نکاتی درباره غذای کودک نوپا

نکاتی درباره برنامه غذایی کودک نوپا - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

رشد فیزیکی کودک از سال اول به بعد کندتر از سال اول زندگی می‌شود و این موضوع به خاطر فعالیت فیزیکی و روند رشد طبیعی کودک است. هر کودک بنا به الگوی رشد خاص خود باید انواع غذاها را مصرف کند. اشتهای هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و باید برنامه غذایی او را براساس اشتها، وزن و روند رشد او تنظیم کرد.

چه مقدار چربی مورد نیاز کودک نوپا است؟

اگر نگران اضافه وزن کودک در آینده هستید و فکر می‌کنید کودکتان ژنتیک چاقی دارد، مصرف انواع چربی‌ها را برای او محدود کنید، ولی توجه داشته باشید که کودک برای رشد مغزی و جسمی در سال‌های اول زندگی خود به چربی کافی و متعادل نیاز دارد. نیمی از کالری مورد نیاز کودک در دو سال از چربی‌ها گرفته می‌شوند؛ بنابراین بعد از ۲ سالگی می‌توانید رژیم غذایی او را تنظیم کنید تا فقط یک سوم از کالری خود را از مصرف چربی‌ها بدست آورد.

غذاخوردن کودک نوپا

کودکان در این سن به خاطر روند رشد و تکامل مغزی، رفتارهای مختلفی را از خود نشان می‌دهند. برخی از این رفتارها را ممکن است در نحوه غذاخوردن آنها نیز مشاهده کنید. مثلاً ممکن است غذا را در دهان خود نگه دارد و آن را نبلعد و حتی غذا را بیرون بریزد و چند ساعت بعد علاقه زیادی به خوردن همان غذا نشان دهد. نگران نباشید تمام این رفتارها طبیعی هستند و با افزایش سن از بین می‌روند.

برنامه غذایی کودک نوپا

برنامه غذایی نوپاها باید شامل انواع مواد غذایی از جمله نشاسته، پروتئین، چربی و انواع ویتامین‌ها باشد و تمام این مواد به طور متعادل در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. بهتر است برنامه غذایی کودکان، کم‌حجم ولی به دفعات بیشتر باشد تا سیستم گوارش آنها در هنگام هضم با مشکل مواجه نشود.

اشتهای کودکان نوپا

اشتهای کودک نوپا در هر زمانی متفاوت است و نباید توقع داشت که همیشه میزان اشتهای او ثابت باشد. ممکن است کودکان در سال اول زندگی خود اشتهای خوبی داشته باشند، ولی به مرور زمان اشتهای آنها کاهش یابد. این کاهش اشتها کاملاً طبیعی است چون روند رشد کودکان نسبت به قبل کندتر شده است؛ بنابراین به غذای کمتری نیاز دارند. به طورکلی موارد زیادی در میزان اشتهای کودک دخیل هستند. برخی از کودکان عادات غذایی نادرستی دارند، مثلاً از مواد قندی زیادی استفاده می‌کنند و همین مواد باعث کاهش اشتهای آنها می‌شود. برخی از مادران به دلیل کمبود وقت به کودک، تند غذا می‌دهند و توجه خاصی به رفتارهای غذایی او ندارند. به هرحال موارد بالا و خیلی از موارد دیگر در تعیین میزان اشتهای نوزاد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

چگونه کودک نوپا از غذاخوردن لذت می‌برد؟

  • هر روز سر ساعت خاصی به کودک غذا بدهید.
  • کودک نباید در هنگام غذاخوردن خیلی گرسنه یا خسته باشد.
  • فاصله میان‌وعده و وعده اصلی را به گونه‌ای تنظیم کنید که کودک گرسنه شود.
  • میان‌وعده نباید خیلی شیرینی و پرحجم باشد.
  • در آرامش و دور از هرگونه استرس به او غذا بدهید.
  • برای غذاخوردن او را در فشار قرار ندهید و اجازه دهید خودش درباره سیرشدنش تصمیم بگیرد.
  • غذا را زود به زود عوض نکنید.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید