بارداری: هفته پانزدهم

بارداری: هفته پانزدهم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

قد جنین از سر تا پا ۱۰ سانتی‏‌متر و وزنش ۸۰ گرم است. جنین در این هفته با استفاده از مایع آمونیوتیک دم و بازدم را انجام می‌دهد و این فرآیند به رشد کیسه‌‏های هوا در ریه کمک می‌‏کند. پاها بزرگ‏تر از دست‏‌ها شده‌‏اند و جنین می‌‏تواند تمام مفاصل و اندام‌های خود را تکان دهد. با اینکه چشم‌‏های او هنوز بسته است ولی می‏‌تواند نور را احساس کند. اگر نور چراغ‏‌قوه را به سمت شکم خود بگیرید، جنین روی خود را از نور برمی‌‏گرداند. در اطراف جنین چیز زیادی برای مزه کردن وجود ندارد، ولی شکل‌گرفتن اندام‌‏های چشایی شروع شده است. اگر سونوگرافی انجام دهید از جنسیت بچه مطلع می‏‌شوید ولی اگر جنسیت نوزاد مشخص نشد اصلاً نگران نباشید. تعیین جنسیت به نوع سونوگرافی و وضعیت کودک در زمان سونوگرافی بستگی دارد. ممکن است جنین پشتش به شما باشد یا حلقه زده باشد.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

احتمالاً تا این هفته ۲ کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده‌‏اید ولی اگر اضافه ‏وزن کمی بیشتر یا کمتر از این میزان بود، نگران نباشید. گرفتگی بینی نیز یکی از علائم دوران بارداری است، افزایش هورمون استروژن ممکن است به تورم غشاء مخاطی و تولید مخاط بیشتر منجر شود. این حالت طبیعی است و رینیت آلرژی (حساسیت بینی) دوران بارداری نام دارد. بعضی زنان باردار نیز خونریزی بینی دارند که ناشی از افزایش حجم خون و گشاد شدن رگ‏‌های بینی است. خونریزی بینی معمولاً به‌خودی‌خود متوقف می‏‌شود اما نباید وحشت کنید، آرام بنشینید تا خونریزی بینی بند آید.

اگر کفش‌‏هایتان کمی تنگ شده‏‌اند تعجب نکنید. خیالاتی نشده‌‏اید. پروژسترون که مهم‌‏ترین هورمون بارداری است باعث شل شدن رباط‏‌های لگن می‏‌شود ولی این شل شدن فقط به لگن ختم نمی‏‌شود و در جاهای دیگر بدن نیز خود را نشان می‌‏دهد. تا پایان بارداری سایز کفش‌‏های شما حداقل نیم سایز یا حتی بیشتر افزایش می‏‌یابد.
آیا متوجه شده‏‌اید که پوستتان صاف شده است؟ جوش‏‌هایی که قبلاً روی صورت شما بوده‌‏اند از بین رفته‌اند و پوست شما صاف خواهد شد. به روش‏‌های خود برای تمیز کردن و مرطوب کردن پوست ادامه دهید. ممکن است پوست صورت‌تان چرب‏‌تر شده باشد و نیاز باشد مرطوب‏‌کننده مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید.

در حال حاضر هنوز هم پستان‌‏ها بزرگ‏ترین قسمت بدن شما هستند. تغییرات ایجاد‏شده در بدن باعث شده که پستان‏‌ها سنگین، حساس و دردناک شوند.
در صورت داشتن آزمایش آمنیوسنتز احتمالاً بین این هفته تا هفته ۱۸ انجام می‌‏شود. این آزمایش می‌‏تواند اختلالات ژنتیکی و کروموزومی را تشخیص دهد. اگر برای گرفتن نتیجه نگران هستید بهتر است بدانید اکثر زنانی که آزمایش آمنیوسنتز انجام می‌‏دهند خبرهای خوبی در مورد سلامت نوزاد خود دریافت می‏‌کنند.

تغییرات عاطفی

اگر شما و همسرتان در این روزها کمی نگران هستید، طبیعی است. بسیاری از زوج‏‌ها درباره سلامتی نوزاد و نحوه تغییرات او نگران هستند. در این سه ماه مشکلات جسمی کاهش و انرژی افزایش می‌‏یابد که سه ماه دوم را برای زنان بسیار مهیج می‌‏کند.
آیا احساس خوبی دارید؟ جای تعجب نیست. نکته قابل‏‌توجه درباره سه ماهه دوم بارداری این است که بدن سرشار از هورمون است و احساس لذت و رضایت از دنیا وجود شما را در برمی‌‏گیرد. از این احساس لذت ببرید و مطمئن باشید که هیچ چیز در دنیا نمی‌‏تواند زندگی خوب شما را تغییر دهد. ورزش‌‏هایی مثل یوگا، پیاده‌‏روی و ایروبیک انجام دهید.
در هر ساعت از شبانه‏‌روز می‏‌توانید شکم خود را اندازه‌‏گیری کنید و متوجه بزرگ شدن آن شوید. گاهی تصور می‏‌کنید شکم‌‏تان بزرگ‏تر شده است و گاهی این تصور را ندارید. در واقع این مسئله بستگی به رحم دارد نه اتفاقاتی که داخل آن می‌‏افتد. اگر روده‏‌های شما از گاز یا مدفوع پر باشند باعث می‏‌شود که شکم شما بزرگ‏تر به نظر برسد.
تصور دور بودن زایمان، بارداری را طولانی‌‏تر می‌کند. سعی کنید هر روز کارهای لذت‏‌بخشی انجام دهید. هویت و علایق خود را حفظ کنید این کار باعث ایجاد انگیزه در شما می‌‏شود.

۳ سؤال درباره حرکات کودک

احساس اولین ضربات و لگدهای نوزاد یکی از شگفت‌انگیزترین تجربه‏‌های دوران بارداری است. چقدر باید صبر کنید و چه مدتی باید برای بزرگ‏‌تر و قوی‏‌تر شدن کودک و احساس کردن او در شکم خود منتظر بمانید.

سؤال اول

چه زمانی اولین حرکات نوزاد را احساس خواهید کرد؟

شما احتمالاً بین هفته ۱۶ تا ۲۲ حرکت نوزاد را احساس خواهید کرد، حتی اگر حرکت خود را در هفته ۷ یا ۸ آغاز کند می‏‌توانید حرکات او را در سونوگرافی مشاهده کنید. مادران با تجربه نسبت به مادران کم‏‌تجربه حرکات ریز و ضعیف نوزاد را سریع‌‏تر احساس می‏‌کنند. (زنی که قبلاً تجربه بارداری داشته است، حرکات نوزاد را از سایر حرکات شکمی مثل باد تشخیص می‌‏دهد). ساختار بدنی شما نیز در تشخیص حرکات نوزاد نسبت به حالت درد نیز مؤثر است. زنان لاغر حرکات را سریع‏‌تر احساس می‏‌کنند.

سؤال دوم

بعد از اولین حرکت جنین چه احساسی دارد؟

زنان تکان نوزاد را مثل بو دادن ذرت، شنا کردن ماهی قرمز در اطراف، تکان و لرزش بال پروانه‌‏ها، احساس ضربه زدن و حباب توصیف کرده‌‏اند. احتمالاً حرکات دیگری مثل گاز معده یا حس گرسنگی را در شکم خود احساس خواهید کرد ولی حرکات جنین منظم‏‌تر است و تفاوت آنها را درک خواهید کرد. احتمالاً حرکات اولیه را هنگام نشستن یا دراز کشیدن بهتر احساس خواهید کرد.

سؤال سوم

چه زمانی در مورد حرکات نوزاد باید نگران بود؟

اگرچه نوزاد در حال حاضر حرکاتی انجام می‌‏دهد ولی اکثر این حرکات آنقدر قوی نیستند که بتوان آنها را احساس کرد. در سه ماهه دوم ضربات قوی‌‏تر خواهند شد و آنها را به طور منظم احساس خواهید کرد. در این زمان حرکات جنین را به دقت کنترل کنید و در صورت کاهش حرکات فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. کاهش حرکات ناشی از وجود مشکل است و شما باید برای بررسی وضعیت جنین تست بدون استرس یا پروفایل بیوفیزیکی انجام دهید. هنگامی که وارد سه ماهه سوم بارداری خود شدید، برخی از پزشکان توصیه می‎کنند که زمانی از روز را به شمردن لگدهای جنین اختصاص دهید.

فعالیت‏‌های این هفته

با نوزاد خود صحبت کنید. صحبت با نوزاد راهی بسیار مناسب برای ایجاد ارتباط بین مادر و جنین است. اگر داشتن مکالمه واقعی برای شما عجیب است، کتاب، مجله یا روزنامه را بلند بخوانید یا رازهایی را با نوزاد خود درمیان بگذارید. این کار تمرینی بزرگ برای بعد از تولد نوزاد است. حرف زدن با کودک یکی از راه‏‌های مناسب برای افزایش توانایی گفتاری نوزاد است.

علائم بارداری در هفته پانزدهم

• با افزایش حجم خون، خون‌‏دماغ می‏‌شوید.

• به دلیل افزایش هورمون سوزش سر دل، سوء‏هاضمه و نفخ دارید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید