چطور جلوی دروغ ‌گفتن کودکان خردسال را بگیریم؟

دروغ ‌گفتن کودکان خردسال - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

همه کودکان گهگاهی دروغ می‌گویند. اگرچه دروغ بخشی طبیعی از روند رشد کودک است، ولی والدین نباید دروغ ‌گفتن آنها را نادیده بگیرند. هر یک از والدین باید صداقت و درستکاری را به کودک خود آموزش دهند تا فرزندان از سن پایین با رفتارهای مناسب آشنا شوند.

معمولا خردسالان به دلایل زیر دروغ می‌گویند:

  • کودکان خردسال عالم واقعیت و تخیلات خود را از هم جدا نمی‌کنند.
  • خردسالان می‌خواهند از عواقب عملکرد خود در امان باشند.
  • خردسالان به مرور زمان به دروغ‌ گفتن عادت می‌کنند.

در سن ۴ سالگی کودکان نمی‌دانند چه چیزی واقعاً درست است. آنها نمی‌توانند بین عالم واقعیت و تخیلات خود تفاوتی قائل شوند. به داستان‌های ذهنی او گوش دهید. مثلاً اگر کودک به شما گفت که می‌خواهد فردا با دوست خیالی خود پرواز کند، به او بگویید که فکر بسیار خوبی است. لازم نیست که به او یادآوری کنید که این داستان تخیلی و ذهنی است.

به او یاد دهید که وقتی دروغ می‌گوید باید با عواقب آن رو‌به‌رو شود. رعایت این اصول راحت هستند. کودک باید با عواقب دروغ‌ گفتن رو‌به‌رو شود. خردسالان را مجبور به دروغ‌گفتن نکنید. اگر با عصبانیت با او برخورد کنید، او را مجبور به دروغ ‌گفتن می‌کنید. حتی در صورت عصبانیت با او با ملایمت برخورد کنید. سعی کنید شرایط به گونه‌ای باشد که کودک همیشه به شما راست بگوید.

زمانی که کودک حقیقت را می‌گوید او را تشویق کنید. دروغ‌گفتن یک عادت مخرب است. صبور باشید و هرگز او را دروغگو صدا نکنید. چون احساس بدی به او می‌دهید و چیزی را تغییر نمی‌دهد. همیشه کودک را تشویق به راست‌گویی کنید. افرادی که راست می‌گویند را تحسین کنید. همیشه به یاد داشته باشید که اصلاح رفتار کودک زمان می‌برد.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید