رژیم غذایی متعادل کودکان نوپا

رژیم غذایی متعادل کودکان نوپا - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

رشد کودک نوپا سریع است؛ بنابراین به ترکیب صحیحی از مواد مغذی و کالری‌ها نیاز دارد. رژیم‌های غذایی متنوعی برای رشد کودک وجود دارند. سعی کنید انواع غذاها را در رژیم غذایی کودکان بگنجانید تا عادات غذایی مثبتی در آنها ایجاد شود. به هرحال ایجاد یک رژیم متعادل برای کودکان کار سختی است.

کودک نوپا به چه نوع رژیم غذایی نیاز دارد؟

در وعده‌های غذایی کودک غذاهای خوش‌طعم و شیرین قرار دهید تا با طعم انواع غذاها آشنا شود. در درست‌کردن غذا تنوع به خرج بدهید تا کودک با شوق غذا بخورد.

به کودکان خود غذاهای زیر را بدهید:

نشاسته

کنار هر وعده غذایی مواد نشاسته‌ای قرار دهید. مواد نشاسته‌ای شامل مواد زیر هستند:

  • غلات و حبوبات
  • پاستا
  • برنج
  • سیب‌زمینی

غذاهای دارای آرد برای کودکان مفید هستند، ولی خیلی از آردهای سبوس‌دار استفاده نکنید. این نوع آردها سنگین هستند و اشتهای کودک را کور می‌کنند.

میوه

مصرف میوه برای بدن نوزادان ضروری است، چون دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودکان هستند. کودکان از طعم میوه‌ها بیشتر از سبزی‌ها لذت می‌برند، چون شیرین هستند. میوه‌‌ها و سبزی‌ها را در رژیم غذایی کودکان قرار دهید تا به آنها به عنوان بخشی از غذای خود عادت کنند. گاهی به کودک میوه و سبزی‌های جدید بدهید. می‌توانید میوه‌ها را به شکل‌های زیبایی دربیاورید تا برای کودک جذاب باشند. موز، کیوی و توت‌فرنگی میوه‌های مورد علاقه خیلی از کودکان هستند. ذرت، کلم، بروکلی و گل کلم از جمله سبزی‌های خوش‌رنگ هستند.

سعی کنید همیشه میوه را در غذاهای کودکان بگنجانید تا کودک یاد بگیرد که میان‌وعده فقط شیرینی، شکلات، بیسکوئیت یا کیک نیست.

غذاهای دارای آهن و پروتئین بالا

کودک باید روزانه غذاهای داری پروتئین و آهن مصرف کند. بهترین منابع دارای پروتئین و آهن مواد غذایی زیر هستند:

  • گوشت
  • ماهی
  • تخم‌مرغ
  • انواع آجیل‌ها، کره بادام‌زمینی و کره بادام
  • عدس، نخود و لوبیا

ممکن است کودکان نوپا به خوبی نتوانند آجیل‌ها را بجوند؛ بنابراین سعی کنید خوب آنها را له کنید. مطمئن شوید تمام محصولات گوشتی که می‌خرید سالم و با کیفیت هستند و بدون مواد افزودنی هستند. هنگام پخت غذاها را خوش‌طعم و خوش‌بو کنید تا کودک از خوردن آنها لذت ببرد.

لبنیات

لبنیات دارای کلسیم زیادی هستند و این ماده برای رشد استخوان و دندان‌ها ضروری است. در واقع کودکان باید روزانه سه بار لبنیات مصرف کنند.

مواد لبنی شامل مواد زیر هستند:

  • پنیر
  • شیر
  • ماست

اگر می‌خواهید به کودک ماست بدهید سعی کنید از ماست کم‌چرب که کمی شکر دارد استفاده کنید. می‌توانید برای شیرین‌کردن ماست از انواع میوه‌ها استفاده کنید. شیر هم منبع کلسیم خوبی برای کودکان است، ولی به نسبت دوران نوزادی،کودکان نوپا کمتر به شیر نیاز دارند. روزانه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر شیر به کودک بدهید. بیشتر از این مقدار به کودک نوپا شیر ندهید، چون اشتهای او کم می‌شود. تا دو سالگی به کودک شیر پرچرب بدهید. شیر پرچرب دارای ویتامین A بیشتری نسبت به شیر کم‌چرب است. دیگر نیازی نیست که به کودک شیر خشک بدهید. کودک نوپا تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی می‌گیرد.

آیا غذایی هست که برای کودک مضر باشد؟

برخی از غذاها پرکالری هستند، ولی مقوی نیستند، مثلاً غذاهای دارای شکر و چربی زیاد پرکالری هستند، ولی انرژی زیادی تولید نمی‌کنند.

شیرینی و شکلات

سعی کنید این مواد را در وعده هر روز قرار ندهید. شکر مقوی نیست و اشتهای کودک را کور می‌کند و همچنین ممکن است به دندان‌های کودک نوپا آسیب برساند.

غذاهای شور

کودک نوپا روزانه به ۲ گرم نمک نیاز دارد. در زیر به راهکارهایی برای کنترل نمک دریافتی بدن کودکان اشاره شده است:

  • پفک، چیپس و اسنک‌های شور را بیش از یک بار در هفته به کودک ندهید. یک بسته کامل پفک یا چیپس برای کودک زیاد است؛ بنابراین فقط مقداری از آن را به او بدهید.
  • سعی کنید به غذای کودک خود نمک اضافه نکنید. با استفاده از انواع گیاهان و ادویه‌ها به غذاهای او طعم بدهید. اگر بقیه اعضای خانواده چاشنی‌های اضافه دوست دارند، غذای کودک را جدا کنید.
  • غذاهای بیرون به کودک خود ندهید، چون اغلب این غذاها دارای نمک زیادی هستند. اگر مجبور شدید به کودک خود غذای آماده بدهید، مقدار کمی از این غذاها را به او بدهید.

روغن ماهی

روغن ماهی دارای مقدار زیادی امگا ۳، ویتامین و مواد معدنی است. ماهی قزل‌آلا و ماهی تن دارای مقدار زیادی روغن ماهی هستند. لازم نیست که این ماده را زیاد به کودکان خود بدهید. چون روغن ماهی حاوی مقدار کمی مواد سمی است که در طول زمان ایجاد می‌شود. یک یا دو بار در هفته به کودک خود از این ماده غذایی را بدهید. خوردن ماهی سفید برای کودکان بلامانع است، ولی برخی از ماهی‌های سفید حاوی مقدار کمی روغن ماهی هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود که کودکان بیش از ۴ بار در هفته ماهی نخورند. به کودکان گوشت کوسه ندهید، چون داری جیوه بیشتری نسبت به سایر ماهی‌ها است.

آیا کودک به مکمل‌های ویتامین‌ها نیاز دارد؟

متخصصان توصیه می‌کنند که تمام کودکان بین ۶ تا ۵ سال مکمل‌های دارای ویتامین A،‏ C و D مصرف کنند. این ویتامین‌ها برای رشد آنها ضروری هستند.

برای کودکانی که دارای شرایط زیر هستند،‌ مصرف مکمل ضروری است:

  • کودکانی که کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.
  • کودکانی که پوستی تیره دارند.
  • کودکانی که از لحاظ ژنتیکی با کمبود ویتامین مواجه هستند.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید