تغذیه نوزاد در ۶ ماهگی

تغذیه نوزاد در ۶ ماهگی - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

تغذیه نوزاد در سال اول زندگی بسیار مهم است و والدین باید توجه ویژه‌ای به تغذیه آنها در این دوران کنند؛ چون این موضوع روی رشد، خلاقیت و یادگیری نوزاد تأثیر می‌گذارد. والدین باید از همان دوران نوزادی عادات غذایی مثبتی را برای نوزادان ایجاد کنند. در ۶ ماهگی برای اولین بار مجاز به دادن برخی از غذاها به نوزاد هستید. در ۶ ماه اول، نوزاد از شیر مادر یا شیر خشک تمام مواد ضروری بدن خود را دریافت می‌کند. شیر مادر دارای مقدار زیادی مواد مغذی است که برای نیازهای اولیه نوزاد مناسب است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که تا دو سالگی همراه با غذا، تغذیه با شیر مادر را ادامه دهیم.

زمانی که نوزاد دارای شرایط زیر است، برای خوردن غذایی غیر از شیر مادر آماده است:

  • زودتر از قبلاً گرسنه می‌شود.
  • می‌تواند بدون کمک‌کردن بنشیند و ماهیچه‌‌های گردن خود را کنترل کند.
  • می‌تواند غذا را در دهان خود نگه دارد.
  • وقتی دیگران غذا می‌خورند، برای خوردن غذا اشتیاق زیادی نشان می‌دهد.
  • زمانی که غذا به سمت او می‌آید، دهان خود را باز می‌کند.
  • زمانی که سیر می‌شود با برگرداندن صورت خود شما را متوجه می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هر نوزاد متفاوت است. برخی از نوزادان درست چند هفته قبل و بعد از ۶ ماهگی برای غذاخوردن آماده می‌شوند. به هر حال، بعد از ۶ ماهگی زیاد منتظر علائم گرسنگی او نمانید و غذادادن را شروع کنید، چون ممکن است نوزاد با کمبود آهن مواجه شود.

شیر مادر و شیر خشک

  • هضم شیر مادر برای نوزاد خیلی راحت است و کمتر دچار اسهال و یبوست می‌شود.
  • شیر مادر دارای پادتن (آنتی‌بادی) و سایر عوامل ایمنی است که از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند، می‌توانند روزانه از مکمل ویتامین D که به صورت قطره‌ای قابل‌دسترس است، استفاده کنند.
  • اگر نوزاد از شیر خشک استفاده می‌کند، از قطره آهن مخصوص ۹ تا ۱۲ ماهگی استفاده کنید.
  • شیر خشک باید از شیر گاو تهیه شده باشد.
  • شیر خشک از شیر گاو تبخیر‌شده فراهم شده است، ولی نباید جایگزین شیر مادر شود.
  • شیر خشک ممکن است حاوی میکروب‌های مضر باشد و فاقد مواد مغذی باشد.

غذای کودک در شش ماهگی

با غذاهایی شروع کنید که حاوی مقدار زیادی آهن هستند و نوزاد برای رشد به آنها نیاز دارد. گوشت، مرغ، زرده تخم‌مرغ، حبوبات پخته‌شده (لوبیا، عدس، نخود) منابع خوبی از آهن هستند. ترتیب خاصی برای معرفی انواع غذاها به نوزاد وجود ندارد. برای جلوگیری از آلرژی سعی کنید تمام غذاها را به نوزاد بدهید. اگر در مورد مصرف هر غذا مطمئن نیستید با پزشک صحبت کنید. مصرف غذاهای آلرژی‌زا را محدود کنید. غذاهای سالم که تمام خانواده مصرف می‌کنند، برای نوزاد مناسب هستند. غذاهای نوزاد را ساده و بدون هرگونه ادویه‌ای بپزید. اولین غذای کودک باید نرم و روان باشد به طوری که وقتی آن را در قاشق می‌ریزید مثل مایع بریزد؛ بنابراین هر غذایی که برای نوزاد درست می‌کنید باید به خوبی پخته و له ‌شده باشد. در زیر به برخی از غذاهای مورد استفاده در ۶ ماهگی نوزاد اشاره کرده‌ایم:

  • سرلاک: سرلاک یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی نوزادان است، چون خوردن آن خیلی راحت است و طعم آن خوشمزه و مورد استقبال آنها است. درست‌کردن سرلاک خیلی راحت است و زمان کمی برای استفاده آن نیاز است.
  • گیاهان و سبزیجات: هویج، سیب‌زمینی و حبوبات از جمله مواد مغذی برای مصرف نوزادان در این سن هستند. ممکن است نوزاد ابتدا طعم آنها را دوست نداشته باشد، بهتر است چند بار امتحان کنید تا با مزه این غذاها آشنا شود.
  • میوه‌ها: طعم میوه‌ها برای نوزادان خوشمزه هستند و برای مصرف نوزادان مناسب هستند. بهتر است ابتدا با میوه‌های نرم شروع کنید تا خوردن آنها برای نوزادان راحت باشد.

چند دفعه در روز باید به نوزاد غذا داد؟

دفعات غذا‌خوردن در هر نوزاد متفاوت است و باید به علائم خاص او در هنگامی گرسنگی توجه کنید. غذا‌دادن به نوزاد را با قاشق غذاخوری شروع کنید. عجله نکنید و به آرامی این کار را انجام دهید. برخی از نوزادان باید غذا را به خوبی در دهان خود مزه کنند. اگر نوزاد گرسنه نباشد، صورت خود را برمی‌گرداند. اگر گرسنه باشد، دهان خود را باز می‌کند و با اشتیاق غذا می‌خورد. هیچ وقت نوزاد را با بازی‌کردن گول نزنید که بیش از اندازه غذا بخورد. نوزادانی که براساس حجم معده و میل خود غذا می‌خوردند، در آینده کمتر با مشکل اضافه وزن روبه‌رو خواهند شد. غذاهای مختلفی به نوزاد بدهید تا با انواع مزه‌ها آشنا شوند.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید