تغذیه کودکان ۴ تا ۵ ساله

تغذیه کودک ۴ تا ۵ سال - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

تغذیه کودک جزو یکی از مسائل مهم زندگی او است. خردسالان باید مثل بزرگسالان و سایر اعضای خانواده غذا بخورند. وعده‌های غذایی آنها باید حاوی انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات کم‌چرب، گوشت‌های بدون چربی و غلات باشند.

تنقلات مضر و انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی را از وعده‌های غذایی خردسالان حذف کنید. اگرچه صبحانه، وعده غذایی مهمی است و کودک شما به خوردن شیر چرب در این وعده عادت دارد، ولی باید توجه داشته باشید که شیر خیلی پرچرب نباشد. مطالعات اخیر حاکی از این هستند که شیر، پنیر و ماست کم‌چرب برای سلامت خردسالان مفیدتر هستند، چون حاوی مقدار کمی چربی و شکر هستند و کلسیم مورد نیاز بدن آنها را تأمین می‌کنند. دسرهایی مثل بستنی و کیک نیز گاهی مناسب هستند، ولی مصرف روزانه آنها توصیه نمی‌شود. به ویژه اگر کودک شما اضافه وزن دارد، مقدار این مواد باید خیلی کم باشد.

ممکن است کودکان در ۳ سالگی کمی در غذاخوردن ایرادگیر شوند، ولی این خصوصیات اخلاقی به مرور زمان از بین می‌‌رود. ممکن است کودک از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کند با اینکه قبلاً آنها را دوست داشته است.

در این سن کودک باید عادات غذایی مثبتی را یاد بگیرد. خردسالان در ۴ سالگی می‌توانند مثل بزرگسالان چنگال و قاشق در دست بگیرد. می‌توانید برخی از عادات غذایی را به او یاد دهید، مثلاً با دهان پر حرف نزند، از دستمال استفاده کند و در بشقاب دیگران دست نکند. خردسالان اکثر این عادات را در رفتار بزرگسالان مشاهده می‌کنند و یاد می‌گیرند، سعی کنید در روز یک وعده غذایی را همه اعضای خانواده با هم بخورند.

تحقیقات نشان داده‌اند که خردسالان در هنگام غذاخوردن نباید تلویزیون نگاه کنند و کودکانی که بیش از بیست و دو ساعت در هفته تلویزیون نگاه می‌کنند، در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند. کودکان همیشه تمایل به خوردن آب‌نبات و شیرینی دارند. ولی اضافه‌وزن یکی از اصلی‌ترین مشکلات برخی کودکان است. به همین دلیل والدین باید عادات غذایی خردسالان را بررسی کنند تا از سلامت عمومی آنها مطمئن شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید