کرم حلقوی عفونتی سر یا ریش

کرم حلقوی عفونتی سر یا ریش - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

کرم حلقوی عفونتی مربوط به پوست، مو و ناخن است و به دلیل نوعی قارچ به وجود می‌آید؛ قارچی که باعث کرم حلقه‌ای می‌شود روی لایه‌های بالای پوست و روی مو زندگی می‌کند و گسترش می‌یابد. کرم حلقوی پوست سر کودکان و افراد بالغ را مبتلا می‌کند؛ ولی بیشتر در بین کودکان رایج است. کرم حلقوی ریش بیماری رایجی نیست.

کرم حلقوی پوست سر یا ریش اغلب قسمت‌هایی گرد و بدون مو است؛ زمانی که داخل این دایره کاملاً صاف شد، عفونت به بیرون از این دایره نیز کشیده می‌شود و شبیه حلقه می‌شود؛ نام «کرم حلقه‌ای» از همین الگو گرفته شده است. کرم حلقه‌ای پوست سر یا ریش همیشه از الگوی حلقه پیروی نمی‌کند؛ گاهی ظاهرش شبیه شوره سر است، در بعضی موارد مو می‌شکند و ته ریشه‌ای شبیه به دانه‌های سیاه روی پوست باقی می‌ماند. گاهی افراد مبتلا به کرم حلقه‌ای هیچ علائمی ندارند. در موارد وخیم، ناحیه مبتلا ورم می‌کند، قرمز و پوسته‌پوسته می‌شود و با درد همراه است و برآمدگی‌هایی شبیه به تاول دارد.

کرم حلقه‌ای واگیردار است و با تماس با فرد یا حیوان آلوده به این قارچ سرایت پیدا می‌کند. با تماس با سگ یا گربه آلوده به کرم حلقه‌ای نیز این بیماری را می‌گیرید، اگرچه این نوع کرم حلقه‌ای کمیاب است. اگر کلاه، شانه، برس، حوله، لباس و سایر وسایل خود را در اختیار دیگران بگذارید، این بیماری انتقال می‌یابد. کودکان بیشتر از افراد بالغ به بیماری کرم حلقه‌ای مبتلا می‌شوند.

اگر فرد بزرگ‌سالی کرم حلقه‌ای بگیرد، او ناقل قارچ کرم حلقه‌ای خواهد بود. ناقل‌های بیماری، کرم حلقه‌ای را به دیگران انتقال می‌دهند؛ ولی علائم این بیماری را ندارند.

اگر جوش حلقه‌ای شکل دارید، به احتمال زیاد به بیماری کرم حلقه‌ای مبتلا شده‌اید. پزشک با اطمینان می‌تواند درباره ابتلا به این بیماری به شما بگوید. پزشک به نمونه پوست یا موها زیر میکروسکوپ نگاه می‌کند تا قارچ کرم حلقه‌ای را بررسی کند. ممکن است به آزمایش‌های دیگری نیز نیاز داشته باشید؛ ولی اکثر اوقات هیچ آزمایشی نیاز نیست.

پزشک داروهایی را برای از بین بردن قارچ تجویز می‌کند. خودتان نیز می‌توانید از شامپوهایی مخصوص استفاده کنید تا از گسترش کرم حلقه‌ای به قسمت‌های دیگر بدن جلوگیری کنید.

کرم حلقه‌ای دوباره عود می‌کند؛ بنابراین حتماً شانه‌ها و برس‌های خود را دور بیندازید و از وسایل جدید استفاده کنید. سعی کنید پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید. کلاه‌ها، شانه‌ها و برس‌های خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. اگر کرم‌حلقه‌ای را زود درمان کنید، موهای قسمت‌هایی که ریخته دوباره در خواهد آمد. اگر این بیماری را درمان نکنید، قسمت‌های بدون مو ماندگار می‌شوند.

کودک مبتلا به کرم حلقه‌ای، در صورت مصرف دارو برای کشتن قارچ‌ها می‌تواند به مدرسه برود و نیازی به تراشیدن موی کودک نیست.

کرم حلقوی عفونتی سر یا ریش - میترانیتا

دلایل کرم حلقوی عفونتی

کرم حلقوی نوعی بیماری پوستی است. این بیماری به دلیل نوعی قارچ بروز می‌کند. قارچی که باعث کرم حلقه‌ای می‌شود، روی لایه‌های بالایی پوست و روی مو زندگی و تولید مثل می‌کند. کرم حلقه‌ای به دلیل وجود کرم یا سایر انگل‌ها به وجود نمی‌آید.

کرم حلقه‌ای پوست سر اکثراً به دلیل قارچی به نام ترایکوفایتون تونسورانس به وجود می‌آید که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در گذشته قارچی به نام میکروسپوروم کنیس دلیل اصلی بروز کرم حلقه‌ای بود؛ ولی امروزه این قارچ دیگر نقش چندانی ندارد. سگ‌ها و گربه‌ها عامل اصلی انتقال میکروسپوروم کنیس هستند.

کرم حلقه‌ای ریش به دلیل قارچی به نام مورستان به وجود می‌آید و از گربه‌ها، اسب‌ها و سگ‌ها به انسان سرایت می‌کند.

با استفاده از وسایل آلوده مانند کلاه، برس، شانه، حوله، تلفن، لباس، وسایل ورزشی یا حتی صندلی‌های تئاتر و با تماس مستقیم با فرد آلوده شما نیز به کرم حلقه‌ای مبتلا می‌شوید.

کودکان بیشتر در معرض قارچ قرار می‌گیرند و احتمال دارد که این عفونت را بیشتر از بزرگ‌سالان بگیرند. بزرگ‌سالان اغلب به این ویروس مبتلا نمی‌شوند حتی اگر در معرض قارچ کرم حلقه‌ای قرار بگیرند. بزرگ‌سالان و در مواردی خیلی کم کودکان می‌توانند ناقل کرم حلقه‌ای باشند. ناقل‌های بیماری کرم حلقه‌ای را به دیگران انتقال می‌دهند؛ ولی علائم این بیماری را ندارند.

قارچ عامل بروز کرم حلقه‌ای روی افراد، اشیا (مثل کلاه‌ها یا برس‌ها) یا حیوانات برای ماه‌ها زنده می‌ماند.

علائم کرم حلقوی عفونتی

کرم حلقوی نوعی بیماری قارچی است که اگر به موقع درمان نشود باعث طاسی پوست سر می‌شود. کرم حلقه‌ای بیشتر در قسمت‌های زیر دیده می‌شود:

  • پوست سر
  • ابرو (کم)
  • مژه (خیلی کم)

کرم حلقه‌ای پوست سر به صورت ناحیه‌هایی گرد تا بیضی ظاهر می‌شود که با لایه‌ای خاکستری پوشانده شده‌اند و اغلب با ریزش مو همراه‌اند. این تکه‌ها ممکن است قرمز و متورم باشند و کورک نیز روی پوست دیده شود. علاوه بر این، نقطه‌های مشکی ریزی نیز روی سطح پوست سر ظاهر می‌شوند که موهای شکسته شده هستند.

غدد لنفاوی در پشت پوست سر، پشت گوش‌ها یا در دو طرف گردن ورم می‌کنند و تب فرد مبتلا نیز بالا می‌رود.

یکی از عوارض کرم حلقه‌ای کریون (kerion) است که توده‌ای بزرگ و پر از چرک همراه با ترشح روی پوست سر ایجاد می‌کند. اگر بیماری درمان نشود، کریون باعث زخم و ریزش موی دائم می‌شود.

کرم حلقه‌ای سر با خارش همراه است.

زمانی که عفونت قارچی می‌گیرید، دیگر نواحی پوست گاهی پس از مدتی واکنشی آلرژیک به شکل جوش شبیه به تاول نشان می‌دهند. این واکنش پوستی ناشی از کرم حلقه‌ای پوست سر معمولاً روی صورت دیده می‌شود.

تشخیص سریع و درمان کرم حلقه‌ای پوست سر یا ریش از بدتر شدن عفونت، زخم یا ریزش موی دائم جلوگیری می‌کند.

کرم حلقه‌ای ممکن است با بیماری‌های دیگری که علائم مشابه دارند اشتباهی گرفته شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید