۷ راه‌حل مناسب برای تغذیه کودکان بدغذا

۷ راه‌حل مناسب برای تغذیه کودکان بدغذا - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

احتمالاً شما به عنوان پدر یا مادر مایل هستید که کودکانتان از انواع غذاها بخورند. خوردن انواع غذاها برای خردسالان ضروری است، ولی خیلی از آنها از خوردن انواع غذاها امتناع می‌کنند. در این مقاله چند راه‌حل‌ برای مقابله با بدغذایی کودکان پیشنهاد می‌شود.

۱. به طور هم‌زمان غذاهای متفاوت درست نکنید.

غذا را جلوی کودک قرار دهید و به او بگویید اگر گرسنه هستی بخور و اگر نمی‌خواهی نخور و تا وعده غذایی بعدی صبر کن. چون الان چیز دیگری برای خوردن نیست. خردسالان خودشان درباره خوردن غذا تصمیم می‌گیرند.

۲. غذاها را با ادویه‌های مختلف طعم‌دار کنید.

با طعم‌دار‌کردن غذاهای مختلف می‌توانید انواع مواد غذایی مغذی را به کودکان بدهید. مثلاً برخی از خردسالان سیر دوست دارند، ولی زیتون دوست ندارند. می‌توانید زیتون را با سیر طعم‌دار کنید تا برای کودک دلپذیر شود. سیر طعم خیلی از غذاها را خوش‌طعم می‌کند.

۳. با ترفندهای خاصی سبزی‌ها را در وعده غذایی آنها بگنجانید.

اکثر کودکان علاقه‌‌ای به خوردن انواع سبزی‌ها ندارند. چون بیشتر سبزی‌ها به عنوان سالاد یا آب‌پز مصرف می‌شوند و طعم لذیذی برای کودکان ندارند. این مواد غذایی مفید را باید با ترفند‌های خاصی به خردسالان خورانده شود. هرچه شما به خوردن این غذاها بیشتر اصرار کنید، او بیشتر امتناع می‌کند و نهایتاً او پیروز می‌شود. سبزی‌‌ها را با غذاهای اصلی ترکیب کنید مثلاً می‌توانید در غذاهای اصلی خود از بادمجان، نخودفرنگی، برنج، کدو، گوجه‌فرنگی و ریحان استفاده کنید. یک ترفند دیگر این است که وقتی کودک گرسنه است اول به او انواع سبزی‌ها را بدهید.

۴. سعی کنید شام را با هم بخورید.

حتماً تا حالا شنیده‌اید که کودکانی که با والدین خود غذا می‌خورند، رژیم غذای سالم‌تر و گنجینه لغات بهتری دارند. این کار را هر شب انجام دهید، ولی کودکان برای مدت زمان زیادی نمی‌توانند پشت میز بنشینند. خردسالان فقط ۱۵ دقیقه می‌توانند پشت میز بنشینند.

با این کار خردسالان عادات غذایی خانواده را از نزدیک مشاهده می‌کنند. اگر کودک غذای خود را تمام کرد، می‌تواند میز را ترک کند، ولی نباید با بازی‌کردن و ایجاد سر و صدا حواس دیگران را پرت کند. او می‌تواند به اتاق خود برود و بازی کند. والدین نیز نباید در هنگام غذاخوردن به تلفن جواب بدهند یا تلویزیون تماشا کنند.

۵. همیشه یک قاشق از غذای کودک بخورید.

برخی اوقات طعم برخی از غذاها خوب نیست؛ بنابراین قبل از اینکه غذا را به خردسالان بدهید طعم آن را بچشید. برای ترغیب کودک جلوی او چند قاشق از غذای او بخورید و اگر طعم آن خوب است او را در خوردن آن تشویق کنید، ولی اگر طعم خوردن غذا خوب نیست، به او بگویید که مجبور به تمام‌کردن غذا نیست.

۶. برای خوردن غذا او را تشویق کنید.

اگر کودک خردسال شما خیلی بدغذا است و هنگام خوردن غذای خود آن را تف می‌کند و تمایلی به خوردن ندارد، به او بگویید که اگر غذای خود را تمام کند به او یک دسر خوشمزه می‌دهید و اگر غذای خود را تمام نکند دسری در کار نخواهد بود. هر چیزی را که بیشتر دوست دارد به او وعده دهید و بعد از خوردن غذا در اختیارش قرار دهید.

۷. کودک را خیلی سیر نکنید.

شما نباید به کودک دروغ بگویید و اگر به کودک قول داده‌اید حتما بعد از غذا دسری خوشمزه به او بدهید. مثلاً بستنی طعم بی‌نظیر و دوست‌داشتنی برای خردسالان دارد.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید