انتقال کرم حلقوی عفونتی

انتقال کرم حلقوی عفونتی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

کرم حلقه‌ای واگیردار است و به روش‌های زیر منتقل می‌شود:

انسان به انسان

کرم حلقه‌ای اغلب با تماس مستقیم پوست به پوست با فرد آلوده منتقل می‌شود.

وسایل به انسان

کرم حلقه‌ای از طریق تماس با وسایل یا سطوحی که با فرد مبتلا تماس داشته است، مثل لباس، حوله، روتختی‌ها، شانه یا برس منتقل می‌شود.

حیوان به انسان

سگ‌ها و گربه‌ها اغلب ناقل بیماری کرم حلقه‌ای هستند. گاو، بز، خوک و اسب دیگر حیوانات ناقل این بیماری هستند. کودک با نوازش کردن حیوان مبتلا به کرم حلقه‌ای به این بیماری مبتلا می‌شود.

چه اتفاقی می‌افتد

کرم حلقه‌ای پوست سر و ریش ممکن است شبیه شوره سر با پوسته‌پوسته‌های مرده پوست روی مو یا ریش باشد. قسمت‌هایی بدون مو به صورت بیضی یا گرد روی پوست ظاهر می‌شود. پوست زیر مو یا ریش قرمز و نازک می‌شود و با خارش همراه است. عفونت به تدریج گسترش می‌یابد و قسمت زیادی از پوست را می‌گیرد.

زمانی که قارچ به مو حمله می‌کند، مو آلوده و شکننده می‌شود و نزدیک ریشه می‌شکند و قسمت‌هایی بدون مو به وجود می آورد. اگر کرم حلقه‌ای را سریع درمان کنید، ریزش مو موقت خواهد بود.

اگر ناحیه‌هایی متورم و برآمدگی‌هایی شبیه به تاول با چرک روی پوست ظاهر شد، پوست سر یا پوست زیر ریش حساس می‌شود و تاول پوست عفونی می‌شود. کرم حلقه‌ای پوست سر یا ریش باعث زخم و ریزش موی دائم می‌شود.

چه مواردی احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد

موارد زیر احتمال ابتلا به کرم حلقه‌ای را افزایش می‌دهند:

  • آسیب‌پذیر بودن در برابر عفونت‌های قارچی یا ابتلا به عفونت‌های قارچی روی پوست سر یا قسمت‌های دیگر در گذشته.
  • تماس با افراد یا حیوانات مبتلا به کرم حلقه‌ای یا با افرادی که ناقل کرم حلقه‌ای هستند ولی علائم آن را ندارند.
  • داشتن سیستم ایمنی معیوب (به دلیل بیماری، مثل دیابت یا سرطان).
  • زندگی در آب و هوایی گرم و مرطوب.

مراجعه به پزشک

اگر ریزش مو یا خارش دارید یا پوست سرتان پوسته‌پوسته شده است، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

اگر خواهر یا برادر، همکلاسی یا دوستتان مبتلا به کرم حلقه‌ای پوست سر است، حتماً پوست سرتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پوست سرتان پوسته‌پوسته نشده است. اگر به قسمتی از پوست مشکوک هستید، برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید. . احتمال انتقال این بیماری از فرد مبتلا در خانواده به سایر اعضای خانواده بسیار زیاد است.

اگر پزشک تشخیص کرم حلقه‌ای داد، حیوانات خانگی را پیش دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید که به عفونت درماتوفیت مبتلا نیستند. اگر دامپزشک تشخیص عفونت داد، حیوان باید درمان شود.

تشخیص کرم حلقه‌ای پوست سر

پزشک با بررسی چشمی، کرم حلقه‌ای پوست سر را تشخیص می‌دهد. گاهی از لامپ سیاه برای مشاهده قارچ استفاده می‌شود. در این روند، پزشک نور سیاه‌رنگی روی سر می‌تاباند و بعضی رگه‌های درماتوفیت به صورت لکه‌های فلورسنت زرد-سبز ظاهر می‌شوند.

برای اطمینان از تشخیص درست کرم حلقه‌ای پوست سر، پزشک قسمتی از پوسته‌های سطح پوست را می‌تراشد و زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. به این روند آزمایش آماده‌سازی KOH (پتاسیم هیدروکسید) می‌گویند که به پزشک اجازه می‌دهد که علائم عفونت قارچی را مشاهده کند.

گاهی پزشک نمونه را کشت می‌دهد تا از وجود قارچ مطمئن شود یا قارچ خاصی را که باعث کرم حلقه‌ای پوست سر می‌شود، پیدا کند. این روند به صورت زیر انجام می‌شود:

۱. پزشک کمی از موهای قسمت مبتلای پوست سر را می‌کند.

۲. اپلیکاتوری با سر کتان استریل شده روی پوست می‌کشد تا پوست سر و هر نوع چرکی را جمع کند.

۳. نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستد.

معمولاً نتیجه آزمایش طی ۲ تا ۳ هفته آماده می‌شود. گاهی آزمایشگاه می‌تواند نوع درماتوفیتی را که باعث کرم حلقه‌ای پوست سر می‌شود، مشخص کند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید