگر جنین پایین‌‏تر از حد معمول باشد، فشار روی ناحیه واژن بیشتر می‌شود در نتیجه ناراحتی بیشتری احساس می‏‌کنید. گروهی از خانم‏ها احساس می‏‌کنند که یک توپ فوتبال را بین پاهایشان حمل می‏‌کنند.
این هفته خوابیدن بسیار مشکل می‌‏شود. خوابیدن روی شکم و کمر به طورکلی ممنوع است در نتیجه تنها گزینه موجود، خوابیدن روی پهلو است. طبیعی است که شما دو پهلو بیشتر ندارید! خوابیدن باعث ایجاد احساس درد در ناحیه باسن و ران‏‌ها می‌‏شود. اطراف خود بالش بگذارید و زیر بدن خود پتو پهن کنید تا نرم باشد. مطمئناً راحت‌‏تر می‏‌خوابید.
نیمه‌شب‌ها خیلی دستشویی می‌روید چون رحم به حدی بزرگ شده است که مثانه به سرعت پر می‌‏شود و باید مرتب ادرار کنید. زمانی که دراز کشیده‌‏اید، به سرعت نچرخید و یا به سرعت از جای خود بلند نشوید، بلکه اجازه دهید فشارخون متعادل شود سپس بلند شوید. نیمه‌شب‏‌ها چراغ توالت را روشن بگذارید تا راحت‌‏تر بتوانید مسیر خود را پیدا کنید. در هفته سی و ششم بارداری دست و پا چلفتی بودن امری طبیعی است، با احتیاط راه بروید چون زمین خوردن خیلی خطرناک است!
پزشک یا ماما از شما می‌خواهند هر هفته به مطب مراجعه کنید و آزمایش ادرار، اندازه‌گیری فشارخون، سنجش وزن، اندازه‏‌گیری از رحم و ارتفاع رحم برای تعیین زمان زایمان انجام می‌شود. با انجام سونوگرافی اندازه جنین، مقدار مایع آمنیوتیک و اندازه جفت تعیین می‌‏شود.
در لحظات آرام از روز می‏‌توانید حرکت‌‏های جنین را به خوبی مشاهده کنید. یک پای کوچک، آرنج یا زانو را روی شکم خود می‏‌بینید. اگر با انگشت خود ضربات آرامی به شکمتان بزنید جنین نیز به شما پاسخ می‏‌دهد. همسرتان را در این لحظات حساس شریک کنید تا او هم بارداری شما را احساس کند. اگر همسرتان از روی شکم با جنین صحبت کند، جنین نیز با حرکت کردن به صدای او پاسخ می‌‏دهد.
استخوان‌‏های لگن در هفته‌‏های آخر از هم جدا می‌‏شوند و در ناحیه لگن احساس درد دارید. بی‌‏اختیار دستتان را روی قسمت‌‏های پایین بدن، شکم، کمر و باسن خود می‏‌کشید. حمام یا دوش آب گرم، ماساژ، استراحت و البته کمی مدارا، تنها راهکارهای موجود هستند.
در این هفته دردهای کاذب به مراتب بیشتر شده‌‏اند. حتماً علائم وضع حمل را با پزشک خود مرور کنید. یک قانون کلی وجود دارد که می‏‌گوید اگر بارداری کامل باشد، هیچ‏‌گونه ناهنجاری در زایمان به وجود نمی‌‏آید و کیسه آب پاره نمی‌‏شود و زمانی که بین هر انقباض فقط یک دقیقه فاصله باشد و از پنچ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد، نوزاد متولد می‌‏شود. اگر احساس کردید فعالیت جنین کم شده است یا کیسه آب پاره شده است، یا هرگونه خونریزی واژنی، تب، سردردهای شدید یا خفیف، درد شکمی مداوم یا مشکلات دید دارید، فوراً به پزشک خود خبر دهید.
در ماه آخر بارداری باید از پرواز یا سفرهای طولانی اجتناب کرد، زیرا هر لحظه احتمال وضع حمل وجود دارد. در واقع بعضی از خطوط هوایی به خانم‌‏های باردار که ظرف یک ‏ماه آینده وضع حمل می‌‏کنند، اجازه مسافرت نمی‏‌دهند.

تغییرات عاطفی

به زمان زایمان خیلی نزدیک هستید، اما احساس می‏‌کنید زمان آن هرگز نخواهد رسید. تحمل نه ماه بارداری بی‏‌انتها برای خانم‏‌هایی که بارداری سختی داشته‌اند، می‌تواند خیلی دشوار باشد. اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و احساس کردید همه جا را تیره و خاک‌‏آلود می‌‏بینید، تعجب نکنید. احساس می‏‌کنید همه جا پر از گرد و خاک و کثیفی است و تعجب می‏‌کنید که چرا تاکنون متوجه آن نشده‌‏اید. اگر تا هفته قبل احساس خستگی داشتید، در این هفته با کمال تعجب متوجه می‏‌شوید سرشار از انرژی هستید. دوست دارید تمام خانه را مرتب کنید و هر چیزی را سر جای خود قرار دهید. بعد از تولد نوزاد از اینکه همه جا را مرتب و تمیز کرده‏‌اید خوشحال خواهید شد. چندین هفته اول بعد از تولد نوزاد، هیچ وقتی برای کارهای خانه نخواهید داشت. بعضی از خانم‏‌های باردار کمی آشفته می‏‌شوند و فشار زیادی را روی خود و همسرشان وارد می‌کنند. سعی کنید قبل از به پایان رساندن یک کار، سراغ کار دیگری نروید. اگر یکی از افراد فامیل یا دوستان داوطلب کمک به شما هستند، کمک او را رد نکنید. اکنون بهترین زمان برای برقراری ارتباط با دیگران و لذت بردن از این ارتباط است.
از این هفته به بعد باید فکر و ذهن خود را بیش‌‏از‏پیش روی زایمان و به دنیا آمدن نوزاد متمرکز کنید. این کار، گاهی باعث آرامش و گاهی باعث ناراحتی شما می‌‏شود، زیرا باید کار و مشغله‌‏های دیگر را کنار بگذارید و اگر فردی هستید که به شغل خود علاقه دارد، ترک کار باعث ناراحتی شما می‏‌شود. بچه‌‏دار شدن یعنی تغییر دیدگاه‏ نسبت به خودمان و نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‏‌کنیم و همچنین تطبیق پیدا کردن با یک دنیای جدید. البته این تطبیق نیاز به زمان دارد، باید فرصت این کار را به خودتان بدهید.

حقایق جالب: مراحل زایمان

برای خانم‏‌هایی که اولین بار است مادر می‏‌شوند، زایمان تقریباً ۱۵ ساعت طول می‌‏کشد، حتی اگر بیش از ۲۰ ساعت هم طول بکشد، غیرعادی نیست. روند زایمان به سه مرحله اصلی تقسیم می‏‌شود. در اینجا خلاصه‌‏ای از چگونگی مراحل زایمان ذکر شده است:

مرحله اول

مرحله اول زمانی شروع می‌‏شود که انقباض‏‌ها شروع‏ شده و به تدریج افزایش می‌یابد و گردن رحم را تحت تأثیر قرار می‏‌دهد تا در انتها، گردن رحم به طور کامل منبسط شود. این مرحله به دو فاز زایمان زودرس و زایمان فعال تقسیم می‌شود.

به طور قطع نمی‏‌توان زمان شروع زایمان زودرس را تعیین کرد؛ زیرا گاهی تمایز بین انقباض‏‌های زایمان زودرس از انقباض‏های دردهای کاذب زایمان مشکل است.
زایمان زودرس زمانی پایان می‌‏پذیرد که دهانه رحم حدود ۴ سانتی‏‌متر باز شده باشد و روند زایمان با سرعت بیشتری در جریان باشد. در این بخش وارد فازی به نام زایمان فعال می‏‌شوید. انقباض‏‌ها مداوم‌‏تر، طولانی‌‏تر و قوی‏‌تر می‌‏شوند.
آخرین فاز از زایمان فعال، زمانی است که دهانه رحم ۸ تا ۱۰ سانتی‏‌متر باز می‏‌شود و مرحله گذر نامیده می‏‌شود، زیرا رفتن به مرحله دوم زایمان را نشان می‌‏دهد. این قسمت سخت‏‌ترین قسمت مرحله اول است زیرا انقباض‏‌ها خیلی شدید هستند و فاصله بین انقباض‏‌ها دو دقیقه و نیم تا سه دقیقه است و هر انقباض یک دقیقه یا بیشتر طول می‏‌کشد.

مرحله دوم

هنگامی که دهانه رحم به طور کامل باز شده باشد، مرحله دوم زایمان شروع می‏‌شود که آخرین مرحله پایین آمدن نوزاد است. این مرحله از زایمان را مرحله «راندن» می‏‌نامند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‏‌کشد. (اگر قبلاً زایمان طبیعی داشته‌‏اید، این مرحله سریع‏‌تر انجام می‏‌شود).
سر نوزاد با هر فشار بیشتر به بیرون رانده می‌‏شود تا زمانی که بخش زیادی از سر نوزاد نمایان شود. بعد از اینکه سر نوزاد به طور کامل خارج شد، ماما یا پزشک، بینی و دهان او را مکش می‌‏کند و دگردن او را چک می‏‌کند که بند ناف دور آن نباشد. سپس سر و شانه او داخل لگن به یک طرف می‌چرخد تا بتواند خارج شود. با انقباض بعدی شانه‏‌ها یکی‌یکی و به دنبال آن تمام بدن خارج می‏‌شود.
احساس رضایت‏مندی، هراس، غرور، ناباوری، هیجان و البته آرامش زیادی دارید که بالاخره همه چیز تمام شد. اگرچه خسته هستید اما احساس می‏‌کنید سرشار از انرژی هستید و در این لحظه به هیچ وجه دوست ندارید بخوابید.

مرحله سوم

مرحله آخر زایمان بلافاصله بعد از تولد نوزاد شروع می‏‌شود و با خارج شدن جفت پایان می‏‌پذیرد. انقباض‌‏ها در مرحله سوم نسبتاً خفیف است.

فعالیت‌‏های این هفته

یک گروه خبری کوچک درست کنید. فهرستی از افرادی که می‏‌خواهید تولد نوزاد خود را به آنها خبر دهید به همراه شماره تلفن یا آدرس ایمیل آنها درست کنید و در اختیار یکی از دوستان قرار دهید تا بتواند این خبر را به گوش همه برساند.

شروع مرخصی بعد از زایمان

اکثر زنان از این هفته مرخصی زایمان را شروع می‏‌کنند، اگرچه برخی دیگر سعی می‏‌کنند که تا ماه آخر به کار خود ادامه دهند. سعی کنید از مرخصی زایمان استفاده کنید تا هنگام ورود نوزاد کاملاً سرحال باشید. سعی کنید حرکات نوزاد را به خوبی درک کنید و خود را برای یک زایمان آرام آماده کنید. در هفته‏‌های باقی‏مانده تا می‏‌توانید در مورد زایمان اطلاعات کسب کنید. در مورد تاریخ دقیق زایمان اطلاع ندارید، پس به خوبی به علائم دقت کنید. از کسانی که اخیراً زایمان داشته‏‌اند کمک بگیرید. اگر شیر از سینه‏‌هایتان چکید، اصلاً تعجب نکنید چراکه کاملاً طبیعی است.

علائم بارداری در هفته سی و ششم

• در این هفته جنین به سمت لگن سرازیر شده است و ریه‏‌ها فضای بیشتری دارند در نتیجه تنفس راحت‏‌تری دارید.

مشکلات لگنی دارید.

• برای خوابیدن مشکل دارید، راهی برای آرامش پیدا کنید، حتی اگر فقط مدت کوتاهی به خواب می‏‌روید.

• سوزش معده، ورم قوزک و پا دارید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید