درمان و پیشگیری از کرم حلقوی

درمان و پیشگیری از کرم حلقوی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

کرم حلقه‌ای پوست سر یا ریش با قرص‌های ضد قارچ خوراکی همراه با شامپو و لوسیون‌های ضد قارچ درمان می‌شوند. داروهای ضد قارچ موضعی مثل شامپو یا لوسیون که مستقیم روی قسمت‌های مبتلا مصرف می‌شوند، به تنهایی بیماری را درمان نمی‌کنند؛ به این دلیل که قارچ به عمیق‌ترین قسمت فولیکول مو حمله می‌کند؛ یعنی قسمتی که کرم‌های موضعی و لوسیون‌ها نمی‌توانند نفوذ کنند؛ ولی شامپوهای ضد قارچ از سرایت قارچ به سایر افراد جلوگیری می‌کنند؛ به این دلیل که ریختن قارچ‌ها از پوست سر یا قارچ‌ها را کاهش می‌دهند.

کرم حلقه‌ای پوست سر حداقل به ۶ تا ۸ هفته درمان با داروهای ضد قارچ خوراکی نیاز دارد، این داروها از این قرارند:

  • گریزئوفولوین
  • تربینافین
  • ایتراکونازول
  • فلوکونازول
  • کتوکونازول

شامپوهای دارویی زیر را نیز تجویز می‌کنند تا احتمال انتقال کرم حلقه‌ای پوست سر به افراد دیگر کاهش یابد:

  • شامپو سلنیوم سولفید
  • شامپو کتوکونازول

پزشکان به افراد ناقل بیماری کرم حلقه‌ای؛ یعنی کسانی که این قارچ را منتقل می‌کنند؛ ولی هیچ‌گونه علائمی ندارند، توصیه می‌کنند که هر از چند گاهی از شامپوهای ضد قارچ استفاده کنند. معمولاً فرد بزرگ‌سال بعد از تماس با کودک مبتلا به این بیماری، ناقل بیماری می‌شود. دامپزشک می‌تواند حیوانات خانگی و حیوانات اهلی را درمان کند.

گاهی با به بلوغ رسیدن کودک، کرم حلقه‌ای پوست سر خودش درمان می‌شود.

اگر کرم حلقه‌ای ریش یا پوست سر دارید:

  • حتماً داروهای تجویزشده را به طور کامل مصرف کنید یا داروهای بدون نسخه را با توجه به دستورالعمل روی محصول مصرف کنید. این داروها را حتی بعد از بهبود علائم باید تا مدتی مصرف کرد.
  • ۲ یا ۳ بار در هفته موها و ریشتان را با شامپوی حاوی سلنیوم سولفید یا کتوکونازول بشویید. در صورتی که عفونت قارچی پوست سر وخیم است، پوست سرتان را هر روز بشویید و کلاه بپوشید. بعد از هر بار استفاده از کلاه، آن را بجوشانید.
  • به محض شروع درمان، برس و شانه‌تان را دور بیندازید و دوباره بخرید.
  • بهتر است هفته سوم تا چهارم درمان دوباره به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دکتر بخواهد بعد از اتمام داروها نیز شما را ببیند.
  • توصیه‌های جلوگیری از کرم حلقه‌ای را دنبال کنید، مثلاً پوست را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از پزشک بپرسید که اعضای خانواده نیازی به معاینه و انجام آزمایش دارند یا خیر. اعضای خانواده می‌توانند از شامپوی ضد قارچ حاوی سلنیوم سولفید برای جلوگیری از انتقال عفونت استفاده کنند.

در صورتی که کودکتان برای درمان کرم حلقه‌ای پوست سر شروع به مصرف دارو کرده است، نیازی نیست که از مدرسه غیبت کند. اگرچه والدین گاهی از شامپویی مخصوص استفاده می‌کنند تا از سرایت بیماری به سایر کودکان جلوگیری کنند؛ ولی نیازی به این کار نیست و همین‌طور نیازی به تراشیدن موی سر کودک نیست.

به چه چیزهایی باید فکر کرد

افرادی که قرص‌های ضد قارچ مصرف می‌کنند باید از دکتر بخواهند که آزمایش شمارش کامل خون (CBC) برایشان انجام دهد و عملکرد کبد و کلیه آنان را زیر نظر داشته باشد تا در طول دوره درمان عوارض جانبی بدی برایشان پیش نیاید.

پیشگیری

پیشگیری از کرم حلقه‌ای سخت است، به این دلیل که قارچ این بیماری بسیار رایج و به شدت واگیردار است. با این وجود، می‌توانید با انجام کارهای زیر احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید:

آگاهی خود را بالا ببرید و به دیگران نیز آگاهی بدهید

درباره واگیرداری این بیماری و احتمال انتقال آن از فرد یا حیوان مبتلا آگاهی داشته باشید. به فرزندان خود درباره بیماری کرم حلقه‌ای، چیزی که در این بیماری مشاهده می‌کنند و نحوه پیشگیری از این بیماری بگویید.

به طور منظم موهایتان را شامپو بزنید

پوست سر کودکتان را مرتب بشویید، به ویژه بعد از اصلاح مو. در صورتی که خودتان یا یکی از اعضای خانواده اخیراً به بیماری کرم حلقه‌ای سر مبتلا بوده است، یک‌بار در ماه موهایتان را با شامپوی حاوی سلنیوم سولفید بشویید.

تمیز باشید

مطمئن شوید که کودک برای جلوگیری از انتقال عفونت، دست‌هایش را همیشه می‌شوید. فضاهای عمومی را، به ویژه در مدارس، مهدکودک‌ها، باشگاه‌ها و اتاق رختکن تمیز نگه دارید. اسباب‌بازی‌ها، تلفن، مبلمان و دیگر وسایلی را که ممکن است آلوده به قارچ باشند، با آب داغ و مواد شوینده بشویید. لباس‌ها، حوله‌ها و روتختی‌ها را با آب داغ و ماده شوینده بشویید. حوله خود را در اختیار دیگران نگذارید.

به حیوانات آلوده نزدیک نشوید

عفونت اغلب شبیه لکه پوستی بدون مو است. در بعضی موارد ممکن است متوجه علائم بیماری نشوید. از دامپزشک بخواهید که حیوانات خانگی و اهلی را برای کرم حلقه‌ای معاینه کند.

وسایل شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید

به فرزندان خود آموزش بدهید که لباس، حوله، برس یا سایر لوازم شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند یا لوازم شخصی دیگران را قرض نگیرند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید