خواب خردسالان

خواب خردسالان - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

اگر کودکان خردسال راحت بخوابند، سایر اعضای خانواده نیز در آرامش کامل به سر خواهند برد. سن شیردادن و پوشک عوض‌کردن نیمه شب برای بچه به پایان رسیده است، ولی گاهی والدین باز هم شب‌ها آرامش ندارند. در زیر به برخی از نکات مفید برای خواباندن خردسالان اشاره کرده‌ایم:

  • برای خواباندن کودک خردسال خود عجله‌ای نداشته باشید و او را با آرامش در تخت خود قرار دهید.
  • قواعد و اصول خوابیدن را خود شما برای کودک خردسال تعیین می‌کنید. می‌توانید قبل از خوابیدن او را حمام کنید، دندان‌هایش را مسواک کنید، موهایش را شانه بزنید، برای او کتاب داستان بخوانید و در آخر او را بخوابانید.
  • درباره کارهای که در روز انجام دادید با کودک خود صحبت کنید.
  • برای او یک آهنگ ملایم و آرام پخش کنید.
  • باید ببینید چه تکنیکی برای خوابیدن روی کودک تأثیر بیشتری دارد و هر شب از همان تکنیک استفاده کنید.

برخی از مشکلات خواب کودکان

اغلب مشکلات زیر برای برای خواباندن کودکان وجود دارد:

کودک نمی‌خواهد به تخت خود برود

وقت خواب است ولی کودک نمی‌خواهد به تخت‌ خواب برود. می‌توانید برای حل این مشکل، یک ساعت قبل از خواب محیط خانه را کاملاً آرام کنید. تلفن همراه، تلویزیون و چراغ‌ها را خاموش کنید. از تمام خانواده بخواهید که سکوت را رعایت کنند. اگر قبل از خواب محیط خانه کاملاً آرام باشد، خوابیدن راحت‌تر خواهد بود.

کودک شما به تنهایی نمی‌خوابد

کودک از شما می‌خواهد که تا خوابیدن او در اتاق بمانید. برای حل این مشکل باید در او حس امنیت را ایجاد کنید. مطمئن شوید که تخت خواب کودک راحت است. اگر کودک از تاریکی می‌ترسد، چراغ کوچکی را در اتاق او روشن کنید. تظاهر کنید که یکی از حیوانات اسباب‌بازی تا صبح بیدار می‌ماند و اتاق را امن و آرام نگه می‌دارد.

اگر کودک همچنان نخوابید، باید هر چند دقیقه یک بار به او سر بزنید و تا زمانی که کاملاً خوابش نبرده این کار را تکرار کنید. هر بار که به سر می‌زنید از او تشکر کنید که آرام خوابیده است. به یاد داشته باشید که با این کار به کودک خود کمک می‌کنید که به تنهایی بخوابد. اگر یک شب با کودک خود به تخت خواب رفتید، او هر شب انتظار دارد که او را قبل از خوابیدن همراهی کنید.

کودک در تختخواب نمی‌ماند

شما کودک را در تخت خواب می‌گذارید، ولی بچه از تخت بیرون می‌آید و دنبال شما راه می‌افتد. اگر کودک واقعاً از خواب بیدار شد و به آب نیاز داشت، فوراً به نیازهای او پاسخ دهید. بعد از اینکه تمام این کارها را کردید، به کودک خود یادآوری کنید که بهانه دیگری برای از تختخواب بیرون‌آمدن وجود ندارد. اگر کودک از تخت بیرون آمد، او را دوباره به تخت برگردانید. مدت زیادی در اتاق نمانید.

کودک شب‌ها دیر می‌خوابد

وقت خواب کودک هشت و نیم شب است، ولی اگر زودتر خوابش گرفت او را بخوابانید. اگر کودک موقع خوابیدن خسته نبود، قطعاً نمی‌توانید او را بخوابانید. اجازه ندهید که کودک در حین روز زیاد بخوابد و صبح‌ها او را زودتر بیدار کنید. هر چقدر طول می‌کشد که کودک بخوابد، سعی کنید محیط آرام باشد. به کودک زمان بدهید که بخوابد. برای خواباندن کودکان اغلب مشکلات زیر وجود دارند:

  • کودک در حین شب بیدار می‌شود.
  • اگر کودک بیدار شد و شما را صدا کرد، چند دقیقه او را آرام کنید. اگر گذشت زمان مشکل کودک را حل نکرد، به اتاق کودک بروید و احساس امنیت به او بدهید. بعد به کودک خود بگویید که الان وقت خواب است و باید به اتاق خود بروید.
  • اگر کودک کابوس می‌بیند، در کنار او باشید. با او در مورد کابوسش صحبت کنید، وقتی آرام شد دوباره او را بخوابانید.
تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید