برخی از مشکلات خواب خردسالان

برخی از مشکلات خواب خردسالان - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

خیلی از والدین فکر می‌کنند که بعد از نوزادی و دوران نوپایی، مشکلات خواب کودکان از بین می‌رود، ولی ممکن است در خواب خردسالان اختلالاتی ایجاد شود. خیلی از خردسالان کابوس‌های وحشتناکی می‌بینند و از خواب می‌پرند. براساس تحقیقات انجام شده، اگر کودکان خردسال کمتر از ۹ ساعت بخوابند، نه تنها در حین روز خسته می‌شوند بلکه پرخاشگر و بهانه‌گیر نیز می‌شوند. اگر خردسالان در شب خواب کافی نداشته باشند، قدرت یادگیری و تمرکز آنها پایین می‌آید. برخی از مشکلات رفتاری خردسالان هم مرتبط با اختلالات خواب آنها است. جالب است بدانید هورمون‌های رشد بیشتر موقع خواب ترشح می‌شوند.

خروپف و نفس‌تنگی

کودکانی که تنگی نفس دارند، ناگهان موقع خواب نفسشان قطع می‌شود و این حالت باعث می‌شود که نتوانند خواب عمیقی داشته باشند. این کودکان اغلب مشکلات رفتاری و یادگیری دارند و در معرض ابتلا به فشار خون قرار دارند. یکی از علل شایع این حالت، چاقی و اضافه وزن است.

خردسالانی که تنگی نفس دارند، معمولاً با سر و صدا نفس می‌کشند. در این حالت کودک تلاش زیادی می‌کند تا هوای بیشتری را وارد ریه‌های خود کند. در صورت مشاهده این حالت در خردسالان حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات پزشک با برداشتن لوزه کودک این مشکل را درمان می‌کند.

اضطراب

اضطراب و نگرانی‌های خردسالان نیز مقتضای سن و ترس‌های محیط پیرامون آنها است. مثلاً برای کودکی که مدت‌ها قبل در کنار پدر و مادر خود می‌خوابیده است، تنها خوابیدن برای او ترسناک است. این کودکان بعد از اینکه آنها را رها می‌کنید، از تنهایی شکایت می‌کنند.

سعی کنید اضطراب‌های کودک را از بین ببرید. اگر این شرایط خیلی حاد است با پزشک صحبت کنید. کودکانی که در حین روز فعالیت زیادی دارند، شب‌ها راحت‌تر می‌خوابند. بازی‌کردن با کامپیوتر قبل از خواب، اختلالاتی را برای خواب خردسالان ایجاد می‌کند. برای خردسالان فعالیت‌‌های روزانه در نظر بگیرید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید