انتخاب مرطوب‌کننده مناسب

انتخاب مرطوب‌کننده مناسب - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

برای انتخاب مرطوب‌کننده مناسب و خوب باید چند نکته را در نظر بگیرید.
ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید. پوستتان چرب است و قسمت‌‌هایی از صورتتان برق می‌زند و مستعد جوش زدن است؟ یا اینکه پوستی خشک دارید که قسمت‌‌هایی از آن زبر و خشن است؟ شاید هم پوستی نرمال دارید؟ تشخیص نوع پوست اولین گام برای خرید مرطوب‌کننده و لوسیون بدن است.
گام دوم شناخت ترکیبات و مواد سازنده مرطوب‌کننده با استفاده از برچسب روی محصول است. اگر پوستتان چرب یا نرمال است مرطوب‌کننده‌‌هایی که پایه آب دارند را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید به کلمه سیلیکون یا مشتقات آن روی بر چسب اطمینان کنید. کلمه سیلیکون به این معنا است که محصول با پایه آب ساخته شده است. یکی دیگر از کلماتی که روی برچسب به شما کمک می‌کند non-comedogenic است یعنی این محصول باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شود و مناسب پوست‌های چرب و مستعد جوش است.
افرادی که پوست خشک دارند باید از مرطوب‌کننده‌های با پایه روغن استفاده کنند. این محصولات سطح پوست را می‌پوشانند و باعث حفظ آب سلول‌های پوست می‌شوند.
بدون در نظر گرفتن نوع پوستتان از مرطوب‌کننده‌هایی که از اسید‌ها یا رتینوئیدها ساخته شده‌اند، استفاده نکنید. وقتی که ترکیبات مرطوب‌کننده‌ها را مطالعه می‌کنید دقت کنید در ترکیبات اصلی از اسید و مشتقات آن و همچنین از الکل استفاده نشده باشد. به این دلیل که مشتقات اسید و الکل باعث پوسته پوسته و متلاشی شدن سلول‌‌های مرده می‌شوند.
گام سوم انتخاب مرطوب‌کننده‌های حاوی ضد آفتاب است. بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها حاوی مقدار کمی فاکتور حفاظتی در برابر نور آفتاب یا همان SPF هستند.
هنگام انتخاب مرطوب‌کننده به موارد زیر توجه کنید

رنگ و رایحه

مهم نیست پوستتان خشک، حساس و یا چیزی بین این دو حالت است، متخصصان پوست می‌گویند هنگام انتخاب مرطوب‌کننده‌ها از رنگ‌ها و رایحه‌ها که باعث تحریکات پوستی می‌شوند اجتناب کنید. عوامل ضد باکتریایی نیز ترکیبات غیر ضروری هستند که باعث از بین رفتن روغن‌های ضروری پوست می‌شوند.

ترکیبات سازگار با بدن

توجه داشته باشید ترکیباتی که مناسب پوست بدن را نباید برای پوست صورت استفاده کرد. مرطوب‌کننده‌های صورت نباید حاوی ترکیباتی از قبیل لانولین، روغن‌‌های معدنی، موم یا روغن شی باتر باشند. این ترکیبات باعث بسته شدن منافذ پوست صورت و بروز آکنه می‌شوند.

ترکیبات حاوی اسید

اگر پوست خشک یا حساس دارید، از محصولات حاوی ترکیبات آلفا هیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک، اسید رتینوئیک و اسید سالسیلیک استفاده نکنید. این ترکیبات به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کنند و مشکلات زیادی برای پوست به وجود می‌آورند. همچنین از محصولات حاوی الکل نیز استفاده نکنید.

ترکیبات استروئیدی

مصرف کرم‌ها یا پمادهای حاوی استروئید را محدود کنید جز اینکه به توصیه پزشک معالج مجبور باشید مدت طولانی از این نوع کرم‌‌ها یا پمادها استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این محصولات باعث نازک شدن پوست و بروز مشکلات پوستی می‌شود.

اوره یا اسید لاکتیک

از مرطوب‌کننده‌‌های حاوی اسید لاکتیک استفاده نکنید، زیرا باعث تشدید تحریکات پوستی می‌شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید