تغییرات جسمی دوران بلوغ در پسران

تغییرات جسمی دوران بلوغ در پسران - میترانیتا

تغییرات جسمی زیادی طی بلوغ در پسران روی می‌دهد. در این مقاله به تغییرات جسمی که در دوران بلوغ در بدن پسرها اتفاق می‌افتد، نگاهی می‌‏اندازیم.

معمولاً اولین نشانه بلوغ در پسران بزرگ شدن بیضه‌ها است. بافت پوست کیسه بیضه نیز تغییر می‌‏کند. آلت تناسلی بزرگ‌‌تر و پهن‌‏تر می‏‌شود.

بیضه‏‌ها و آلت تناسلی تغییر می‌‏کنند. توجه داشته باشید که آلت تناسلی در هر فردی از نظر اندازه و شکل متفاوت است. روند ۵ مرحله‏‌ای که اندام‏‌های تناسلی (آلت تناسلی، کیسه بیضه و موهای شرمگاهی) طی دوران بلوغ سپری می‏ک‌نند را مراحل تانر می‏‌نامیم.

مو در کل بدن شما رشد می‏‌کند. مو روی صورت، مانند ریش، قفسه سینه، سبیل یا خط ریش، پاها، زیر بغل و اطراف آلت تناسلی رشد می‏‌کند. معمولاً در ابتدای بلوغ این موها نازک هستند اما هر چه به انتهای دوران بلوغ نزدیک می‌‏شوید ضخیم‌تر و محکم‌‏تر می‏‌شوند.

شانه‌‏ها پهن‌‏تر می‏‌شوند، ماهیچه‏‌ها بزرگ‌تر و قوی‌‏تر می‌‏شوند و اضافه وزن پیدا می‏‌کنید. بعضی از پسرها از نظر فیزیکی سریع‌تر رشد می‏‌کنند. همه پسرها در یک زمان و با یک سرعت رشد نمی‏‌کنند. بعضی زودتر و بعضی دیرتر رشد می‏‌کنند.

ممکن است متوجه شوید «سیب آدم» که همان حنجره است در جلو گلو برجسته شده است. تن صدا خش‌دار و کلفت می‏‌شود. زمانی که رشد حنجره پایان یافت صدای شما حالت عادی پیدا می‌‏کند و احتمالاً کلفت‌‏تر از قبل خواهد شد. ممکن است صدای شما پشت تلفن مثل صدای پدرتان شود که می‏‌توانید با این کار دیگران را گول بزنید (البته توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید!)
به نظر می‌‏رسد پستان‏‌ها کمی رشد می‏‌کنند. (امری کاملاً طبیعی است و معمولاً بعد از پایان دوران بلوغ برطرف می‌‏شود)

تغییرات جسمی دوران بلوغ در پسران - میترانیتا

بدن شما شروع به تولید هورمون‌‏های جنسی می‏‌کند. در این مرحله است که احساسات جنسی و نعوظ بیشتر می‏‌شود. گاهی اوقات نعوظ به دلیل هیجان یا عصبانیت است و گاهی اوقات هم به‌خودی‌خود اتفاق می‌‏افتد. نعوظ در ابتدا ناراحت‌کننده است اما هیچ کس متوجه آن نمی‏‌شود. با ورزش کردن مشکل نعوظ را به راحتی برطرف کنید.

احتلام

ممکن است در خواب دچار احتلام شوید. احتلام به خروج منی در خواب گفته می‌شود که به طور ناگهانی و با فشار (پرتاب منی) صورت می‌گیرد.
احتلام در طی دوران بلوغ بسیار طبیعی است. ممکن است پسرها صبح بعد از بیدار شدن احساس کنند لباس زیر یا ملحفه آنها خیس است. احتلام به مرور و پس از اتمام روند بلوغ از بین می‌‏رود.

تستوسترون

بیضه‏‌های شما ماده شیمیایی یا هورمونی به نام تستوسترون ترشح می‏‌کند. تستوسترون باعث قد کشیدن و تغییر شکل شما می‏‌شود و همچنین باعث می‏‌شود بیضه‏‌های شما اسپرم تولید کنند.

گرسنگی و خواب‏‌آلودگی

ممکن است بیشتر از قبل احساس خستگی و گرسنگی کنید. به یاد داشته باشید بلوغ زمان رشد سریع است. به حداقل ۹ ساعت خواب و غذای سالم نیاز دارید تا رشد کنید.

ورزش مرتب

به ورزش‌هایی مانند دوچرخه‏‌سواری یا شنا بپردازید تا بتوانید آنها را به راحتی انجام دهید. در ورزش‌‏های تیمی شرکت کنید. ورزش باعث قوی‏‌تر شدن قلب و سالم ماندن می‏‌شود و ذهن شما را از تغییرات ناخوشایندی که با آن روبرو هستید دور نگه می‏‌دارد. همچنین کمک می‏‌کند تا راحت‌تر بخوابید.

نعوظ

نعوظ زمانی اتفاق می‏‌افتد که آلت تناسلی سفت و بزرگ می‏‌شود. این مسئله زمانی اتفاق می‏‌افتد که پسران افکار جنسی دارند یا به طور فیزیکی تحریک‌شده‌اند. در طی دوران بلوغ پسرها بیشتر از همیشه حتی گاهی بدون هیچ‏گونه تحریکی دچار نعوظ می‏‌شوند که کاملاً طبیعی است.

بسیاری از نعوظ‏‌ها به طور مستقیم نیست بلکه بعضی به سمت بالا یا طرفین است. تعداد زیادی از پسرها نگران این مسئله هستند که سایز آلت تناسلی آنها از دیگران کوچک‌تر است، اما باید بدانند که اکثر آلت‏‌های تناسلی در هنگام نعوظ به یک اندازه هستند. هرگز بدن خود را با دیگران مقایسه نکنید، بدن ما با یکدیگر متفاوت است.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید