مشکلات پوستی نوزادان

مشکلات پوستی نوزادان - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

والدین بعد از مشاهده هرگونه علائم کهیر یا مشکلات پوستی روی صورت نوزادان نگران می‌شوند. برخی از مشکلات خطرناک هستند و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله به برخی از علائم مشکلات پوستی در نوزادان می‌پردازیم.

ماه گرفتگی

اغلب ماه‌گرفتگی‌ها خطرناک نیستند. برخی از آنها بعد از تولد بزرگ‌تر می‌شوند، از بین می‌روند یا برای همیشه روی پوست باقی می‌مانند.

جوش

گاهی جوش‌های ریزی روی پیشانی و گونه‌‌های برخی از نوزادان ایجاد می‌شود. این جوش‌ها معمولاً در سه تا چهار هفته بعد از تولد به خاطر تغییرات هورمونی در غدد چربی نوزاد ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها به مرور زمان طی چند ماه از بین می‌روند. صورت نوزاد را روزانه با آب و صابون بچه بشویید و سعی کنید آن را زیاد چرب نکنید. اگر جوش‌ها طی شش ماه از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید.

قرمز‌شدن و سوختگی پای نوزاد در اثر استفاده از پوشک

قرمز‌شدن و سوختگی پا برای نیمی از نوزادان ایجاد می‌شود و اغلب بین ۸ تا ۱۰ ماهگی، یعنی درست بعد از شروع غذاخوردن نوزاد ایجاد می‌شود. اغلب این حالت به خاطر ماندن بیش از اندازه ادرار یا مدفوع در پوشک به وجود می‌آید یا ممکن است پوست نوزاد به برخی از مواد پوشک حساسیت نشان دهد.

برای جلوگیری از این حالت سعی کنید پوشک نوزاد را زود به زود عوض کنید و پای نوزاد را با یک دستمال مرطوب یا کمی آب گرم بشویید و سپس از برخی از کرم‌های موجود در بازار برای رفع قرمزی و سوختگی پا استفاده کنید. فقط زمانی از صابون استفاده کنید که مدفوع به راحتی پاک نمی‌شود. شلوار پلاستیکی پای نوزاد نکنید و سعی کنید پوشک او را همیشه مخصوصاً شب‌ها شل ببندید.

برای رفع سوختگی و قرمزی پای نوزاد می‌توانید از اکسید روی یا وازلین استفاده کنید. سعی کنید در ساعاتی از روز پای نوزاد را باز کنید تا در معرض هوا قرار گیرد. اگر شرایط بدتر شد حتماً به دکتر مراجعه کنید. در برخی مواقع عفونت قارچی می‌تواند باعث ایجاد قرمزی و سوختگی پای نوزاد شود و دکتر برای درمان آن بیشتر کرم ضدقارچ تجویز می‌کند.

اگزما

اگزما عارضه‌ای پوستی است که اغلب در کودکان دارای سابقه ژنتیکی ایجاد می‌شود. در دو تا شش ماهگی، قرمزی، خارش و جوش‌های کوچکی روی صورت نوزاد ایجاد می‌شوند. اگر آنها را درمان نکنید روی بازوها و بدن او نیز به وجود می‌‌آیند. هر چه نوزاد بزرگ‌تر شود، این آثار روی بازوها، زانو و آرنج او آشکارتر می‌شوند. این حالت در ۶۰ درصد از نوزادان با افزایش سن بیشتر می‌شود. می‌توانید این بیماری را به خوبی درمان کنید، ولی هیچ راه حل قطعی برای آن وجود ندارد.

حساسیت پوستی

در برخی مواقع قرارگرفتن در معرض برخی از مواد و لباس‌ها برای نوزاد ایجاد حساسیت می‌کند و اغلب با از بین‌بردن عامل حساسیت، برطرف می‌شود. اگر نوزاد به چیزی حساسیت داشته باشد، بعد از چند ساعت تماس با آن ایجاد حساسیت می‌کند. استفاده از پماد کورتیزون خفیف برای درمان این نوع آلرژی مناسب است. برای کاهش خارش شدید، از کمپرس آب گرم استفاده کنید. ممکن است نوزاد برای کاهش خارش با نظر پزشک به آنتی‌هیستامین و در برخی مواقع به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد. در صورت تداوم حساسیت، به پزشک مراجعه کنید.

سرخجه

سرخجه، سرخچه یا سرخک آلمانی، نوعی عفونت ویروسی است که اکثر اطفال قبل از رفتن به مهد این بیماری را می‌گیرند. این بیماری ویروسی دو هفته طول می‌کشد و با یک تب شدید بین سه تا هفت روز شروع می‌شود. زمانی که تب از بین می‌رود، لکه‌های قرمزی روی شکم و سایر نقاط بدن ایجاد می‌شوند.

بهتر است سایر نوزادان و کودکان از نوزاد مبتلا به سرخجه دوری کنند. نوشیدن مایعات فراوان، حمام با آب ولرم و استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن، با تجویز پزشک، برای کاهش ناراحتی‌های این بیماری مفید هستند. در مواردی نادر ممکن است کودک دچار تشنج شود یا سیستم ایمنی او خیلی ضعیف شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید