تعداد دفعات غذای نوزاد

تعداد دفعات غذای نوزاد - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، به دفعات بیشتر شیر می‌خورند. نوزادان در روزهای اول زندگی خود هر ۲ تا ۳ ساعت از سینه‌های مادر خود تغذیه می‌کنند و هر چه معده آنها بزرگ‌تر شود زمان بین هر شیردهی بیشتر می‌شود. کودکانی که شیر خشک می‌خورند و در هفته اول زندگی خود هستند هر ۳ تا ۴ ساعت شیر می‌خورند.

علائم گرسنگی

به علائم سیری و گرسنگی نوزاد توجه کنید. زمانی که نوزاد گرسنه است:

  • دستانش را در دهان می‌کند و به آرامی می‌مکد.
  • زبانش را بیرون می‌آورد.
  • دست‌‌ها و پاهایش را تکان می‌دهد.
  • گریه می‌کند و گریه یکی از آخرین علائم گرسنگی است.

چه نوزاد شیر مادر یا شیر خشک بخورد، والدین معمولاً درباره تغذیه او نگران هستند. نوزاد گاهی اوقات انگشت خود را بر حسب عادت می‌مکد و تشخیص گرسنگی کار دشواری است. حتی اگر نوزاد خوب غذا بخورد، والدین نگران هستند که آیا تمام مواد مغذی به بدن او می‌رسد یا خیر.

در اغلب موارد نوزاد ۹۰ درصد شیر را در ۱۰ دقیقه اول شیردهی مصرف می‌کند و در آخر از خوردن شیر امتناع می‌کند و سر خود را برمی‌گرداند. اگر متوجه سیری نوزاد شدید به او شیر ندهید. در شیردهی با شیر خشک می‌توانید مقدار دقیق تغذیه نوزاد را اندازه‌گیری کنید. وقتی شیشه شیر را ول کرد و علاقه‌ای به خوردن آن نداشت، شیرخوار سیر شده است و ممکن است چشمان خود را ببندد. هر چه نوزاد بزرگ‌تر می‌شود، دستان و پاهای خود را هماهنگ‌تر می‌کند و سعی می‌کند که شیشه شیر را از شما بگیرد و سر آن را باز کند.

اگر نوزاد یک شیشه شیر تمام کرد و دوباره شروع به مکیدن انگشتان خود کرد یا گریه کرد، یعنی باز هم شیر می‌خواهد. معمولاً در پایان ماه اول زندگی نوزاد، او در هر وعده ۱۱۰ گرم شیر مصرف می‌کند. در شش ماهگی روزانه به ۲۷۰ تا ۲۲۰ گرم شیر نیاز دارد. همچنین با نگاه‌کردن به پوشک نوزاد متوجه می‌شوید که شیر کافی دریافت کرده است یا نه. در ماه اول زندگی نوزاد، باید روزانه ۶ بار پوشک نوزاد عوض شود. اگر نوزاد شیر مورد نیاز بدن خود را دریافت کند تا چند ساعت آرام خواهد بود.

اگر نوزاد همیشه گرسنه است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به نگرانی شما در مورد تغذیه نوزاد پاسخ دهد. در هر مراجعه به پزشک، وی وزن و قد نوزاد را براساس موارد خاص پزشکی بررسی می‌کند، مثلاً در یک تا چهار ماه اول، نوزاد باید نیم تا یک کیلو‌گرم وزن اضافه کند و بین ۱٫۵ تا ۲ سانتی‌متر قد بکشد. بین ۴ تا ۷ ماهگی، او در هر ماه نیم کیلو‌گرم یا کمی بیشتر وزن اضافه می‌کند و بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر قد می‌کشد. در ۸ ماهگی، میانگین وزن نوزادان پسر بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ کیلو‌گرم است در حالی که نوزادان دختر نیم کیلو از این وزن کمتر هستند. در یک سالگی، میانگین وزن نوزاد ۳ برابر وزن تولدش است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، در ۴ تا ۶ ماه اول زندگی خود بیشتر وزن می‌گیرند. ولی در ۹ ماهگی تا یک سالگی وزن کم می‌کنند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید