مرطوب‌کننده بدن

مرطوب‌کننده بدن - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

مرطوب‌کننده‌های بدن محصولاتی هستند که برای نرمی، لطافت و مرطوب‌ کردن پوست بدن ساخته شده‌اند. معمولاً مرطوب‌کننده‌های بدن غلیظ‌تر از مرطوب‌کننده های صورت هستند. مرطوب‌کننده‌ها انواع مختلف با ترکیبات مختلف دارند.

بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها از نرم‌کننده ساخته می‌شوند تا رطوبت پوست را حفظ کنند. مواد نرم کننده که اساساً از آب تشکیل شده‌اند حاوی وازلین، روغن‌‌های معدنی، گلسیرین، سیرآمید یا لانولین هستند. مرطوب‌کننده‌‌های ارزان قیمت از وازلین و روغن‌‌های معدنی ساخته می‌شوند.

مرطوب‌کننده‌های بدن از روغن‌های گیاهی مثل روغن آووکادو، روغن هسته انگور یا شی باتر ساخته می‌شوند. بعضی از مرطوب‌کننده‌های بدن برای بهبود قرمزی و خارش پوست استفاده می‌شوند در نتیجه از مواد ضد حساسیت مثل بابونه، آلوئه‌ورا یا چای سبز ساخته می‌شوند. علاوه بر این ترکیبات آنتی اکسیدان و ترمیم‌کننده سلول‌ها مانند ویتامین A، C و E نیز در آنها موجود است.

بعضی از مرطوب‌کننده‌ها حاوی مقداری ضد آفتاب هستند که بیشتر در مرطوب‌کننده‌های صورت بیشتر دیده می‌شود. مرطوب‌کننده‌هایی که باعث برنزه شدن پوست می‌شوند از محبوبیت خاصی برخوردارند. بعضی از مرطوب‌کننده‌ها حاوی رایحه هستند که هنگام استفاده بوی خوشی به بدن می‌دهند البته ماندگاری بوی عطر و ادکلن را ندارد. یکی دیگر از انواع مرطوب‌کننده‌‌ها که طرفداران زیادی نیز دارد، مرطوب‌کننده‌‌های ضد پیری پوست است که به کاهش علائم پیری پوست کمک می‌کنند.

برای مراقبت از پوست لازم است از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. اگر از مرطوب‌کننده‌ها استفاده نکنید پوستتان خشک، پوسته‌پوسته و ترک خورده می‌شود؛ گاهی تمام این مشکلات با خارش و قرمزی نیز همراه است.‌ افرادی که پوست خشک دارند باید از مرطوب‌کننده‌های غلیظ که به صورت لوسیون یا کرم هستند استفاده کنند اما افرادی که پوست معمولی دارند می‌توانند از مرطوب‌کننده‌های ساده استفاده کنند.

بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ها بعد از حمام است؛ زمانی که پوست بدن هنوز رطوبت حاصل از حمام کردن را از دست نداده است. این کار باعث می‌شود رطوبت پوست بیشتر حفظ شود و پوست دیرتر خشک شود.

ترکیبات مرطوب‌کننده‌ها

یکی از موثرترین راه‌ها برای مرطوب کردن پوست استفاده از محصولاتی است که رطوبت را به خود جذب می‌کنند. مواد نگهدارنده رطوبت شامل وازلین، پارافین و از این قبیل است که مانند سدی روی پوست عمل می‌کنند که رطوبت پوست را در آب و هوای خشک حفظ می‌کنند. مواد جاذب رطوبت مانند گلیسرین، سوربیتول، سدیم هیالورونیک، اوره، پروپیلن گلیکول، آلفا هیدروکسی اسید و قندها آب سلول‌های پوستی را جذب می‌کنند و باعث می‌شوند پوست کمی متورم شود و به طور موقت صاف و بدون هیچ گونه چین و چروکی به نظر رسد. نرم‌کننده‌ها فضای بین سلول‌‌های خشن پوست را پر می‌کنند و باعث می‌شوند سطح پوست صاف و یکدست شود. لانولین، روغن‌‌های معدنی و وازلین مواد نگهدارنده هستند که مانند نرم‌کننده‌ها عمل می‌کنند.

نرم‌کننده‌ها ممکن است با پایه آب یا روغن باشند. نرم‌کننده‌‌های با پایه روغن سنگین‌تر هستند و روی پوست باقی می‌مانند، بنابراین استفاده از آنها به افرادی توصیه می‌شود که پوست بسیار خشک دارند و باید از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده کنند. از طرف دیگر، نرم‌کننده‌های بر پایه آب سبک‌تر هستند و چربی کمتری دارند که به افرادی که پوست نرمال، چرب یا مستعد جوش دارند توصیه می‌کنیم از این نوع نرم کننده‌ها استفاده کنند.

شی باتر نیز  یکی از ترکیبات مرطوب‌کننده‌ها است که خاصیت ضد التهابی دارد.

اکثر مرطوب کننده ها ویتامین E دارند؛ ویتامین E علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد به دلیل قابل حل بودن در روغن باعث تغذیه پوست و رطوبت رسانی به آن می‌شود.

اگر پوست حساس دارید از مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی ترکیبات ایزواوژنول، اوژنول، سینامالدهید، سینامیل الکل، هیدروکسی سیترونلال و گرانیول استفاده نکنید؛ زیرا این ترکیبات عامل بروز ۹۰ درصد از آلرژی‌های پوستی‌اند. علاوه بر اینها آنتی اکسیدان‌‌ها مانند ویتامین E نیز گاهی باعث بروز آلرژی تماسی در پوست‌‌‌های حساس می‌شود.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

در ابتدا مرطوب‌کننده مناسب با نوع پوستتان خریداری کنید. می‌توانید از انواع محصولات به جز آنهایی که باعث بروز تحریکات پوستی یا جوش می‌شوند، استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های ملایم را می‌توان برای پوست‌های چرب و مرطوب‌کننده‌های قوی را برای پوست‌های خشک استفاده کنید. از مرطوب‌کننده‌های عطری برای پوست‌های حساس استفاده نکنید.

مقداری از مرطوب‌کننده را کف دست خود بریزید. البته ممکن است این مقدار کافی نباشد و نیاز داشته باشید مقدار بیشتری استفاده کنید.

مرطوب‌کننده را به پوست بدنتان بمالید. دست را محکم به پوست نکشید؛ زیرا باعث می‌شود پوست تحریک و قرمز شود. صبر کنید تا مرطوب‌کننده جذب پوست شود.

مرطوب‌کننده‌ها را روی پوست تمیز و نم‌دار استفاده کنید. به این معنی که بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن لایه‌ای از مرطوب کننده را روی پوست بدنتان بمالید. نم پوست باعث می‌شود که رطوبت پوست حفظ شود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید