دلایل شوره سر

دلایل شوره سر - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

شوره سر یکی از مشکلات پوستی رایج است که هر فردی حداقل یکبار در عمرش آن را تجربه کرده است. شوره سر دلایل بسیاری دارد که از این ‌قرارند:

پوست خشک

رایج‌ترین دلیل شوره سر؛ پوسته‌های پوست خشک کوچک‌تر هستند و چربی کمتری دارند. احتمالاً علائم و نشانه‌های پوست خشک را در سایر قسمت‌های بدن مثل پاها و دست‌ها نیز دارید.

پوست چرب (درماتیت سبورئیک)

این بیماری یکی دیگر از مشکلات رایج شوره سر است؛ در این بیماری، پوست چرب و قرمز می‌شود و پوسته‌هایی سفید یا قرمز پوست را می‌پوشانند. التهاب شوره‌ای سر پوست سر یا سایر قسمت‌های پوست که غده چربی بیشتری دارند مثل ابروها، گوشه‌های بینی و پشت گوش‌ها، کشاله ران‌ها و گاهی زیر بغل را مبتلا می‌کند.

نشستن کافی موها

اگر موهایتان را مرتب نمی‌شویید، چربی و سلول‌های پوست روی پوست سر افزایش می‌یابند و باعث شوره سر می‌شوند.

سایر وضعیت‌های پوستی

افراد مبتلا به مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس نیز ممکن است شوره داشته باشند.

دلایل شوره سر - میترانیتا

قارچ مالاسزیا

مالاسزیا روی پوست سر اکثر افراد بزرگ‌سال وجود دارد؛ ولی در بعضی افراد پوست سر را تحریک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های پوستی بیشتری رشد کنند. این سلول‌های پوستی می‌میرند و از پوست سر جدا می‌شوند و به صورت پوسته‌هایی سفید در موها یا روی لباس‌هایتان دیده می‌شوند. هنوز مشخص نیست که چرا مالاسزیا در بعضی افراد پوست سر را تحریک می‌کند.

حساسیت به محصولات مراقبت مو

گاهی حساسیت به بعضی ترکیبات خاص در محصولات مراقبت مو یا رنگ مو باعث می‌شود که پوست سر قرمز و پوسته‌پوسته شود و خارش داشته باشد. شستن مداوم موها با شامپو یا استفاده بیش از حد از محصولات حالت‌دهنده مو نیز پوست سر را تحریک می‌کند و باعث شوره می‌شود.

دلایل شوره سر - میترانیتا

پسوریازیس

پسوریازیس زمانی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن موجب رشد زیاد سلول‌های پوست در قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست سر می‌شود. پسوریازیس پوست سر نیز باعث خارش و پوسته‌هایی شبیه شوره می‌شود. احتمال بیشتری وجود دارد که افراد مبتلا به پسوریازیس به شوره نیز مبتلا شوند؛ ولی پسوریازیس شوره نیست.

دلایل شوره سر - میترانیتا

اگزما

اگزما نیز مشکلاتی برای پوست سر به وجود می‌آورد. این بیماری پوستی پوست سر را خارش‌دار و پوسته‌پوسته می‌کند و در نوزادان و کودکان رایج‌تر است؛ ولی هرکسی ممکن است به آن مبتلا شود. دلیل بروز اگزما مشخص نیست. در صورت ابتلا به اگزما، حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های استروئیدی که پزشک تجویز می‌کند به تسکین علائم کمک می‌کنند. تا جایی که می‌توانید از صابون‌های قوی استفاده نکنید و استرس نداشته باشید.

عوامل خطرزا

هرکسی ممکن است شوره سر داشته باشد؛ ولی بعضی عوامل پوست را حساس‌تر می‌کند:

سن

شوره سر معمولاً در دوران جوانی شروع می‌شود و تا میان‌سالی ادامه می‌یابد. البته نمی‌توان گفت که افراد مسن‌تر شوره سر ندارند. برای بعضی افراد، این مشکل تمام عمر ادامه دارد.

مذکر بودن

مردان بیشتر از زنان شوره سر دارند و به همین دلیل بعضی محققان فکر می‌کنند هورمون‌های مردانه در شوره سر نقش دارند. مردان غده‌های چربی بیشتری روی پوست سرشان دارند که گاهی موجب شوره می‌شود.

مو و پوست سر چرب

مالاسزیا چربی پوست سر را تأمین می‌کند. به همین دلیل، چربی اضافی پوست و موی شما را مستعد شوره می‌کند.

رژیم غذایی بد

اگر رژیم غذایی‌تان حاوی روی، ویتامین ب یا نوع خاصی از چربی‌ها نباشد، ممکن است شوره سر بگیرید.

بیماری‌های خاص

به دلایلی نامعلوم، افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم عصبی، مثل پارکینسون بیشتر به التهاب شوره‌ای سر و شوره سر مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به عفونت HIV و کسانی که حمله قلبی و سکته داشته‌اند و افرادی که سیستم ایمنی بدنشان مشکل دارد نیز از این دسته هستند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید