رشد کلامی کودک نوپا

رشد کلامی کودک نوپا - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

معمولاً کودکان نزدیک ۱۸ ماهگی کلمات شکسته و کوتاهی را ادا می‌کنند. گنجینه لغات کودک در سن یک سالگی ۱۰۰۰ کلمه است و این میزان تا سن سه سالگی به ۲۰۰۰ کلمه می‌رسد. در ابتدا ممکن است تمام کلمات کودکان را متوجه نشوید، ولی به مرور زمان با آنها آشنا می‌شوید. او در ایجاد خیلی از صداها مشکل دارد. تلفظ برخی از حروف برای او سخت است. ولی در نهایت منظور خود را به شما می‌فهماند.

تا سن ۱۸ ماهگی کودک باید بتواند چند کلمه را تلفظ کند. اگر کودک شما این توانایی را ندارد حتماً به دکتر مراجعه کنید. کودکانی که از بدو تولد در معرض دو زبان قرار دارند، ممکن است دیرتر شروع به حرف زدن کنند، ولی در نهایت این توانایی ر ا یاد می‌گیرند. سعی کنید با او زیاد حرف بزنید.

با صحبت کردن با کودک می‌توانید توانایی کلامی او را تقویت کنید. هنگام صحبت‌کردن با کودکان مثل بچه‌ها صحبت نکنید و سعی کنید از کلمات و جمله‌های کامل استفاده کنید. به طور واضح و ساده صحبت کنید. برای او داستان‌سرایی کنید. سعی کنید کارهایی که در حین روز انجام می‌دهید را برای کودک بگویید. کلماتی که کودک می‌گوید را دوباره تکرار کنید و سعی کنید با آنها جمله بسازید. زمان زیادی را صرف کتاب‌خواندن کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که صحبت‌کردن والدین با هم نیز تأثیر مثبتی در بهبود توانایی گفتاری کودکان دارد. سؤالاتی طرح کنید که جواب آنها بله یا خیر باشد.

به طور کلی رشد کلامی کودک از جمله موارد زیر هستند:

  • آمادگی بدنی: رشد و تکامل اعصاب و اندام‌های گفتاری
  • آمادگی ذهنی: رشد و تکامل مغز
  • الگوپذیری از رفتار دیگران: کودک به نحوه صحبت‌کردن دیگران نگاه می‌کند و از آنها الگوپذیری می‌کند.
  • تمرین: امکان صحبت‌کردن اطرافیان با یکدیگر
  • انگیزه: کودک انگیزه زیادی برای ارتباط با دیگران دارد.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید