ختنه‌کردن نوزادان پسر

ختنه‌کردن نوزادان پسر - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

ختنه‌کردن عملی است که در آن پوست اضافه سر آلت نوزادان پسر برداشته می‌شود و بخیه می‌شود. با وجود اینکه علت انجام این عمل از ابتدا توجیه مذهبی داشته است، ولی امروزه این عمل از نظر علمی تأیید شده است. احتمال ایجاد عفونت ادراری در نوزادانی که ختنه می‌شوند نسبت به سایر نوزادان کمتر است و برخی از تحقیقات انجام‌شده‌ حاکی از این هستند که ختنه احتمال ابتلا به سرطان پروستات در سنین بالا را کاهش می‌دهد. ختنه نوزادان پسر یکی از دغدغه‌هایی است که در روزهای اول تولد نوزاد، فکر والدین را درگیر خود می‌کند و ممکن است سؤال‌های زیادی را در ذهن آنها به وجود آورد. در این مقاله سعی کرده‌ایم به برخی از این سؤالات پاسخ دهیم.

روش‌های انجام ختنه

به طور کلی ختنه به دو روش جراحی یا حلقوی با بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی انجام می‌شود. بهتر است از بی‌هوشی عمومی استفاده شود، چون کودک به آرامی می‌خوابد و هیچ دردی احساس نمی‌کند. اگر از بی‌حسی استفاده شود ممکن است در حین عمل کودک بترسد، گریه کند و تکان بخورد و در نتیجه در عمل خللی وارد کند. ختنه‌کردن یک عمل ساده و در عین حال پیچیده است که برای انجام آن حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا عوارض بعد از عمل به حداقل برسند. بهتر است این کار در بیمارستان و زیر نظر پزشک انجام شود. بعد از بخیه باید آلت تناسلی نوزاد را با دقت با آب و صابون بشویید. لازم نیست که سر آلت را دائم تمیز کنید؛ ولی باید وضعیت او را بررسی کنید و ببینید که نوزاد به راحتی ادرار می‌کند یا خیر. اگر نوزاد در حین ادرار‌کردن مشکل دارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان انجام ختنه

بهتر است ختنه‌کردن در سنین کم یعنی چند روز بعد از تولد نوزاد انجام شود. در مورد برخی از نوزادان به هیچ عنوان نباید این زمان را به تأخیر انداخت. نوزادانی که به طور مادرزادی کلیه‌های بزرگی دارند و ادرار از مثانه به کلیه می‌رود، باید این عمل را سریع‌تر انجام دهند.

بعد از ختنه

معمولاً بعد از ختنه‌کردن نوزاد جشن می‌گیرند. نوزاد باید لباس راحت بپوشد. در چند روز اول سر آلت تناسلی قرمز می‌شود و ممکن است ترشحاتی را مشاهده کنید، نگران نباشید به مرور زمان خوب می‌شود و تمام علائم بعد از چند هفته از بین می‌روند. اگر محل مورد نظر قرمز شود یا زخم شود و ترشحات زرد رنگی از آن خارج شود، به معنای عفونت است. این حالت خیلی رایج نیست، در صورت ایجاد چنین حالتی به پزشک مراجعه کنید. گاهی یک تکه گوشت از ختنه‌گاه می‌افتد. هر بار که نوزاد حمام می‌کند باید این پوست را به آرامی کنار بزنید. سر آلت را به خوبی تمیز کنید. وقتی که آلت نوزاد خوب شد دیگر نیازی به مراقبت نیست.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید