اصول شیردهی با شیشه ‌شیر

اصول شیردهی با شیشه ‌شیر - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

یکی از تفاوت‌های اصلی شیردهی با شیشه ‌شیر و شیردهی با شیر مادر این است که در روش اول دقیقاً می‌توانید مشخص کنید که نوزاد چه مقدار شیر می‌خورد و در مورد تغذیه نوزاد اطلاعات کافی کسب می‌کنید. هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است. برخی نوزادان رشد جهشی دارند و همیشه گرسنه هستند؛ بنابراین فواصل زمانی بین شیردهی در این نوزادان کمتر است. به طور کلی نوزادان می‌دانند که برای رشد به چه مقدار شیر نیاز دارند. اگر به نوزاد خود خوب دقت کنید؛ متوجه می‌شوید که در هنگام گرسنگی و سیری سعی می‌کند علائم خاصی را به شما نشان دهد.
نوزاد در بدو تولد در یکی دو روز اول بین ۳۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر شیر مصرف می‌کند. این میزان در چند روز بعد به ۶۰ تا ۹۰ میلی‌لیتر در هر ۳ تا ۴ ساعت می‌رسد. در برخی از مواقع نوزاد بین ۴ تا ۵ ساعت بین هر شیردهی می‌خوابد، ولی در ماه‌ اول زندگی به غذای زیادی نیاز دارد؛ بنابراین اگر بعد از ۵ ساعت بیدار نشد برای شیرخوردن بیدارش کنید. به هر حال بهتر است نوزاد بعد از ۳ تا ۴ ساعت در حین روز بیدار شود تا در شب بهتر بخوابد.
یک ماه بعد از تولد، نوزاد هر چهار ساعت به ۱۱۳ گرم شیر نیاز دارد. این مقدار طی ۶ ماه افزایش می‌یابد و به ۱۸۸۰ تا ۲۲۰ گرم در هر ۴ ساعت می‌رسد. با در نظر گرفتن وزن نوزاد می‌توان میزان شیرخوردن او را تعیین کرد. پزشک موارد خاصی را برای تعیین تناسب وزن نوزاد در نظر می‌گیرد.

علائم گرسنگی

فرقی نمی‌کند که با شیشه یا سینه شیر می‌دهید، علائم گرسنگی در هنگام گرسنگی و سیری یکسان است. هنگامی که نوزاد گرسنه است، شروع به مکیدن دست‌های خود می‌کند و وقتی غذا را به سمت دهانش می‌برید دهان خود را باز می‌کند. هر وقت سیر شود، نوک سینه یا شیشه شیر را رها می‌کند و می‌خوابد. هرچه بزرگ‌تر شود کمتر می‌خوابد. وقتی خوابید و شیر از کنار دهانش بیرون ریخت، می‌توانید مطمئن شوید که سیر شده است.

شیردهی

کمتر پیش می‌آید که نوزاد به بیش از ۱۰۰ گرم شیر در روز احتیاج داشته باشد. نوزادان بیشتر به خاطر عادت مک می‌زنند، برخی از نوزادها در حین شب شیر نمی‌خورند و گرسنه نمی‌شوند؛ چون شیر مصرف‌شده در حین روز خیلی سنگین است و آنها را سیر نگه می‌دارد.
مهم‌تر از نوک شیشه شیر و سینه، وضعیت نوزاد در هنگام شیرخوردن است. سر نوزاد را به بازوهای خود تکیه دهید و او را در حالت نیمه نشسته قرار دهید. سر شیشه شیر یا نوک سینه را دقیقاً در دهان نوزاد قرار دهید تا هوا وارد معده او نشود. زمانی که نوزاد به پشت خوابیده است به او شیر ندهید؛ چون در این حالت احتمال خفگی وجود دارد و ممکن است شیر به مجاری گوش نفوذ پیدا کند و باعث عفونت گوش شود. در هفته‌های اول زندگی نوزاد در هنگام شیردهی چانه او را به آرامی نوازش کنید تا تحریک به مکیدن شیر شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

شیردهی بیش از حد اغلب منجر به استفراغ و چاقی بیش از حد می‌شود. اگر نوزاد بیش از ۱۰۰۰ گرم در روز شیر مصرف کند باید به پزشک مراجعه کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید