بارداری: هفته سی و نهم

بارداری: هفته سی و نهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‏‌کند

نوزاد منتظر ورود به دنیای جدید است. هنوز هم لایه چربی اطراف بدن برای کنترل دمای بدن بعد از تولد در حال تشکیل شدن است، در حال حاضر قد جنین ۵۰ سانتی‏متر و وزنش بیش از ۳ کیلوگرم، به اندازه یک هندوانه کوچک است (معمولاً پسرها کمی سنگین‏تر از دخترها هستند). لایه خارجی پوست از بین می‏‌رود و پوست نو دوباره تشکیل می‏‌شود.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

آخرین تغییرات دوران بارداری، پرموتر شدن است. ممکن است روی صورت، کمر و سینه مو رشد کند. آنها را بردارید. بسیاری از زنان مثل همیشه برای اپیلاسیون به آرایشگاه مراجعه می‏‌کنند. اکثر زنان مایلند که قبل از زایمان، موهای زائد ناحیه شرمگاهی را به منظور نظافت از بین ببرند. نگران نباشید اپیلاسیون به نوزاد آسیبی نمی‏‌رساند.
در چشمان خود احساس خشکی می‏‌کنید، انگار که گرد و خاک در آن رفته باشد. این حالت به خاطر آن است که شکل نیم‏کره چشم در واکنش به گردش مایع اضافی در خون تغییر کرده است. اشک که معمولاً سطح بیرونی چشم را روان می‏‌کند، نمی‏‌تواند مسیر معمول خود را دنبال کند و روی گونه می‌‏لغزد. اگر خیلی اذیت می‌‏شوید یک دستمال و یک قطره چشمی به‏ همراه داشته باشید.
پزشک هر هفته وضعیت رشد جنین را بررسی می‏‌کند. با بررسی دقیق وضعیت، میزان باز شدن دهانه رحم مشخص می‌شود. پزشک حتی با دانستن این مطالب نمی‌‏تواند زمان دقیق زایمان را مشخص کند. اگر از وقت زایمان گذشت، پزشک بعد از ۴۰ هفته با سونوگرافی وضعیت جنین را بررسی می‏‌کند که آیا می‌توان باز هم صبر کرد یا خیر. اگر از وقت زایمان گذشت و درد زایمان شروع نشد، یک یا دو هفته بعد از آن، پزشک با ایجاد درد مصنوعی زایمان را شروع می‏‌کند، این کار زمانی که خطر انتظار شروع درد بیشتر از خطر زایمان است نیز انجام می‌‏شود.
زمانی که منتظر شروع درد هستید حتماً باید حرکات جنین را بررسی کنید و اگر حرکت‌‏ها کم شده باشد، فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهید. جنین باید تا لحظه تولد فعال باشد و کوچک‏ترین عدم فعالیت نشان‌‏دهنده بروز مشکل است. همچنین اگر احساس کردید کیسه آب پاره شده است، فوراً پزشک را در جریان قرار دهید. کیسه آب در ۸ درصد از بارداری‌‏ها قبل از شروع زایمان پاره می‏‌شود. گاهی اوقات، پارگی کیسه آب با ریزش مقدار زیاد آب مشخص می‌‏شود، اما گاهی فقط چند قطره نشان‌‏دهنده پارگی کیسه آب است. (حتی اگر مشکوک به پارگی کیسه آب هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید). اگر کیسه آب پاره شود ولی انقباض‌‏ها هنوز شروع نشده باشد، پزشک با ایجاد درد مصنوعی این کار را انجام می‏‌دهد.

تغییرات عاطفی

در این هفته در آستانه زایمان هستید، گوش به زنگ علائم باشید. زمان دقیق زایمان معلوم نیست، هر چند تولید پروتئین خاص توسط جنین یکی از علائم زایمان است.
اگر تا به حال از نزدیک با نوزادی در ارتباط نبوده‌‏اید کمی نگران هستید. به عکس‌‏های کودکی خود و همسرتان نگاه کنید، بعضی از ویژگی‌‏هایی که دوست دارید فرزندتان داشته باشد یا نداشته باشد را به وضوح در این عکس‏ها مشاهده می‏‌کنید. کسانی که فرزند دیگری داشته‏‌اند، می‌‏توانند به عکس‌‏های فرزندشان نگاه کنند.

حقایق جالب: تغییرات پس از زایمان

حتی اگر زایمان سریع و آسان باشد، مدتی طول می‏‌کشد تا شما به شرایط قبل بازگردید. به یاد داشته باشید که نه ماه طول کشید تا شما به این مرحله رسیدید؛ بنابراین برگشتن فوری به شرایط قبل، چه از نظر احساسی و چه از نظر جسمی امکان‏‌پذیر نیست.

از بدن خود چه انتظاراتی دارید

فوراً شروع به کم کردن وزن خواهید کرد. اگرچه به وزن قبل از زایمان خود بازنمی‏‌گردید ولی بسیاری از خانم‌‏ها بلافاصله بعد از زایمان پنچ کیلو و نیم کاهش وزن خواهند داشت، ۳ تا ۴ کیلو به دلیل به دنیا آمدن نوزاد، ۵۰۰ گرم تا یک کیلو به دلیل خارج شدن جفت و یک کیلو هم به دلیل خارج شدن مایع آمنیوتیک و خون، وزن کم می‌کنید. اگرچه کمی طول می‏‌کشد تا بدن شما به فرم قبل از بارداری برگردد، ولی تا آخر هفته اول بعد از زایمان حدود ۲ کیلو کم خواهید کرد.

بعد از زایمان خونریزی (نفاس) خواهید داشت. بعد از تولد نوزاد، سلول‏‌هایی که دیواره رحم را تشکیل داده بودند شروع به ریزش می‏‌کنند. نتیجه ریزش دیواره رحم، خونریزی است که تا هفته‏‌ها ادامه دارد. در ابتدا این ترشحات خونی هستند که به رنگ قرمز و مانند خونریزی قاعدگی هستند اما به مرور کم‏رنگ‌‏تر می‏‌شوند، به رنگ سفید یا زرد درمی‌‏آیند و متوقف می‏‌شوند.
احساسات شما دائماً در حال تغییر است. بسیاری از مادران جدید، هفته اول یا دوم بعد از زایمان دچار «افسردگی پس از زایمان» می‏شوند. ممکن است دمدمی مزاج، گریان و خسته شوید، نتوانید بخوابید یا احساس اضطراب و عصبانیت کنید. در این روزها، اشتهای شما نیز کم یا زیاد می‏‌شود. نوسانات روحی به مرور ظرف دو یا سه هفته از بین می‏‌روند.

اگر با مشکلات زیر مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید:

اگر خونریزی غیرطبیعی دارید، به طور مثال اگر در عرض یک ساعت نیاز به تعویض بیش از یک نوار بهداشتی دارید یا لخته‌‏های خونی بزرگ‏تر از گردو دفع می‏کنید یا اگر خونریزی به رنگ روشن بیش از چهار روز بعد از زایمان ادامه دارد، ممکن است دچار مشکلی شده‌‏ باشید که به آن خونریزی تأخیری بعد از زایمان گفته می‌‏شود (اگر خونریزی شدید دارید یا علائمی مثل حمله عصبی، سرگیجه، ضعف، تپش قلب یا لرزش، تنگی نفس، سردی بدن، بی‏قراری یا پریشانی دارید، فوراً با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید).
اگر علائم عفونت مانند تب، درد در ناحیه شکم، ترشحات بد بو (نشانه آندومتریوز)، مشکل ادرار کردن، درد هنگام ادرار کردن، ادرار خونی، قرمزی، درد، تورم در ناحیه زخم (زخم عمل سزارین، یا هر نوع جراحت دیگر)، قرمزی یا درد اطراف یکی از پستان‏ها، تب و لرز، استخوان درد و یا سردرد (نشانه ورم یا عفونت پستان) دارید و اگر علائم افسردگی پس از زایمان دارید، یعنی حتی زمانی که نوزاد خواب است، نمی‌‏توانید بخوابید یا اینکه افکار منفی برای آسیب رساندن به نوزاد به سراغتان می‌‏آید یا تمام روز گریه می‌‏کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

چگونه سریع‏تر بهبود پیدا کنید:

• زمانی که نوزاد خواب است تا آنجا که می‌‏توانید استراحت کنید و بخوابید. اگرچه خوابیدن در روز مشکل است، اما واقعاً کارساز است.

• رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

• به مقدار فراوان آب بنوشید. از مصرف کافئین، الکل و نوشابه‏‌های گازدار خودداری کنید.

• کمک دیگران برای آشپزی، شست‏ وشو، نگهداری از نوزاد و کارهای دیگر را با آغوش باز پذیرا باشید.

• منزوی و گوشه‏‌گیر نشوید. با دوستان، اقوام و خانم‌‏هایی که تازه مادر شده‌‏اند صحبت کنید و از تجربیات آنها استفاده نمایید.

فعالیت‏‌های این هفته

اگر تصمیم دارید نوزاد از شیر خودتان تغذیه کند لباس زیر مخصوص شیردهی بخرید. پستان‏‌های شما در حال حاضر بزرگ‏تر از قبل از بارداری شده‌‏اند، در زمان خرید لباس زیر سعی کنید حتماً یک یا دو اندازه بزرگ‏تر از همیشه بخرید.

علائم بارداری در هفته سی و نهم

• امکان پاره شدن کیسه آب وجود دارد. اگر به پاره شدن کیسه آب و نشت کردن مایه آمنیوتیک مشکوک هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

• سوزش معده، بواسیر، فشار روی لگن و دشواری در حبس نفس دارید.

• درد کاذب زایمان دارید. معمولاً این نوع درد از قسمت جلو بدن شروع می‌‏شود و زمانی که وضعیت خود را تغییر می‏‌دهید، ساکت می‌‏شود. درد زایمان زمانی واقعی است که از بالای رحم شروع ‏شود و تداوم داشته باشد.

آگاهی از علائم

کودک شما هر روز بزرگ‏تر می‌‏شود؛ بنابراین باید از علائم زایمان آگاهی داشته باشید. چگونه انقباضات واقعی رحم را بشناسیم؟

مادر و پدر باید در مورد این علائم اطلاع داشته باشد. نشانه‌‏های نادرست زایمان را بشناسید. تفاوت اصلی بین علائم درست و غلط زایمان این است که در نشانه‌های درست زایمان،‌ تمام انقباضات منظم هستند و شدت آن‌ها به تدریج بیشتر و مداوم‏‌تر می‏‌شود. در علائم کاذب زایمان، ممکن است درد شدیدی را احساس کنید، ولی این انقباضات نامنظم هستند. تفاوت دیگر این است که در علامت درست زایمان، انقباضات باعث باز شدن دهانه رحم می‌‏‍‌‌‌‌شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاه ها بسته شده است