تربیت کودکان خردسال

تربیت کودکان خردسال - میترانیتا
اشتراک‌گذاری...
Print this page
Print
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

تربیت‌کردن به معنی اصلاح رفتار کودکان است. تربیت‌کردن فقط به معنی تنبیه‌کردن نیست. نباید کودکان را مجبور به پیروی از قوانین و اصول کنید. باید به آنها یاد دهیم که چطور با محدودیت‌ها کنار بیایند و نظم و انضباط را یاد بگیرند. تربیت درست به کودک شما کمک می‌کند که از نظر احساسی و اجتماعی به بلوغ برسد.

تربیت مثبت براساس اعتماد، عشق، حمایت و احترام است. این رفتارهای مثبت را باید براساس سن و مراحل رشد به کودکان آموزش داد.

در جامعه ما متأسفانه تربیت اغلب با تنبیه در ارتباط است، ولی در واقع تربیت‌کردن با آموزش همراه است. براساس تحقیقات، تنبیه بدنی برای کودکان بسیار مضر است. تنبیه بدنی در خردسالان احساس شرمندگی ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس آنها را از بین می‌برد.

مراحل رشد به تربیت دقیقی نیاز دارد. باید از روش‌های مؤثری استفاده کنید. تربیت باید با آرامش، منطقی و ثابت باشد. والدین باید در مقابل رفتار خردسالان آرامش خود را حفظ کنند.

محرک‌های مثبت

محرک‌های مثبت نقش مهمی در تربیت کودکان دارند و به‌مراتب از تنبیه مؤثرتر هستند. محرک‌های مثبت برای خردسالان و والدین ایده‌آل هستند و بیشتر برای تحریک کودکان کاربرد دارند. همیشه کودک خود را برای انجام کار مثبت تشویق کنید. تشویق‌کردن یک محرک مناسب است. تشویق باعث ایجاد رفتاری مناسب در کودکان می‌شود و در مقابل آن، تنبیه تأثیر منفی روی کودکان دارد.

ولی در برخی مواقع تنبیه‌کردن ضروری است. با این‌وجود باید بسیار مرقب بود چراکه تنبیه شدید باعث می‌شود کودک مضطرب، ناامید و عصبانی شود.

نکاتی برای تربیت خردسالان

کودکان به برنامه‌ریزی علاقه‌مند هستند و واکنش‌های مثبتی نسبت به آنها ارائه می‌دهند. در این سن، خردسالان به ثبات رفتاری پاسخ مثبتی می‌دهند. کودک خردسال قوانین کلامی را به خوبی دنبال می‌کند. خردسالان رفتار پدر و مادر خود را الگو قرار می‌دهند. سعی کنید برای تفریحات کودکان زمان در نظر بگیرید.

تهیه و ترجمه توسط تیم تولید محتوای میترانیتا

دیدگاهتان را بنویسید