نگرانی‌های والدین درباره واکسیناسیون کودکان

نگرانی‌های والدین درباره واکسیناسیون کودکان - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

برخی از والدین درباره واکسیناسیون و مشکلات بعد از تزریق واکسن نگران هستند. پدر و مادر ممکن است تحت تأثیر برخی تبلیغات غلط قرار گیرند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به برخی از نگرانی‌های والدین درباره تزریق واکسن اشاره کنیم.

واکسن از شیوع بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. واکسن دارای میکروب ضعیف‌شده بیماری مثل فلج اطفال، اوریون، سرخک و غیره است. زمانی که بدن کودک در معرض این بیماری‌ها قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن در مقابل این میکروب مقاومت نشان می‌دهد و این کار به مبارزه بدن در مقابل این میکروب کمک می‌کند.

آیا واکسن کاملاً مؤثر است؟

واکسن سرخک اولین بار در سال ۱۹۶۳ برای همه قابل دسترس شد. قبلاً همه افراد قبل از سن ۲۰ ماهگی به این بیماری مبتلا می‌شدند. هزاران نفر جان می‌باختند و تعداد بی‌شماری به شدت مریض می‌شدند). زمانی که استفاده از این واکسن فراگیر شد، تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شدند، ۹۹ درصد کاهش یافت. قبل از اینکه واکسنی برای سیاه‌سرفه اختراع شود، سالانه یک‌صد هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شدند و هزاران نفر می‌مردند. هم‌اکنون سالانه ۷۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، ولی در برخی نقاط جهان که امکان استفاده از این واکسن فراهم نیست، متأسفانه سالانه ۳۰۰۰۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

به طورکلی واکسن تا ۹۰ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند. در یک جامعه تمام کودکان باید واکسن بزنند، چون اگر کودکی واکسن نزند بیماری او شیوع پیدا می‌کند؛ بنابراین واکسن‌زدن نه تنها برای سلامت خود کودک، بلکه برای سلامت سایر کودکان نیز ضروری است.

عوارض بعد از واکسن

به هرحال واکسن ‌زدن عوارض جانبی کمی را برای کودکان ایجاد می‌کند. ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق واکسن، کودک تب می‌کند و گیج می‌شود. برخی از کودکان اشتهای خود را از دست می‌دهند. گاهی اوقات هم نقطه تزریق، قرمز و متورم می‌شود. اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید