پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط چیست؟ - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

پوست مختلط به طور همزمان دو یا چند نوع وضعیت پوستی مختلف در برمی‌گیرد. افرادی که پوست مختلط دارند بعضی از قسمت‌‏های پوستشان خشک و پوسته‌پوسته است و وسط صورتشان یعنی بینی، چانه و پیشانی که به آن ناحیه T می‌گویند، چرب است. در پوست‏‌های مختلط به طور هم زمان چین و چروک، جوش، روزاسه و خشکی پوست مشاهده می‌‏شود.

پوست مختلط یکی از رایج‌ترین انواع پوست‏‌ها است. مراقبت از این نوع پوست کمی سخت است، چون زمانی که به دنبال راه حلی برای برطرف کردن خشکی روی گونه‏‌ها هستید، ناگهان جوش‏‌هایی روی بینی‌تان ظاهر می‏شود. بعضی نکات مراقبت از این نوع پوست را در ادامه آورده‌ایم.

چه عواملی باعث ایجاد پوست‏‌های مختلط می‏‌شود؟

عوامل گوناگونی در داشتن پوست‌‏های مختلط دخالت دارند؛ ولی گاهی فقط عامل ژنتیکی تأثیرگذار است. درست مثل رنگ چشم و رنگ مو که از پدر و مادرتان به ارث می‏برید، نوع پوست خود را نیز به ارث می‏برید. معمولاً نواحی اطراف بینی، چانه و پیشانی غدد چربی فعال‏تری نسبت به سایر قسمت‏های صورت دارند. بعضی افراد روزاسه و پوست خشک دارند درحالی‌که برخی دیگر پوستی لکه‌‏دار، پوسته‌پوسته و ملتهب دارند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست یکی دیگر از علل شایع پوست‏‌های مختلط است. ترکیبات این محصولات گاهی پوست را تحریک می‌کند و باعث ترشح چربی در ناحیه T و هم ‌زمان خشکی و قرمزی در قسمت‌های دیگر پوست می‌شود. با انتخاب محصول اشتباه، پوست طبیعی خود را به پوستی مختلط تبدیل کرده‌‏اید؛ ممکن است از مرطوب‌کننده نامناسبی استفاده کنید و باعث ایجاد چربی پوست و بسته شدن منافذ پوست شوید.

نشانه‌های پوست مختلط

هنوز از مختلط بودن پوست خود مطمئن نیستید؟ سعی کنید پوست خود را با پاک‌کننده ملایم بشویید سپس با پد خشک کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید (هیچ چیز دیگری به پوست خود نزنید). اگر در ناحیه گونه احساس خشکی می‏کنید درحالی‌که بینی، چانه و پیشانی با دانه‏‌های سر سیاه و جوش چرب و براق هستند.

اگر محصولات مراقبت از پوست خود را به سختی پیدا می‌کنید و بعضی از محصولات باعث بروز جوش می‌شوند و بعضی دیگر پوستتان را خشک می‏کنند. پوستتان مختلط است.

بعضی دیگر از نشانه‌های پوست مختلط از این قرارند:

  • دانه‏‌های سر سیاه و آکنه در ناحیه T
  • منافذ باز در ناحیه T
  • چربی در ناحیه T
  • خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن در ناحیه گونه
  • گونه‌‏ها و گردن نسبت به مواد پاک‌کننده حساس‏تر هستند
  • قرمزی یا روزاسه فقط روی گونه‏‌ها

تغییر شیوه زندگی برای کمک به پوست‌های مختلط

تغییر شیوه زندگی برای انواع پوست‏‌های مختلط مفید است و به تعادل آنها کمک می‏کند. از جمله آنها:

  • می‏توانید با مصرف اسیدهای چرب ضروری، این نوع پوست را مرطوب کنید. ماهی قزل‌آلا، گردو و دانه کتان و روغن ماهی یا مکمل روغن بذر کتان بیشتر مصرف کنید.
  • از مصرف محصولات قوی خودداری کنید: صابون‌ها و محصولات حاوی سولفات و الکل چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند. ممکن است تصور کنید که با استفاده از این محصولات، چربی اضافی ناحیه T را از بین می‏برید؛ ولی در حقیقت پوست را تحریک به تولید چربی بیشتری می‏کنید. از مصرف ترکیبات شیمیایی قوی خودداری کنید.
  • ورزش کنید. ورزش باعث خون بیشتر و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به پوست می‏رساند.
  • استرس خود را کاهش دهید. استرس چربی و خشکی پوست را بیشتر می‌کند. مدیتیشن کنید، یوگا تمرین کنید، موسیقی گوش دهید یا هر کار دیگری که استرستان را کاهش می‌دهد.
  • از محصولات مسدود‌کننده منافذ پوست استفاده نکنید و همیشه از محصولات مراقبت پوستی مناسب پوست‏‌های چرب و مختلط استفاده کنید. مرطوب کننده‌های چرب مصرف نکنید.
  • از محصولات فاقد عطر استفاده کنید؛ ترکیبات عطری گونه‌‏ها را خشک و پوسته‌پوسته می‌کنند. از محصولات دارای عطرهای شیمیایی و سایر مواد مضر استفاده نکنید.
  • از پوست خود در برابر آسیب‏های اشعه UV محافظت کنید. از کلاه و کرم ضد آفتاب بی‏‌خطر برای با‌نشاط نشان دادن پوست استفاده کنید.

چه محصولی برای پوست‏‌های مختلط مناسب است؟

افرادی که پوستشان مختلط است باید از محصولاتی استفاده کنند که پوستشان را بدتر نکند. از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست‌های مختلط طراحی‌شده‌اند؛ شاید گاهی مجبور شوید که از چند محصول مختلف برای قسمت‌های مختلف پوست استفاده کنید. مثلاً، برای ناحیه T پوست خود از ژل سبک و محصولات جذب‌کننده چربی و برای قسمت‏های خشک از لوسیون یا کرم استفاده کنید و برای قسمت‌های خیلی خشک مثل اطراف چشم مرطوب‌کننده مصرف کنید. بعد از قطع مصرف محصول اشتباهی (مرطوب‏کننده بسیار برای ناحیه T یا جذب‏‌کننده قوی برای قسمت‏‌های خشک) و قطع مصرف محصولات حاوی ترکیبات مضر، پوست مختلط تا حدودی متعادل می‌شود.

نحوه مراقبت از پوست‏‌های مختلط

در افرادی که پوست مختلط دارند، یک نوع پوست همیشه غالب است؛ یعنی چربی یا خشکی پوست شما بیشتر است. ابتدا نوع پوست غالب را مشخص کنید و سپس با توجه به این موضوع محصول مناسب پوست را انتخاب کنید. اگر پوستتان جوش می‌زند، باید محصولی مناسب پوست چرب انتخاب کنید؛ و اگر پوستتان خشک است باید از محصولات مناسب این نوع پوست استفاده کنید. سعی کنید بهترین روش مراقبت از پوست خود را پیدا کنید.

همیشه صورت خود را با پاک‌کننده ملایم بشویید تا از خشکی آن جلوگیری کنید. اگر پوستتان خشک و مختلط است، از فوم یا ژل پاک‏‌کننده استفاده کنید. اگر پوست خشک همراه با روزاسه دارید از یک لوسیون پاک‌کننده بسیار سبک استفاده کنید. پوست همیشه باید نرم و لطیف باشد. برای احیای پوست بهتر است از تونر استفاده کنید. تونر مناسب پوست‌های مختلط ترکیباتی مانند الکل، منتول، عطر یا چربی ندارد.

از پوست خود در برابر خورشید محافظت کنید. اگر می‏خواهید از چین چروک و بروز لک‏های ناشی از آفتاب جلوگیری کنید باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در صورتی که پوستتان جوش می‌زند، ضد آفتاب‌های دارای دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید بخرید.

اکثر مرطوب‌کننده‌‏ها برای پوست‏‌های چرب یا خشک ساخته‌شده‌اند. مرطوب‌کننده‏‌های پوست‏‌های نرمال برای پوست‏‌های خشک نیز مناسب‌اند. برای گونه‌‏های خود از مرطوب‌کننده قوی‏تر و برای ناحیه T از مرطوب‌کننده سبک‏تر استفاده کنید. روغن‌های گیاهی نیز برای پوست‌های مختلط مناسب‌اند. این محصولات پوستتان را بدون بستن منافذ آن مرطوب می‏کنند.

تمام پوست‏‌ها و پوست‏‌های مختلط به لایه‌‏برداری نیاز دارند. با استفاده منظم از بتا‌هیدروکسی‌اسید BHA/ اسید سالیسیلیک یا اسید هیدروکسی‌آلفا AHA پوست خود را لایه‏‌برداری کنید. منافذ بسته نواحی چرب باید باز شوند و جوش‌‏های نواحی چرب و پوست مرده نواحی خشک باید از بین برود و رطوبت مورد نیاز پوست تأمین شود. پوست روی گونه باید نرم شود و ناحیه T باید لایه‌‏برداری شود. از اسکرابی استفاده کنید که پوست گونه‏‌های شما را بیش ‌از ‌حد خشک نکند و فقط چربی اضافی را از بین ببرد و جوش‏‌ها را کاهش دهد. بتاهیدروکسی اسید برای پوست‏های نرمال، چرب و لکه‏‌دار مناسب است، به این دلیل که سطح پوست را پوسته‌پوسته می‏کند و منافذ پوست را کاهش می‏دهد و باکتری‌هایی را که باعث بروز جوش می‏شوند از بین می‏برند.BHA برای از بین بردن دانه‏‌های سر سیاه و منافذ بزرگ نیز مناسب است.

ماسک تغذیه‌کننده نیز به تعادل پوست‌های مختلط کمک می‌کند. انتخاب ماسک مناسب برای پوست‏‌های مختلط کار دشواری است چون نمی‌دانید که چه ماسکی باید انتخاب کنید که چربی اضافی پوست را بگیرد و پوستتان را آبرسانی کند. خاک رس دریا منافذ پوست را بدون خشک‌کردن پاک‏سازی می‏کند. جلبک سبز آبی دارای اسیدهای چرب طبیعی، پوست را آبرسانی می‏کند. از محصولاتی استفاده کنید که از منابع طبیعی مثل میوه‏‌ها (مالیک)، شیر (لاکتیک) و نیشکر (گلیکولیک) تهیه‌شده باشند. ماسک نارگیل و عسل، مالیک و لاکتیک اسید مورد نیاز پوست را فراهم می‏کنند. میزان مصرف از هر ماسک به خشکی و چربی پوست بستگی دارد. بهتر است ۲ یا ۳ بار در هفته از این محصولات استفاده کنید.

برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از تابش نور آفتاب و افزایش سن آسیب باید از محصولاتی استفاده کنید که پوست را بازسازی کنند، محصولات ضد پیری حاوی مواد تشکیل‌دهنده طبیعی پوست را تغذیه و بازسازی می‏کنند. حتماً از مواد طبیعی استفاده کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. سرم‌‏های ترمیم‌کننده پوست را امتحان کنید، این سرم‌ها از سلول‏های بنیادی مرکب برای ترمیم پوست کمک می‏گیرند.

مشکلات خاص پوست نیاز به محصولات خاص دارد:

اگر پوستتان سریع لک می‌شود، علاوه بر لایه‏بردار BHA، از محصولاتی استفاده کنید که دارای بنزوئیل پراکسید هستند و باکتری‏های عامل بروز جوش را از بین می‏برند. میزان استفاده از این ماده به واکنش پوست شما بستگی دارد.

بهترین محصولات را انتخاب کنید

محصولاتی بخرید که حاوی آنتی‌اکسیدان‏ها، مرطوب‌کننده‏ها و مواد مناسب نوع پوستتان هستند. در مورد انتخاب محصولات مناسب پوست خود اطلاعات کسب کنید. سعی کنید برای انواع پوست‏ها محصولات مناسبی پیدا کنید که پوست را صاف و جوان نگه دارد. اگر در بعضی نواحی پوستی خشک دارید، می‏توانید از سرم غنی‌شده با آنتی‌اکسیدان یا مرطوب‌کننده استفاده کنید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید