آروغ‌، سکسکه و بالا‌آوردن شیرخوار

آروغ‌، سکسکه و بالا‌آوردن شیرخوار - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

آروغ‌

در حین شیرخوردن همراه با مکیدن هوا وارد معده نوزاد می‌شود. این حالت بعد شیرخوردن با شیشه شیر و سینه ایجاد می‌شود؛ ولی در حالت شیرخوردن با شیشه شیر بیشتر است. وقتی این اتفاق افتاد شیردادن را متوقف کنید. چون هر چه بیشتر نوزاد شیر بخورد، هوای بیشتری وارد معده او می‌شود.

بهترین راه این است که مدام آروغ او را بگیرید تا احساس ناراحتی نکند. اگر با شیشه به او شیر می‌دهید بعد از خوردن هر ۵۰ گرم، آروغ او را بگیرید. اگر با سینه به او شیر می‌دهید، در هنگام عوض‌کردن سینه‌ها آروغ او را بگیرید. تغذیه با شیر مادر هوای کمتری وارد معده نوزاد می‌کند.

سکسکه

اغلب نوزادان زیاد سکسکه می‌کنند. اگر نوزاد در حین شیردهی سکسکه کرد، او را جا‌به‌جا کنید و سعی کنید آرامش کنید و سپس بعد از قطع سکسکه دوباره شیردهی را ادامه دهید. اگر بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه سکسکه قطع نشد، چند دقیقه بعد شیردهی را ادامه دهید. این کار سکسکه را قطع می‌کند. اگر نوزاد اغلب سکسکه می‌کند، سعی کنید در حین آرامش و قبل از گرسنگی شدید به او شیر دهید. این کار سکسکه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بالاآوردن

بالاآوردن نیز یکی از حالات رایج در حین شیردهی نوزاد است. گاهی بالاآوردن به این دلیل است که نوزاد بیش از اندازه شیر خورده است و در حین آروغ‌زدن یا سکسکه‌کردن بالا می‌آورد. اصلاً نگران نباشید، هیچ کدام از این علائم نگران‌کننده نیستند. این حالت هیچ وقت باعث خفگی، سرفه یا ناراحتی نمی‌شود، حتی اگر نوزاد در خواب باشد. برخی از نوزادان بیش از سایرین بالا می‌آورند و این حالت در برخی از نوزادان در سال اول زندگی ادامه دارد.

مادران باید تفاوت بین بالا‌آوردن و استفراغ شدید را بدانند. بالاآوردن آهسته هست؛ ولی استفراغ‌کردن شدید است و اغلب باعث ناراحتی نوزاد می‌شود. نوزاد در زمان استفراغ‌کردن حجم زیادی را بالا می‌آورد. اگر نوزاد شما به دفعات زیادی در حین روز بالا می‌آورد یا اینکه در استفراغ او خون یا رنگ سبز روشنی مشاهده کردید، حتماً به متخصص اطفال مراجعه کنید.

در زیر به اقداماتی برای کاهش بالاآوردن نوزاد اشاره شده است:
    • با آرامش به نوزاد شیر دهید.
    • شیردادن را یک دفعه قطع نکنید و از ایجاد سر و صدا و نور شدید در هنگام شیردهی خودداری کنید.
    • حداقل هر سه تا ۵ دقیقه در حین شیردهی، آروغ نوزاد را بگیرید.
    • هنگامی که نوزاد کاملاً خوابیده است به او شیر ندهید.
    • ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از شیردهی نوزاد را به حالت نشسته نگه دارید.
    • بلافاصله بعد از شیردهی با نوزاد بازی نکنید.
    • قبل از اینکه نوزاد شدیداً گرسنه شود به او شیر دهید.
    • بالشت زیر سر نوزاد قرار دهید و او را به پشت بخوابانید. در این حالت چون سر بالاتر از بدن قرار دارد، از بالا‌آوردن نوزاد جلوگیری می‌شود.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید