بارداری: هفته چهلم

بارداری: هفته چهلم - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

جنین چگونه رشد می‌‏کند

وزن دقیق نوزاد مشخص نیست، ولی به طور میانگین سه کیلو و نیم (اندازه یک کدو حلوایی کوچک) و قدش ۵۰ سانتی‏متر است. استخوان‏‌های جمجمه هنوز کاملاً به یکدیگر متصل نشده‌‏اند تا در حین زایمان و در مجرای زایمان به راحتی روی هم حرکت کنند. به همین علت،‌ جمجمه نوزادان بعد از تولد مخروطی شکل است. دلواپس نباشید، کاملاً عادی و موقتی است.

زندگی شما چگونه تغییر می‏‌کند

تغییرات جسمی

بعد از ماه‏‌ها انتظار، زمان زایمان نزدیک است و شما هنوز باردار هستید. شرایطی که در آن قرار دارید گیج‏‌کننده، اما عادی است. خیلی دیر نشده است، چون زمان زایمان را نسبت به آخرین عادت ماهانه خود محاسبه کرده‌‏اید و بعضی از خانم‏‌ها دیرتر از زمان مقرر، تخمک‏‌گذاری دارند. حتی بدون هیچ دلیلی، حاملگی در برخی از خانم‌ها بیشتر طول می‌کشد.
انقباضات این هفته باعث افزایش اکسیژن خون رحم و نوزاد می‏‌شود. گاهی اوقات این حالت خیلی شدید است، ولی تا زمانی که خیلی دردناک نشده است، نگران نشوید. می‏‌توانید برای تسکین این حالت از دوش آب گرم استفاده کنید یا وضعیت خود را تغییر دهید.

در این هفته در لگن خود احساس سنگینی می‏‌کنید. به ویژه هنگامی که ایستاده‌‏اید احساس می‏‌کنید کودک در لگن شما قرار گرفته است. ماهیچه‏‌های لگنی برای تحمل وزن اضافی تلاش می‏‌کنند و درست مثل این است که یک تسمه بیش‏‌از‏اندازه کش آمده است. هر زمان که می‌توانید روی یک صندلی راحت بنشینید و نوشیدنی، کتاب و تلفن را در نزدیکی خود قرار دهید. در این هفته در حالت انتظار هستید.
هنوز دو هفته تا کامل شدن مدت حاملگی باقی است؛ اما اطمینان داشته باشید که جنین هنوز در حال رشد است. اگر حاملگی همچنان ادامه داشته باشد، پزشک برای مراقبت و بررسی جنین برنامه‌‏ریزی می‌‏کند.
ممکن است نیاز به انجام آزمایش پروفایل بیوفیزیکی (BPP) داشته باشید که شامل سونوگرافی برای مشخص شدن حرکت کلی جنین، حرکت‏های تنفسی (حرکت ماهیچه‌‏های قفسه سینه و دیافراگم) و تونوس یا کشمندی ماهیچه‌‏‏ای (آیا می‏‌تواند دستان خود را باز و بسته کند یا پاها را دراز کند)، همچنین مقدار مایع آمنیوتیک اطراف آن (این مقدار به دلیل مشخص شدن فعالیت جفت مهم است) است.
معمولاً بررسی ضربان قلب جنین (که به آن آزمایش بدون استرس می‏‌گویند) به تنهایی یا به عنوان بخشی از آزمایش پروفایل بیوفیزیکی انجام می‏‌شود یا باید آزمون اصلاح‏‌شده پروفایل بیوفیزیکی را انجام داد، این آزمایش شامل آزمون بدون استرس (NST) و سونوگرافی است که مقدار مایع آمنیوتیک را ارزیابی می‏‌کند.
اگر جواب آزمایش‏‌های جنینی اطمینان‌‏بخش نبودند، مثلاً سطح مایع آمنیوتیک خیلی پایین بود، باید به کمک درد مصنوعی زایمان کنید. اگر مشکل جدی باشد، عمل سزارین انجام می‏‌شود.
پزشک دهانه رحم را بررسی می‌‏کند که ببیند باز شده است یا خیر. وضعیت دهانه رحم، میزان نرمی، تأثیرپذیری آن و میزان باز شدن آن روی چگونگی و میزان درد مصنوعی تأثیر دارد. اگر درد زایمان به خودی خود شروع نشد، بین هفته‌‏های ۴۱ و ۴۲ با درد مصنوعی زایمان را شروع می‌‏کنند.

تغییرات عاطفی

در این هفته نگران هستید. از خیلی وقت پیش منتظر این هفته بوده‏‌اید و اگر اتفاق خاصی نیفتد ناامید می‌‏شوید. خانواده و دوستان نزدیک، مدام در مورد تاریخ زایمان از شما سؤال می‏‌کنند. جواب دادن به پرسش‌های تکراری خسته‏‌کننده است. به آنها بگویید که در صورت رخ دادن اتفاق جدیدی به آنها خبر می‌دهید.
احساسات شما ترکیبی از هیجان، نگرانی و صبر هستند. این هفته پر از استرس است و نمی‌‏توانید وقایع این هفته را کنترل کنید. اگر در مورد تحمل درد زایمان نگران هستید، در مورد آن مطالبی پیدا کرده و بخوانید.

۳ سؤال درباره شروع زایمان با درد مصنوعی

سؤال اول

شروع زایمان با درد مصنوعی به چه معنی است؟

اگر درد زایمان به خودی خود شروع نشود، پزشک با کمک دارو و تکنیک‏‌های خاص، انقباض‌‏های زایمان را شروع می‌کند. این کار زمانی انجام می‏‌شود که خطر طولانی‌شدن بارداری بیش از خطر زایمان با کمک درد مصنوعی باشد. درد مصنوعی زایمان زمانی استفاده می‏‌شود که دو هفته بعد از زمان تعیین‏‌شده، هنوز درد زایمان واقعی شروع نشده باشد. علت این امر این است که جفت حدوداً در هفته ۴۲ در رساندن مواد مغذی غیرفعال می‌‏شود و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

سؤال دوم

چگونه درد زایمان به طور مصنوعی ایجاد می‏‌شود؟

روش‌‏های مختلفی برای این کار وجود دارد و شیوه‌‏ای هم که پزشک برای شما انتخاب می‏‌کند، بسته به شرایط فردی، شرایط دهانه رحم (که آیا باز شده است یا نه) و فوریت زایمان دارد.
اگر به زایمان با استفاده از درد مصنوعی نیاز باشد اما دهانه رحم هنوز باز نشده باشد یا خیلی کم باز شده باشد، به بیمارستان منتقل می‌‏شوید و داروهایی حاوی پروستاگلاندین به داخل واژن تزریق می‌‏شوند و باعث شروع درد مصنوعی می‏‌شوند. این داروها به باز شدن دهانه رحم کمک می‏‌کنند و همچنین باعث تحریک انقباض‏‌ها و شروع دردهای زایمان می‌‏شوند.
اگر پروستاگلاندین باعث شروع دردهای زایمان نشود، پزشک از دارویی به نام اکسیتوسین استفاده می‌کند. این دارو از طریق سرم به شما تزریق می‏‌شود و برای شروع درد و انقباض‌‏ها‌یی که باید به خودی خود آغاز می‏‌شدند، به کار می‌‏رود.

سؤال سوم

آیا تکنیکی برای شروع زایمان وجود دارد که خودم آن را امتحان کنم؟

هیچ تکنیکی وجود ندارد که خودتان بتوانید آن را امتحان کنید و هرگز سعی نکنید کاری را بدون مشورت و راهنمایی با پزشک انجام دهید. در اینجا به مرور شیوه‌‏هایی می‌‏پردازیم که ممکن است درباره آنها شنیده باشید:

ارتباط جنسی

منی حاوی پروستاگلاندین است و به ارگاسم رسیدن باعث تحریک و انقباض می‏شود. دسته‏‌ای از مطالعات نشان می‏‌دهد که داشتن رابطه جنسی نیاز به استفاده از درد مصنوعی برای زایمان را کاهش می‌‏دهد اما دسته‌ای دیگر از مطالعات نشان می‏‌دهد که این امر هیچ تأثیری در زایمان ندارد.

تحریک نوک پستان

تحریک نوک پستان باعث ترشح اکسیتوسین می‏شود که به شروع زایمان کمک می‏‌کند، اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود که مفید بودن و بی‏‌خطر بودن این روش را تأیید کند. به دلیل اینکه این روش باعث تحریک بیش‏‌از‏حد رحم و به دنبال آن ایجاد انقباض می‏‌شود و نباید در منزل امتحان شود.

روغن کرچک

روغن کرچک، ملین بسیار قوی است و تحریک روده‌‏ها ممکن است باعث ایجاد انقباض شود. بسیاری از خانم‏‌ها هیچ دلیل قانع‌‏کننده‌‏ای برای مصرف این روغن ندارند زیرا تأثیرات آن بسیار ناخوشایند است.

درمان‏‌های گیاهی

گیاهان زیادی به عنوان محرک شروع درد زایمان شناخته شده‌‏ا‌ند. مصرف بعضی از این گیاهان به دلیل ایجاد انقباض‏‌های شدید و طولانی مدت و ایجاد خطر برای نوزاد به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‏‌شود. تأثیر و مفید بودن بعضی دیگر نیز هنوز ثابت نشده است.

فعالیت‌‏های این هفته

استراحت کنید. فیلم ببینید، کتاب بخوانید چون آخرین لحظات استراحت شما است.

هنوز برای انجام مراحل اولیه زایمان وقت دارید.

• نگاهی به گلدان‏‌ها کنید و گل‌‏های له‌شده را دور بیندازید. هیچ چیز بدتر از بوی بد آنها در فضای خانه نیست.

• برای مراقبت از کودکان بزرگ‏تر، برنامه‌ریزی کنید.

• پیغام‏گیر تلفن منزل خود را تنظیم کنید.

• هر کسی که می‌‏خواهید را برای تولد نوزاد دعوت کنید.

• قبل از رفتن به بیمارستان با آنها تماس بگیرید و بگویید که در راه هستید.

• قبل از زایمان، دوش آب گرم بگیرید.

• هنگام شروع درد زایمان، چند ساعت بعد کودک در آغوش شما است.

علائم بارداری در هفته چهلم

• گرفتگی عضلات، فشار لگن، مشکلات خوابیدن، خستگی و انقباض دارید.

• مضطرب هستید، نگران نباشید. نوزاد به زودی در کنار شما خواهد بود.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید