۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته چهارم - میترانیتا

بارداری: هفته چهارم

هفته چهارم اولین هفته رشد جنین به حساب می‌‏آید. از الان تا هفته دهم تمام اعضای بدن جنین شروع به رشد می‏‌کنند و بعضی از آنها نیز فعالیت خود را شروع می‏‌کنند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته پنجم - میترانیتا

بارداری: هفته پنجم

جنین در رحم به سرعت در حال رشد است. در هفته پنجم اندازه جنین ۵ میلی‏‌متر است و شبیه یک دانه کنجد است و بیشتر به بچه قورباغه شباهت دارد تا انسان. جنین حالا از سه لایه اِکتودرم، مزودرم و آندودرم ساخته شده است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته ششم - میترانیتا

بارداری: هفته ششم

در هفته ششم بینی، دهان و گوش‏‌های جنین شروع به رشد می‏‌کند. اگر می‌‏توانستید داخل رحم خود را مشاهده کنید، یک سر بزرگ و چند نقطه تیره‌رنگ می‌‏دیدید که چشم‏‌ها و گوش‏‌های جنین در آن شروع به رشد خواهد کرد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته هفتم - میترانیتا

بارداری: هفته هفتم

در هفته هفتم، دست‌‏ها و پاهای جنین در حال رشد هستند ولی بیشتر از اینکه شبیه دست و پاهایی کوچک باشند، شبیه پارو هستند. جنین در حال حاضر چیزی شبیه به یک دم کوچک دارد که استخوان دنبالچه است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته هشتم - میترانیتا

بارداری: هفته هشتم

در هفته هشتم همچنان پرده نازکی بین انگشت‌‏های پا و دست جنین وجود دارد. مجرای تنفسی از گلو به سمت شاخه ‏های ریه درحال‌رشد می‏‌رود،. چشم‌‏های جنین به طور کامل پلک‏‌ها را پوشانده است و دنبالچه او در حال ناپدید شدن است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته نهم - میترانیتا

بارداری: هفته نهم

در هفته نهم جنین تقریباً ۲/۵ سانتی‌‏متر، به اندازه یک دانه انگور و وزن او تقریباً ۲۸ گرم است. او هر روز بیشتر شبیه انسان می‏‌شود. اندام‌‏های ضروری او شکل می‏‌گیرند و در ماه‏‌های آتی آرام‌آرام شروع به حرکت می‏‌کند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته دهم - میترانیتا

بارداری: هفته دهم

در هفته دهم جنین تقریباً اندازه یک خرما است و از فرق سر تا نوک پاها حدوداً ۲/۵ سانتی‏‌متر است ولی کمتر از ۸ گرم وزن دارد و حساس‏‌ترین دوران رشد خود را پشت سر گذاشته است. در این هفته، رشد دوره‌ای جنین آغاز می‌‏شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته یازدهم - میترانیتا

بارداری: هفته یازدهم

در هفته یازدهم قد جنین ۳/۸ سانتی‏‌متر و به اندازه یک انجیر است، اعضای بدن او حالا کاملاً شکل گرفته‌‏اند. انگشتان دست او به زودی باز و بسته می‏‌شوند. ریشه دندان‏‌های کوچک او از زیر لثه قابل‏ مشاهده است و بعضی از استخوان‏‌ها شروع به محکم شدن می‏‌کنند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته دوازدهم - میترانیتا

بارداری: هفته دوازدهم

حرکات جنین در هفته دوازدهم غیرارادی می‏‌شوند. او انگشتان دست خود را باز و بسته می‏‌کند، انگشتان پا را حلقه می‏‌کند، ماهیچه‌های چشم خود را به هم فشار می‌‏دهد و با دهان خود حرکات مکشی انجام می‌‏دهد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سیزدهم - میترانیتا

بارداری: هفته سیزدهم

در هفته سیزدهم اثرانگشت جنین شکل گرفته است، رگ‌‏ها و اندام‌‏های او را می‌توان از زیر پوست نازکش دید. بدن جنین کم‌کم با سر او که به اندازه یک سوم کل بدن است، متناسب می‏‌شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته چهاردهم - میترانیتا

بارداری: هفته چهاردهم

در هفته چهاردهم جنین اخم می‏‌کند، ادا و اصول در می‌‏آورد، مدفوع می‌‏کند و انگشت شست خود را می‏‌خورد. این حرکات به دلیل عملکرد سیستم عصبی مغز است که موجب فعالیت اجزای کوچک صورت از حالتی به حالت دیگر می‌‏شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته پانزدهم - میترانیتا

بارداری: هفته پانزدهم

جنین در هفته پانزدهم با استفاده از مایع آمونیوتیک دم و بازدم را انجام می‌‏دهد و این فرآیند به رشد کیسه‌‏های هوا در ریه کمک می‏‌کند. پاها بزرگ‌‏تر از دست‌‏ها شده‌‏اند و جنین می‏‌تواند تمام مفاصل و اندام‌های خود را تکان دهد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته شانزدهم - میترانیتا

بارداری: هفته شانزدهم

در هفته شانزدهم نوزاد اندازه یک گلابی است او ۱۱ سانتی‌‏متر قد و ۱۱۰ گرم وزن دارد. در چند هفته آینده جنین دو برابر می‏‌شود و به قد او چند سانتی‌‏متر اضافه م‌ی‏شود. برای یک جهش بزرگ در رشد نوزاد آماده شوید.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته هفدهم - میترانیتا

بارداری: هفته هفدهم

در این هفته، استخوان‌‏‏های جنین از غضروف نرم به استخوان تبدیل می‌‏شود و بند ناف محکم‏‌تر و ضخیم‌‏تر می‌‏شود. وزن جنین در هفته هفدهم ۱۴۱ گرم و بلندی قد آن از سرتا‏ پا ۱۲/۵ سانتی‏‌متر است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته هجدهم - میترانیتا

بارداری: هفته هجدهم

در این هفته قد جنین ۱۴ سانتی‏‌متر و وزنش حدوداً ۲۰۰ گرم است. در هفته هجدهم جنین قادر به حرکت دادن دست‌‏ها و پاهای خود است. این حرکات در هفته‌های بعد بیشتر مشخص می‏‌شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته نوزدهم - میترانیتا

بارداری: هفته نوزدهم

درهفته نوزدهم حواس جنین به سرعت در حال رشد است. مراکز حس بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه در مغز شکل می‏‌گیرند. بعضی مطالعات نشان می‌‏دهد که جنین از این به بعد صدای شما را می‌‏شنود. بنابراین سعی کنید با او صحبت کنید، شادمانه آواز بخوانید و با صدای بلند کتاب بخوانید.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیستم - میترانیتا

بارداری: هفته بیستم

جنین شما در حال حاضر ۴۷۶ گرم است. از سر تا کمر حدوداً ۱۷ سانتی‌‏متر و از سر تا پاشنه پا حدوداً ۲۵ سانتی‏‌متر است و تقریباً اندازه یک موز است. برای اولین بار در هفته بیستم، پاهای جنین به سمت بدن خم می‌‏شود و اندازه‏‌گیری مشکل می‌‏شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و یکم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و یکم

در هفته بیست و یکم، ابروها و پلک‌‏های جنین تشکیل می‏‌شوند. در صورت دختر بودن جنین، اندام تناسلی او نیز شروع به شکل‌گیری می‌‏کند. جنین در حال حاضر ۴۰۷ گرم وزن دارد و قدش ۲۷ سانتی‌‏متر است و به اندازه یک هویج است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و دوم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و دوم

در هفته بیست و دوم قد جنین ۲۸ سانتی‌‏متر و وزنش ۴۵۴ گرم است و آهسته آهسته شبیه نوزادی بسیار کوچک می‏‌شود. لب‏‌ها، پلک‌‏ها و ابروها مشخص‎تر می‏‌شوند و جوانه‌های دندانی کوچکی درون لثه‌‏ها رشد می‏‌کنند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و سوم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و سوم

در هفته بیست و سوم جنین بیش از ۲۸ سانتی‌‏متر قد و ۴۵۴ گرم وزن دارد و حرکات او از زیر لباس قابل ‏مشاهده است. رادیو را روشن کنید و به موسیقی گوش دهید. جنین با داشتن احساسات کنونی، حتی متوجه رقصیدن شما می‏‌شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و چهارم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و چهارم

در هفته بیست و چهارم جنین به طور بی‏‌وقفه در حال رشد است. او از هفته پیش تا این هفته ۱۱۳ گرم وزن اضافه کرده است. به طور کلی در حال حاضر ۵۱۲ گرم وزن و ۳۰ سانتی‏‌متر قد دارد. جنین بسیار لاغر است اما آهسته آهسته شروع به چاق‌شدن می‏‌کند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و پنجم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و پنجم

در هفته بیست و پنجم از سر تا پاشنه پای جنین ۳۴ سانتی‌‏متر است و وزن او ۶۸۰ گرم است و تقریباً اندازه یک شلغم است. جنین در این هفته پاهای خود را جفت می‏‌کند و چربی انباشته‏ شده در بدن کمی بیشتر شده است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و ششم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و ششم

در هفته بیست و ششم شبکه عصبی شنوایی جنین رشد می‌کند و نسبت به قبل حساس‌‏تر می‌شود و جنین صدای شما و همسرتان را زمان صحبت کردن می‌‏شنود. مقداری از مایع آمنیون را استننشاق می‌‏کند و به صورت بازدم پس می‌‏دهد که این کار به رشد ریه‏‌ها کمک می‏‌کند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و هفتم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و هفتم

در هفته بیست و هفتم جنین تقریباً ۹۰۷ گرم وزن و در صورت دراز کردن پاها حدوداً ۳۷ سانتی‌‏متر قد دارد. به فاصله زمانی خاص می‏‌خوابد و از خواب بیدار می‏‌شود، چشم‌‏هایش را باز و بسته می‏‌کند و انگشت خود را می‏‌مکد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و هشتم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و هشتم

در هفته بیست و هشتم وزن جنین ۱ کیلوگرم و از سر تا پاشنه پا ۳۸ سانتی‏‌متر (یا اندازه یک بادمجان بزرگ) است. مژه‌‏ها رشد کرده‌‏اند و جنین می‏‌تواند پلک بزند. با رشد قدرت بینایی نوری که از طریق شکم وارد رحم می‏‌شود را می‌‏بیند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته بیست و نهم - میترانیتا

بارداری: هفته بیست و نهم

در هفته بیست و نهم جنین یک کیلو و صد و سی ‏و‏ سه گرم (به اندازه یک کدو) و قد او از سر تا پاشنه پا ۳۸ سانتی‏‌متر است. ماهیچه‎ها و ریه ‏ها به رشد خود ادامه می‏‌دهند و جمجمه بزرگ‏‌تر می‌‏شود تا مغز رشدکرده را در خود جای دهد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی ام - میترانیتا

بارداری: هفته سی‌‏اُم

جنین در هفته سی‌‏اُم حدود چهل سانتی‏‌متر و وزنش یک کیلو و سی شش گرم (به اندازه یک کلم بزرگ) است. ۷۱۰ میلی‏‌لیتر مایع آمنیون اطراف آن را احاطه کرده است ولی حجم این مایع با بزرگ‌‏تر شدن جنین در رحم کم‌تر می‏‌شود. قدرت بینایی جنین به رشد خود ادامه می‏‌دهد، اگرچه حتی بعد از تولد هم این رشد متوقف نمی‌شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و یکم- میترانیتا

بارداری: هفته سی و یکم

در هفته سی و یکم قد جنین ۴۱ سانتی‏‌متر و وزنش یک کیلو و ۵۱ گرم (به اندازه یک نارگیل) است. جنین می‌‏تواند سرش را به این‏‌طرف و آن‏‌طرف بچرخاند. بازوها، پاها و بدن او در حال چاق شدن هستند، چون چربی زیر پوست ذخیره می‌شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و دوم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و دوم

در هفته سی و دوم وزن جنین یک کیلو و پنجاه ‏و ‏یک گرم و قد او ۴۳ سانتی‏متر است و فضای زیادی در رحم اشغال می‏‌کند. هفته‌‏ای ۴۵۳ گرم وزن اضافه می‏‌کنید که نیمی از آن مستقیم به جنین می‏‌رسد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و سوم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و سوم

وزن جنین در هفته سی و سوم کمی بیش از یک کیلو و ۸۱۴ گرم و قدش بیش از ۴۴ سانتی‌‏متر (تقریباً به اندازه یک آناناس) است. چروک‎های پوست به سرعت از بین رفته و استخوان‏‌بندی محکم می‌شود.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و چهارم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و چهارم

وزن جنین درهفته سی و چهارم حدوداً دو کیلو و قدش ۴۶ سانتی‏‌متر است. لایه‏‌ای از چربی کل بدن را پوشانده است و او را چاق‏‌تر نشان می‌‏دهد. این لایه‌‏ها بعد از تولد دمای بدن نوزاد را تنظیم می‏‌کنند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و پنجم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و پنجم

در هفته سی و پنجم جنین دیگر فضای کافی برای حرکت کردن ندارد. قد او بیش از ۴۶ سانتی‏متر و وزنش حدود ۲ کیلو و ۳۸ گرم است. به دلیل تنگ بودن فضا در رحم، دیگر حرکت‌‏های ناگهانی از خود نشان نمی‏‌دهد، اما تعداد ضربات قلبش باید مثل قبل باشد.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و ششم - م میترانیتا

بارداری: هفته سی و ششم

جنین هر روز حدوداً ۲۸ گرم وزن اضافه می‏‌کند. درهفته سی و ششم تقریباً ۲ کیلو و ۷۲۰ گرم وزن دارد و قدش حدوداً ۴۷ سانتی‌‏متر است. موهایی پرز مانند و لایه محافظ مومی که از پوست جنین در طی این نه ماه محافظت کرده است، به آهستگی از بین می‌‏روند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و هفتم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و هفتم

جنین در هفته سی و هفتم به طور کامل آماده شده است، حتی اگر زمان زایمان شما سه هفته دیگر باشد. ریه‌‏های او کاملاً تکامل پیدا کرده‌‏اند و برای ادامه زندگی در خارج از رحم آماده‌‏اند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و هشتم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و هشتم

جنین در هفته سی و هشتم واقعاً چاق شده است. وزن جنین در حال حاضر تقریباً ۳ کیلوگرم و قدش حدوداً ۵۰ سانتی‏متر است. انگشتان جنین قوی شده‌‏اند. اندام‏‌های جنین به طور کامل تکامل یافته‏‌اند و نوزاد برای زندگی خارج از رحم آماده است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته سی و نهم - میترانیتا

بارداری: هفته سی و نهم

در هفته سی و نهم، نوزاد منتظر ورود به دنیای جدید است. هنوز هم لایه چربی اطراف بدن برای کنترل دمای بدن بعد از تولد در حال تشکیل شدن است، در حال حاضر قد جنین ۵۰ سانتی‏متر و وزنش بیش از ۳ کیلوگرم است.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته چهلم - میترانیتا

بارداری: هفته چهلم

در هفته چهلم وزن دقیق نوزاد مشخص نیست، ولی به طور میانگین سه کیلو و نیم وزن دارد و قدش ۵۰ سانتی‏متر است. استخوان‌‏های جمجمه هنوز کاملاً به یکدیگر متصل نشده‌‏اند تا در حین زایمان و در مجرای زایمان به راحتی روی هم حرکت کنند.
۱ خرداد ۱۳۹۷
بارداری: هفته چهل و یکم - میترانیتا

بارداری: هفته چهل و یکم

در هفته چهل و یکم قد جنین کمی بیش از ۵۱ سانتی‌متر است، جنین به رشد خود ادامه می‏‌دهد و ممکن است اکنون ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم وزن داشته باشد. جنین نمی‌‏تواند تا ابد درون شکم شما بماند. به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای جنین پیش آید، اگر تا هفته دیگر زایمان نکنید پزشک به کمک درد مصنوعی زایمان را شروع می‌‏کند.